Har en klassisk 50-tals sommarstuga som är rektangulärt formad och när den byggdes så har man helt sonika tagit ut en kvadrat om 8-9 kvm i ett hörn och gjort som en uteplats utan väggar. Själva uteplatsen går in i huset och använder sig av husets vanliga tak.
På uteplatsen är golvet gjuten betong och ett trappsteg ner från ytterdörr/altandörr. Oklart hur djupt detta är gjutet men resten av huset är torpargrund.

Då huset är litet och denna yta upptar ca 1/6 av totala huset så jag skulle vilja bygga om det så att det blir ytterväggar och jag får istället ett stort rum som hänger ihop med det resten av huset.

Till mina frågor:

1) Är det lönt eller borde jag satsa på någon annan form av utbyggnad istället? Jag gissar att detta inte kommer att bli en billig historia då jag lär anlita hantverkare.
2) Betong - måste detta bilas bort eller kan man bygga upp golvet på existerande betong?
3) Behöver man bygglov för detta? Huset ligger utanför planlagt område.

Jag vet tre hus som har byggts om på detta vis. Ett av dem bor jag i. I två av dessa utbyggnader har det endast byggts till ytterväggar. De gamla ytterväggarna finns kvar inne i huset.

1) En utbyggnad som utnyttjar befintligt tak borde bli billigare än om hantverkaren måste bygga nytt tak också.

2) Om det får plats att bygga upp ett isolerat bjälklag med lite luft under så är betongen förmodligen en utmärkt grund för detta. Så det beror på nivåskillnaden om man kan lämna den.

3) Eftersom ytan på utbyggnaden är mindre än 15 m² så borde du kunna använda attefallsreglerna och klara dig med endast bygganmälan. På mitt hus skulle jag gissa att utbyggnaden strängt taget är ett svartbygge som förre ägaren gjort.

Det måste vara ett enkelt sätt att bygga till, som inte samtidigt gör befintliga utrymmen oanvändbara. Jag tycker inte heller att du behöver ta bort betongen. Du behöver inget bygglov eller någon bygganmälan. I formell mening är det knappast en tillbyggnad eftersom byggnadsarean (byggnadens yta på marken) inte ökar. Utanför planlagt område och samlad tätbebyggelse får man normalt bygga till med 30% och uppföra komplementbyggnader utan bygglov.

Toppen, tack för svar! Känns ju som att det var ett självklart val här.

Dock en uppföljning på uppbyggnaden av bjälklaget direkt på betongen. Jag bedömer att det är ungefär 2 dm att spela på för att komma upp i samma nivå som övriga huset. Är det tillräckligt?

Du får nog ganska tunn isolering då. Kanske inte tunnare än än sommarstugor hade på 50-talet. Men mycket tunt med dagens mått.

A Avemo skrev:
Du får nog ganska tunn isolering då. Kanske inte tunnare än än sommarstugor hade på 50-talet. Men mycket tunt med dagens mått.
Okej, ja, min känsla är att huset i övrigt är dåligt isolerat så det där kanske blir det mest välisolerade hörnet...

Men tack för alla svar. Nu är det bara att leta fram en hantverkare som har tid också.

J jjens skrev:
Jag bedömer att det är ungefär 2 dm att spela på för att komma upp i samma nivå som övriga huset. Är det tillräckligt?
A Avemo skrev:
Två cm luft och 17 cm isolering är väl inte så tokigt alls.

I vårt 50-tals fritidshus har vi 7 cm isolering i väggarna...

Går ju all lägga en platonmatta mot betongen och sen lägga reglar ovanpå? Blir nog bra!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Två cm luft och 17 cm isolering är väl inte så tokigt alls.

I vårt 50-tals fritidshus har vi 7 cm isolering i väggarna...
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Går ju all lägga en platonmatta mot betongen och sen lägga reglar ovanpå? Blir nog bra!
Tummen upp för det!

J jjens skrev:
Tummen upp för det!
Ja, jag undrar hur mycket vi egentligen har i golvet över krypgrunden.
Minns inte det, fastän jag varit där och grävt och renoverat. Skall kolla vid påsk, då vi ändå skall dit.
Men ingen har i alla fall klagat på kalla golv :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.