Jag håller på med bygglov för en ny altan på ett gammalt hus. Altanen kommer att hamna 2 m över marken och ska ha en trappa ner till trädgården, höjden gör att bygglov krävs. Dörren kräver att jag tar upp ett dörrhål där det idag sitter ett fönster.Vilka byggregler måste jag förhålla mig till?

- Dörrens bredd, måste den vara rullstolsanpassad, dvs 90-dörr? Har gärna 80-dörr om man får.
- Altanräcket måste vara minst 0,9 meter högt om jag förstått rätt. 1,1 om nivåskillnaden hade varit högre än 3 m. Inga vertikala öppningar bredare än 100 mm och ej klättringsbart. Länk.
- "Kontrollansvarig", finns det nån chans att kommunen kräver en sån för en altan och en ny dörr?

Mer?

L
Eftersom det blir en höjd över 2 meter så är det bygglov
Det med dörr för handikap kan nog du glömma , hur ska en rullstol komma ned för trappen och det kommer nog inget från byggnadsnämden om det , fråga inte .
Kontrollansvarig , min altan är lika , inget krav på KA , fråga inte , väck inte den björn som sover ,bara lämna in ritningar hur det kommer att bli , inget annat

Tack. Tror golvhöjden hamnar ca 1.90 över befintlig mark där dörren sitter. Däremot är det lite mer mellan golv och där trappan möter gräsmattan eftersom marken lutar från huset. Och räcket hamnar ännu högre upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.