2 698 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Uterum - Ritning
Hejsan,
jag och min sambo planerar att bygga ett helisolerat uterum. Det ska vara 4x7 meter och ha sadeltak. Halva taket kommer att vara glas.
Vi har bett om och fått in offerter från tre olika bolag. Tyvärr är det så att bolaget vi gillar bäst och som vi skulle vilja gå vidare med har med något som de andra inte har på sina offerter. De vill göra en konstruktionsritning. Denna konstruktionsritning skulle tillsammans med bygglovsritning då kosta mellan 25-30 tkr att ta fram.
De två andra bolagen som har offererat har endast med en bygglovsritning och båda vill ha ca 5 tkr för att ta fram denna.
Vad säger ni som kan? Är detta ett försök att tjäna en slant extra? Det skiljer ju alltså ca 25 tkr bara på punkten ”ritningar” på offerterna. :/
Hjälp en okunnig!?!
jag och min sambo planerar att bygga ett helisolerat uterum. Det ska vara 4x7 meter och ha sadeltak. Halva taket kommer att vara glas.
Vi har bett om och fått in offerter från tre olika bolag. Tyvärr är det så att bolaget vi gillar bäst och som vi skulle vilja gå vidare med har med något som de andra inte har på sina offerter. De vill göra en konstruktionsritning. Denna konstruktionsritning skulle tillsammans med bygglovsritning då kosta mellan 25-30 tkr att ta fram.
De två andra bolagen som har offererat har endast med en bygglovsritning och båda vill ha ca 5 tkr för att ta fram denna.
Vad säger ni som kan? Är detta ett försök att tjäna en slant extra? Det skiljer ju alltså ca 25 tkr bara på punkten ”ritningar” på offerterna. :/
Hjälp en okunnig!?!
Aha trodde det var arkitekt, men då är det deras egna lösningar som offereras, ren spekulation men är det så att några kör med underkonsulter som behöver papper på utförandet och andra som redan har egna lösningar på hyllan.
Hej,A Aekhold skrev:Hejsan,
Hjälp en okunnig!?!
Jag är entreprenör inom 3D och har jobbar med ritningar och 3D i över 10 år för storbolag innan dess. Hoppas min input nedan hjälper.
Kostnaden för CAD mjukvaran och expertkunskapen som krävs för att använda den är hög. Att ha en riktigt bra ritning i utgångsläget brukar som regel ändå löna sig men det beror så klart mycket på komplexiteten/storleken av det som ska byggas. Nu antar jag att det kommer produceras någon typ av BIM 3D modell som motiverar priset, till skillnad från de 2 övriga byggarna som jag antar kommer producera ritningar i 2D för bygglov.
Kolla in www.canvas.io för information gällande 3D och testamonials från kunder som använder 3D tekniken.
Jag hade bett dem motivera priset och förklara mer i detalj vad det är du betalar för. Om ni får en 3D modell (tänk BIM kvalitet) och ni känner att den skulle kunna hjälpa er ta bättre beslut gällande hur ni vill ha det (ifall det finns osäkerhets där idag) så kanske det är värt det?
Om det däremot bara är för att byggaren själv behöver ritningarna internt för planeringen och byggandet etc skulle jag personligen inte betala så mycket för det.
Med den nya iOS tekniken (lidar) och andra framsteg inom 3D de senaste åren kommer det bli väldigt svårt för traditionella 3D bolag (som funnits de senaste 10-20 åren) att ta så mycket betalt. Här kommer en video av när jag gör en demo av lidar:
Klicka här för att svara