Har en liten fundering som jag inte löser riktigt.

Har byggt en entré med valmat tak på vårt nybyggda hus men fastnar när det kommer till att sätta dit plåten som går mellan fasaden ut över tegelpannorna (kommer inte på vad den kallas).

Se bild 1, där ser man ytpappen komma upp under tegelpannorna och sedan tänkte jag öppna upp panelen på huset och fälla in pappen in under samt sätta en täckplåt in bakom panelen ut sedan över tegelpannorna så vattenavringen från fasaden kommer direkt på pannorna.

Det jag fastnar på är hur jag gör vid de två förgreningarna av nockpannor som möter fasaden. Dessa är ju halvkuppade så jag kan ju inte klä runt ovan dem med plåt om ni förstår hur jag menar, och jag kan inte fälla in plåten bakom nockpannorna för då får jag ju vattenfallet in i rännorna som går under nockpannorna.

Har någon en bild eller kan göra en enkel skiss som förklarar hur jag löser detta?

ANSLUTNING MOT TAKET
img-20180402-191058.jpg

ENTRÉ FRÅN AVSTÅND
img-20180327-194919.jpg

Grundprincipen för all taktäckning med pannor och plåt, även om det bara gäller ett entrétak, är att man har två system. Först ett tätskikt, baserat på någon form av underlagspapp, som är helt tätt och uppvikt på fasaden (15-20 cm). Sedan ett yttre mekaniskt skydd betående av pannor och plåt, där plåten först skall leda ut vattnet på pannorna och sedan leda bort det från pannorna. Plåten på väggen kallas ståndskiva och bör vara ca 30 cm hög.
Du har gjort det extra svårt för dig genom att förlägga skärningspunkten mellan de tre takplanen intill fasaden. Därigenom har du antagligen fått olika taklutning på delarna, vilket inte underlättar skärningar.
Du behöver fört se till att tätskiktet blir 100%. Sedan måste du gå till en plåtslagare som tillverkar den ståndskiva du behöver. Sådana finns inte på ByggMax.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.