1 407 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Utbyggnad fritidshus
Hej,
Vi har idag ett timrat fritidshus som vi tänkte bygga ut lite, timret är 10cm tjockt och på insidan av väggarna sitter det ca 1-2cm isolering och sedan en tunn bräda som ser ut som timmer. Taket har typ 10 cm isolering.
Är det någon idé att bygga som normerna är idag med mycket tjockare isolering eller är det ingen idé?
Nästa fråga är vad ni tror det kan kosta i material och hur lång tid det kan ta, vi ska i stort sett bara göra ett stort rum som är 9x6 m, med ett golv, tak och tre väggar. I dag står originalhuset på plintar så det får väl bli lika nu.
Vissa vi pratat med säger att kommer kosta runt 20k per kvm, vilket skulle bli 1 miljon, vilket jag ser som helt otroligt, då kan vi ju lika gärna bygga en helt nytt hus!
Vi har idag ett timrat fritidshus som vi tänkte bygga ut lite, timret är 10cm tjockt och på insidan av väggarna sitter det ca 1-2cm isolering och sedan en tunn bräda som ser ut som timmer. Taket har typ 10 cm isolering.
Är det någon idé att bygga som normerna är idag med mycket tjockare isolering eller är det ingen idé?
Nästa fråga är vad ni tror det kan kosta i material och hur lång tid det kan ta, vi ska i stort sett bara göra ett stort rum som är 9x6 m, med ett golv, tak och tre väggar. I dag står originalhuset på plintar så det får väl bli lika nu.
Vissa vi pratat med säger att kommer kosta runt 20k per kvm, vilket skulle bli 1 miljon, vilket jag ser som helt otroligt, då kan vi ju lika gärna bygga en helt nytt hus!
Utbyggnaden kan ni låta isolera ordentligt, kostar inte många kr extra. Har ni fått priset 20tkr/m2 av byggfirma på offert eller via killgissningar? Om det inte ska in vatten/avlopp eller kök/badrum bör det bli något billigare.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Vi byggde precis ut vår stuga: En isolertimmerstuga (60mm timmer 70,mm isolering och sen timmerpanel på insidan) på plint från 70-taletT T2 skrev:Hej,
Vi har idag ett timrat fritidshus som vi tänkte bygga ut lite, timret är 10cm tjockt och på insidan av väggarna sitter det ca 1-2cm isolering och sedan en tunn bräda som ser ut som timmer. Taket har typ 10 cm isolering.
Är det någon idé att bygga som normerna är idag med mycket tjockare isolering eller är det ingen idé?
Nästa fråga är vad ni tror det kan kosta i material och hur lång tid det kan ta, vi ska i stort sett bara göra ett stort rum som är 9x6 m, med ett golv, tak och tre väggar. I dag står originalhuset på plintar så det får väl bli lika nu.
Vissa vi pratat med säger att kommer kosta runt 20k per kvm, vilket skulle bli 1 miljon, vilket jag ser som helt otroligt, då kan vi ju lika gärna bygga en helt nytt hus!
Jag isolerade då utbyggnaden (som är en vanligt reglad träkonstruktion) betydligt bättre: 300 mm i tak, 200 mm i golv och 145 + 45 mm i väggarna.
Även om huvudstugan är mindre isolerad så är det ju lika bra att göra det bättre tänker jag, och allt hjälper ju till med energieffektiviteten. I utbyggnaden kommer dessutom inte LLVP'n åt så bra att värma.
Sen blev det kanske inte "passivhusstandard" men jag byggde ut 15 kvm, och lite golvyta inne vill man ju ha kvar, och även höjdmässigt finns det begränsningar om det skall passa in
Kostnaden för 15 kvm utbyggnad blev i slutändan betydligt mer nu än när jag byggde hus för ett antal år sen.
Vi landade på ca 150 000 kr, för allt inklusive ytskikt inne, ordentliga fönster osv, men då byggde jag allt själv, utom elektriker förstås. Hade jag tagit in snickare hade det nog minst hamnat på det dubbla: Så 20 kkr/kvm i dagens prisläge är inte helt orimligt om man lejer ut allt, även om man förstås kan få ned det lite om man inte skall ha vatten osv
Och att bygga ut 9x6 m (54 kvm) är ju i princip som att bygga ett nytt hus, för att inte tala om att tillbyggnader ibland är meckigare då man måste anpassa sig till ett existernade hus som inte alltid är rakt osv.
Klicka här för att svara
