2 135 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Komplicerad tillbyggnad i suterräng med hus från 20-talet?
Har ett hus som byggdes på 20-talet i suterräng. Grunden är i betong, gjuten direkt på berget vilket jag kan tydligt se i bakkant där berget är synligt i källaren. Framkanten i sluttningen är det inte lika lätt att se. Vid kraftiga regn kan det komma in lite vatten i dessa utrymmen, men ska inte vara någon fara så länge jag inte vill isolera källaren vilket jag inte heller är ute efter.
Nu är det dock så att jag vill bygga garage, och för att hålla mig inom bygglovens ramar så är ett alternativ att bygga ihop garaget med huset, ca 1/3-del av framväggen kommer vara ansluten.
Höjdskillnaden är dock stor, gatunivån är säkert 1,5m längre ner än själva huset, vilket kanske innebär att man måste gräva/spräcka sig ner 2m framför huset och borde då komma en bra bit under husets grundplatta/grundsula.
I ett sånt här bygge, vad borde jag tänka på? När jag gör en sån här tillbyggnad hade jag gärna velat ha den isolerad. Den gamla källaren i det gamla huset spelar ingen roll, men om man bygger ihop dessa två byggnader och garaget ifråga är längre ner, hur dränerar man väggen mot det gamla huset egentligen?
Jag kommer inte att ge mig på detta bygge själv för övrigt, men ju mer input om risker och utmaningar desto bättre
Nu är det dock så att jag vill bygga garage, och för att hålla mig inom bygglovens ramar så är ett alternativ att bygga ihop garaget med huset, ca 1/3-del av framväggen kommer vara ansluten.
Höjdskillnaden är dock stor, gatunivån är säkert 1,5m längre ner än själva huset, vilket kanske innebär att man måste gräva/spräcka sig ner 2m framför huset och borde då komma en bra bit under husets grundplatta/grundsula.
I ett sånt här bygge, vad borde jag tänka på? När jag gör en sån här tillbyggnad hade jag gärna velat ha den isolerad. Den gamla källaren i det gamla huset spelar ingen roll, men om man bygger ihop dessa två byggnader och garaget ifråga är längre ner, hur dränerar man väggen mot det gamla huset egentligen?
Jag kommer inte att ge mig på detta bygge själv för övrigt, men ju mer input om risker och utmaningar desto bättre
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den avgörande frågan är hur det gamla huset är grundlagt i sin framkant. Om även den delen ligger direkt på berg finns det inga dräneringsmässiga hinder för att lägga garaget på en lägre nivå. I annat fall är det typen av mark under grunden längs sidorna och framtill som avgör. Sulorna som källarväggarna står på göts ofta på oschaktad mark. Om marken består av lera och du gräver ur mer så riskerar du sättningar. Om det inte är självklart hur berget går vid sidan av huset, kan det bli lämpligt att göra en markundersökning.
Bra poäng, det är synligt berg runtom huset förutom på framsidan, halvt som halvt hoppas jag att det inte är så mycket berg på framsidan men det låter som att det vore bra om det hörn där jag tänkte ansluta garaget hade berg under grundsulan.J justusandersson skrev:Den avgörande frågan är hur det gamla huset är grundlagt i sin framkant. Om även den delen ligger direkt på berg finns det inga dräneringsmässiga hinder för att lägga garaget på en lägre nivå. I annat fall är det typen av mark under grunden längs sidorna och framtill som avgör. Sulorna som källarväggarna står på göts ofta på oschaktad mark. Om marken består av lera och du gräver ur mer så riskerar du sättningar. Om det inte är självklart hur berget går vid sidan av huset, kan det bli lämpligt att göra en markundersökning.
Hur menar du att om det är berg under har jag inga dräneringsmässiga hinder? Vatten borde ju fortfarande kunna tränga in från bergsprickor och liknande?
Som det ser ut nu så kommer jag att ta anspråk av ca 2,5m av framsidans högra hörn. Själva framsidan är 8,5m lång och garaget kommer sedan fortsätta ut kanske 6m till åt höger över en bergsknall som måste hyvlas av.
Kanske är dags att anlita någon för att göra en markundersökning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med dräneringsmässiga hinder menar jag det fall där sulans grundläggning inte påverkas av en dränering på lägre nivå. När grundläggningen är gjord på berg brukar det alltid rinna in vatten genom berget. Det får man hantera på annat sätt. Markundersökning är bra om man kan misstänka oväntat berg eller lera.
Klicka här för att svara