E
Hej,

Ska bygga ett uterum, dvs färdig byggsats från Willab Garden monterat mot hus ovanpå befintlig altan.
Inget konstigt.
Söker tillstånd fr kommunen enl attefallstillbyggnad max 15kvm och har gjort en massa ritningar, kontrollplan, teknisk beskrivning etc. Nu klagar dom på att det i kontrollplan saknas en punkt:
De säger:

Det saknas en kontrollpunkt: lägeskontroll som sedan skall kontrolleras av sakkunnig
Stämmer verkligen detta? Uterummet sitter ju mot huset, som redan är lägeskontrollerat sen när det byggdes för flera år sen. och flytta huset har vi inte tänkt göra :)

Och om det stämmer, ska man behöva ringa ut en lantmätare för att konstatera att uterummet följer de mått som jag beställt den efter?

tacksam för svar,
erik

• Gilla
snickrande_tanten
  • Laddar…
Lägeskontroll ska bara behöva utföras när placeringen har stor betydelse och det är kommunen som gör den bedömningen men du kan gott lämna synpunkter på det.

Vidare är nog inte altanen lägeskontrollerad även om huset är det. En altan är oftast inte är bygglovspliktiga och kontrolleras därför inte.

Lägeskontrollen utförs normalt av kommunens personal men du kan använda annan som då måste godkännas av kommunen.

E
Ja precis, det är ju en bygganmälan för en bygglovsbefriad åtgärd vi pratar om. Ett simpelt uterum, inget bostadsutrymme. Plocke-pinn byggsats, fördigdimensionerad av Willab.

Känns som om kommunen gör allt för att kunna fakturera lite mertid el tvinga på en ett extra moment som ska betalas.

Ev lägger jag till den punkten och markerar att byggherren kontrollerar.

Saken är den att Attefallsbyggnationer är "marknadsförda" fel vilket får folk att tro att det är en enkel sak.

Handläggningen av ett bygganmälan för en attefallstillbyggnad (eller fristående byggnad) är i princip identisk med handläggningen av ett vanligt bygglov. Det är samma regelverk som används och om det finns inte mycket att orda om. Tillkomsten av Attefallsbyggnaden kan till viss del misstänkas för att plocka politiska pluspoäng.

Men inmätningen är väldigt enkel eftersom det redan finns en inmätt byggnad, förslagsvis så bör du ringa till din handläggare och fråga så du inte riskerar att göra en höna av en fjäder. Det finns, trots allt, bra bygglovshandläggare också :).

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
Jo jag provade att ringa o höra, men det gjorde ingen skillnad. Lite som att tala med en vägg. Har lite svårt att begripa hur dom tänker, men dom gillar väl att vara byråkratiska av sig. Suck.

E erkka skrev:
Jo jag provade att ringa o höra, men det gjorde ingen skillnad. Lite som att tala med en vägg. Har lite svårt att begripa hur dom tänker, men dom gillar väl att vara byråkratiska av sig. Suck.
En sakkunnig i detta fall kan vara den som utför monteringen, så sätt entreprenören eller dig själv som kontrollant om du bygger själv.

E
A Alias_Olle skrev:
En sakkunnig i detta fall kan vara den som utför monteringen, så sätt entreprenören eller dig själv som kontrollant om du bygger själv.
Möjligt att det skiljer sig mellan kommuner, men i vårt fall krävdes att sakkunnig antingen var från kommunens mätenhet eller en person/företag av kommunen godkänd/certifierad. Dom hade en lista på företag som var godkända. Så nej, jag tror inte att jag själv får göra det, om jag inte genomgår ett certifieringsprogram.

E erkka skrev:
Möjligt att det skiljer sig mellan kommuner, men i vårt fall krävdes att sakkunnig antingen var från kommunens mätenhet eller en person/företag av kommunen godkänd/certifierad. Dom hade en lista på företag som var godkända. Så nej, jag tror inte att jag själv får göra det, om jag inte genomgår ett certifieringsprogram.
Grejen är att det inte finns certifierade sakkunniga mättekniker, så att kommunen ställer dessa krav för en tillbyggnad är som sagt i överkant eftersom man kan tycka det räcker att byggherren intygar att bygglovet följts.

E
A Alias_Olle skrev:
Grejen är att det inte finns certifierade sakkunniga mättekniker, så att kommunen ställer dessa krav för en tillbyggnad är som sagt i överkant eftersom man kan tycka det räcker att byggherren intygar att bygglovet följts.
Ja på den punkten är vi rörande överens :-) Tyvärr var handläggaren hos kommunen inte av samma åsikt tyvärr...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.