Hej,
Håller på och bygger ett hemmagym och var kommit en bra bit på vägen.
Nu vill jag på ett snyggt och clean sätt hänga upp olika typer av redskap som, stång till latsdrag osv.
Är det smidigaste sättet att sätta upp en verktygstavla och sedan sätta krokar i den?
eller skippa tavlan och enbart sätta olika typer av krokar på väggen?
är en gipsvägg, så måste ju använda mollyplugg om jag ej träffar reglarna. Dock svårt med mollyplugg och dessa verktygstavlor då de har väldigt små små hål för att skriva igenom och så små Molly finns nog ej.
Är öppen för alla tips och idéer
Håller på och bygger ett hemmagym och var kommit en bra bit på vägen.
Nu vill jag på ett snyggt och clean sätt hänga upp olika typer av redskap som, stång till latsdrag osv.
Är det smidigaste sättet att sätta upp en verktygstavla och sedan sätta krokar i den?
eller skippa tavlan och enbart sätta olika typer av krokar på väggen?
är en gipsvägg, så måste ju använda mollyplugg om jag ej träffar reglarna. Dock svårt med mollyplugg och dessa verktygstavlor då de har väldigt små små hål för att skriva igenom och så små Molly finns nog ej.
Är öppen för alla tips och idéer
Osb ska enligt mig bara användas för inbyggnad och blir inte särskilt snyggt varken målad eller tapetserad. Kör plywood istället, då kan du både måla, tapetsera eller lacka/betsa för synlig träeffekt om man gillar det. Finns olika kvalité och träslag. Hade kört en finare kvalitet på furuplywood och betsat, 12-15 mm räcker. Kör du björk kan du gå ned till 9 mm.
gymet har svarta väggar och vill att denna ska målas svart den med.Fulkemisten skrev:
Osb ska enligt mig bara användas för inbyggnad och blir inte särskilt snyggt varken målad eller tapetserad. Kör plywood istället, då kan du både måla, tapetsera eller lacka/betsa för synlig träeffekt om man gillar det. Finns olika kvalité och träslag. Hade kört en finare kvalitet på furuplywood och betsat, 12-15 mm räcker. Kör du björk kan du gå ned till 9 mm.
behöver man betsa då med?
Nänä. Bara att rolla svart. Tänker att det kommer bli lite slitage när man slänger upp och ned utrustning så välj en lite tåligare färg än vanlig väggfärg. Snickerifärg eller tom golvfärg så kommer det bli bra. Beräkna typ tre strykningar för tillräcklig täckning.A Astrom86 skrev:
Fulkemisten skrev:
Toppen, så de är bara att köpa valfri plywood och måla direkt på, inget förarbete osv?
9 skruvar bör vara nog? Hur långa träskruvar behövs om man köper en plywood på 9 mm.
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Du måste hitta reglarna. Då räcker absolut 9 lite grövre i kanske dimensionen 6 × 70 mm. Du ska igenom skivan + enkelgips innan skruven börjar fästa i regeln. Då blir det 48 mm kvar till det så inte kortare skruv än 70 mm. Ska skivan stå på golvet så räcker 5 × 70 mm.
På längden menar du? Ja, absolut. Det är ju bara 3 mm skillnad mot 9 mm plywood. Du har fortfarande 45 mm fästlängd av skruven. Du tänker på att du på så vis får mindre än två tredjedelar av skruvlängden i regeln? Det är så liten skillnad så det gör inget.
ja precis, okej toppen. Så en furu plywood på 12 mm blir perfekt för ändamålet. Vanliga träskruvar är bäst?Fulkemisten skrev:
sen bara att fästa upp krokar direkt på plywooden. De skruvar bör inte va så långa att de går igenom och in i gipset va?