Hej!

Är precis i uppstarten av en utbyggnad på vårt hus. Huset är 1½ plan byggt 1958 med gul tegelfasad och vi har tänkt göra en utbyggnad på långsidan som är tänkt att bli ett matrum på 15-25m2 beroende på om vi får bygglov eller måste nöja oss med 15m2 Attefall.

Tanken är att anlita en arkitekt för att ta fram arkitektritning såväl som konstruktionsritning. Vi har också tänkt att låta en byggfirma ta hand om hela byggnationen.

Efter att ha bott drygt 10 år i hus har jag lärt mig att ju mer man vet på förhand desto mer kan man få ut av att anlita hantverkare.

Det jag undrar är, tycker ni att det är väldigt nödvändigt att sätta sig in i olika typer av vägg- och tak-konstruktioner eller kan man sätta sin tillit till arkitekten eller byggfirman gällande detta (naturligtvis förutsatt att det är en seriös byggare)

Jag har byggt ganska mycket hemma, är relativt händig och tycker det är väldigt kul att lära mig men detta är ett väldigt stort projekt och vi har små barn som man inte vill försumma så därför är det skönt att bara "beställa och betala". Samtidigt vill man förstås inte bli lurad.

Hur resonerar ni?

(Jag har läst de mycket matnyttiga checklistorna i de nålade inläggen)

Tack!

Svaret kan göras enkelt: Anlitar du en arkitekt så behöver du inte kunna så mycket om byggnadskonstruktion. Det hon eller han inte kan, hämtar de in från annat håll. Det är också klokt att ha anlitat en arkitekt när du skall hitta en entreprenör, eftersom utrymmet för den senare att improvisera blir begränsat. Mindre byggfirmor har inte alltid den tekniska kompetens som krävs för att bygga fritt.

Sedan finns det en annan sida av problemet. Förutom att det alltid är bra att vara förberedd, tycker jag att ni skall tänka igenom frågor som alltid kommer upp vid en sådan tillbyggnad. Till exempel: Hur skall sockeln se ut? Ett 1½ plans hus från 1958 har säkert en källare, så huset ligger inte på marken. Fasadmaterial? Ni måste med säkerhet välja något som passar bra till det gula teglet. Takmaterial? Golvmaterial? Det är ni som bestämmer och ni kommer att tvingas ta ställning till många saker. Då är det väldigt bra att vara förberedd.

Tack så mycket för svar!

Ja, det låter rimligt.

I vårt fall är huset byggt med platta på mark och har redan en utbyggdan på andra sidan huset med vit träfasad, lockläkt tror jag (ja, ni ser :) ) så den lär bli likadant men jag förstår att det är mycket att sätta sig in i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.