Vi planerar att bygga ett uterum som ansluter till köket på huset. Ett problem vi identifierat är att köksdörrens yttersta övre kant (när dörren är öppen) är för nära taket för att uterummets tak och reglar ska få plats. En lösning jag hittat för detta är att plocka bort en bit av taket och på så sätt få plats med uterumstaket som nu kan vara aningen högre och ge plats åt dörren. Jag har även funderat på en annan lösning: att byta ut köksdörren mot en skjutdörr som antingen går inne i fasaden eller utanför.

Vad tror ni om det?

Någon som har erfarenhet av liknande lösning?

Finns det en tredje alternativ?

/BS

• Uppslagen köksdörr som leder till köket i ett gult hus, med utrymme ovanför dörren för ett planerat uterumstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En inåtgående dörr borde va enklast och billigast att lösa.
En dyrare men mycket bättre lösning skulle va att byta dörren och fönstret till ett helt skjutparti eller vikparti. Dock mycket dyrare lösning som kan kräva bygglov.

jag hade liknande problem (1 1/2 planshus)

jag tog bort hängrännan och en rad takpannor där uterummet skall vara och gick in med takbjälkarnas underkant i höjd med underkant ränna och fäste bjälkarna i sidan på takstolarna,
jag fick även öppna upp takutsprånget underifrån för att komma till att fästa bjälkarna

maah maah skrev:
En inåtgående dörr borde va enklast och billigast att lösa.
En dyrare men mycket bättre lösning skulle va att byta dörren och fönstret till ett helt skjutparti eller vikparti. Dock mycket dyrare lösning som kan kräva bygglov.
Tack, men en inåtgående dörr skulle vara i vägen för mycket då dörren kommer att var öppen mycket när barnen springer in och ut. Stort skjutparti kan funka, men blir nog fult då det står en "köksö" precis vid väggen under fönstret.

T tergo skrev:
jag hade liknande problem (1 1/2 planshus)

jag tog bort hängrännan och en rad takpannor där uterummet skall vara och gick in med takbjälkarnas underkant i höjd med underkant ränna och fäste bjälkarna i sidan på takstolarna,
jag fick även öppna upp takutsprånget underifrån för att komma till att fästa bjälkarna
Ja, det är väll liknande lösning som jag länkar till i första inlägget. Vill om möjligt inte göra ingrepp i taket, men det kanske är ofrånkomligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.