1 018 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Attefallstakkupa efter avväxling av takstol
Tidigare har det gått att få igenom Attefallstakkupa som påverkat en takstol om aktuell takstol redan varit avväxlad och därmed kunnat "offras" (genom kapning) utan att takets bärighet riskerats. Denna info har jag fått från en kundservicemedarbetare på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg. Att avväxla en takstol är visserligen annälningspliktigt men tidigare har detta kunnat hanteras i en separat bygganmälan, utan att möjligheten att sedan få igenom en Attefallstakkupa gått förlorad. När jag pratade med en bygglovshandläggare fick jag dock svaret att det på grund av rådande rättspraxis inte längre är möjligt att efter avväxling av en takstol göra en anmälningspliktig Attefallstakkupa då en sådan förutsätter att ingen ändring i bärande konstruktion görs. Är det någon här på forumet som har mer information om vad som gäller samt förslag på hur jag kan gå vidare? Mvh, Oscar
Vad händer om just den takstolen är avväxlad o/e borttagen för säg ca 10 år sedan eller längre? Dvs preskriberat! Kommer kommunen ut på platsbesök inför beslut på din bygganmälan? Dessa fantastiska regler gör att man tappar hakan…E Exajde skrev:Tidigare har det gått att få igenom Attefallstakkupa som påverkat en takstol om aktuell takstol redan varit avväxlad och därmed kunnat "offras" (genom kapning) utan att takets bärighet riskerats. Denna info har jag fått från en kundservicemedarbetare på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg. Att avväxla en takstol är visserligen annälningspliktigt men tidigare har detta kunnat hanteras i en separat bygganmälan, utan att möjligheten att sedan få igenom en Attefallstakkupa gått förlorad. När jag pratade med en bygglovshandläggare fick jag dock svaret att det på grund av rådande rättspraxis inte längre är möjligt att efter avväxling av en takstol göra en anmälningspliktig Attefallstakkupa då en sådan förutsätter att ingen ändring i bärande konstruktion görs. Är det någon här på forumet som har mer information om vad som gäller samt förslag på hur jag kan gå vidare? Mvh, Oscar
Klicka här för att svara