Byggahus.se
Hej,

vi håller på med en tillbyggnad och pga omfattningen så gäller tillgänglighetskraven. Detta är inget problem i sig, då vi uppfyller alla krav.

Dock så undrar jag om någon vet om badrummet måste vara klart vid en slutbesiktning/slutsamråd.

Anledningen till att jag frågar är att badrummet (det ska byggas där vårt gamla kök är) inte omfattas av bygglovet. Där är det bara två tillbyggnader. Enligt min KA så är det enbart det som omfattas av bygglovet som behöver vara klart. Samtidigt förståsr jag att det blir ett slags moment 22 i sådana fall.

Tanken var/är nämligen att vi tänkt göra klart badrummet vid ett senare tillfälle, då vi redan har wcd på övervåningen och wc i källaren och att jag inte kalkyrerat för badrummet i nuläget.

Hoppas någon snäll person har koll på detta. Skulle vara skönt att ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar kommunen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ni kan be KA skicka in en komplettering av ritningarna/bygglovet med ny planlösning där badrummet blir tex ett förråd och inte omfattas av bygglov och slutsamrådet. Nu kan senare färdigställa badrummet när ni vill utan att meddela kommunen! Sim salabim!
 
Vi måste ha badrum på bottenvåningen då det omfattas av tillgänglighetskravet.

Dock så är inte badrummet med i bygglovsansökan, då är min fråga om det måste vara klart vid ett slutsamråd.
 
B Blag skrev:
Vi måste ha badrum på bottenvåningen då det omfattas av tillgänglighetskravet.

Dock så är inte badrummet med i bygglovsansökan, då är min fråga om det måste vara klart vid ett slutsamråd.
Jaha , viss skillnad. Stäm av med KA och kommunen , min gissning är att badrummet måste bli klart direkt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha , viss skillnad. Stäm av med KA och kommunen , min gissning är att badrummet måste bli klart direkt.
Jadå broder. Gällande ordet klar är jag lite osäker. Men det betyder väl att man spikat upp masoniten och fått på lite färg. Samt att man oljat in trägolvet. Flera krav än så kan man väl inte ställa.
 
A AG A skrev:
Jadå broder. Gällande ordet klar är jag lite osäker. Men det betyder väl att man spikat upp masoniten och fått på lite färg. Samt att man oljat in trägolvet. Flera krav än så kan man väl inte ställa.
I övriga rum, ja. Men det scenariot har jag svårt att tro gäller ett badrum.
 
Jag antar att du tänkt dig kakel och klinker då?
En variant vore väl att använda tätskikts matta och ha någon att montera den, dit med en wc som dutt limmas i golvet och säg att inredningen och duschgrejerna inte kommit lite flexibla bör dom ju kunna vara

Eller så kollar du med kommunen och förklarar läget, går ju att ringa en annan kommuns byggnadsnämnd
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
B Blag skrev:
Hej,

vi håller på med en tillbyggnad och pga omfattningen så gäller tillgänglighetskraven. Detta är inget problem i sig, då vi uppfyller alla krav.

Dock så undrar jag om någon vet om badrummet måste vara klart vid en slutbesiktning/slutsamråd.

Anledningen till att jag frågar är att badrummet (det ska byggas där vårt gamla kök är) inte omfattas av bygglovet. Där är det bara två tillbyggnader. Enligt min KA så är det enbart det som omfattas av bygglovet som behöver vara klart. Samtidigt förståsr jag att det blir ett slags moment 22 i sådana fall.

Tanken var/är nämligen att vi tänkt göra klart badrummet vid ett senare tillfälle, då vi redan har wcd på övervåningen och wc i källaren och att jag inte kalkyrerat för badrummet i nuläget.

Hoppas någon snäll person har koll på detta. Skulle vara skönt att ha lite mer kött på benen innan jag kontaktar kommunen.
Låter som ett relativt komplext fall, bäst är nog att du frågar din KA/kommunen
Om det är villkorat med ett tillgänglighetsanpassat badrum har jag svårt att tro att ni kan få slutbesked utan.
För efter slutbeskedet har ju kommunen inget mer att göra med din tillbyggnad s.a.s - huruvida du senare färdigställer ett badrum är ju då utanför deras kontroll - jag tror inte (men vet inte säkert) att dom kan sätta villkor efter det och dom har ju antagligen inte tagit höjd för fler slutsamråd osv, utan då blir det kanske ngn form av "extra bygglov" eller något ?
 
Claes Sörmland
B Blag skrev:
Vi måste ha badrum på bottenvåningen då det omfattas av tillgänglighetskravet.

Dock så är inte badrummet med i bygglovsansökan, då är min fråga om det måste vara klart vid ett slutsamråd.
Står badrummet med i bygglovsbeslutet? Det är beslutet och inte ansökan som gäller som bygglov.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står badrummet med i bygglovsbeslutet? Det är beslutet och inte ansökan som gäller som bygglov.
Badrummet nämns inte alls i bygglovet. Däremot har jag ritat in badrummet där vårt gamla kök är, för att visa att vi klarar krav/mått.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
B Blag skrev:
Badrummet nämns inte alls i bygglovet. Däremot har jag ritat in badrummet där vårt gamla kök är, för att visa att vi klarar krav/mått.
Då har jag svårt att tro att dom kan invända mot det ?
Det är ju det som är skrivet som skall gälla
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Då har jag svårt att tro att dom kan invända mot det ?
Det är ju det som är skrivet som skall gälla
Så uppfattade jag det också efter att ha pratat med KA.
Får väl kolla med kommunen, samtidigt vill man inte väcka den björn som sover...
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Blag skrev:
Badrummet nämns inte alls i bygglovet. Däremot har jag ritat in badrummet där vårt gamla kök är, för att visa att vi klarar krav/mått.
Vad står då i kontrollplanen och startbesked? Detta är de andra två dokument som byggnadsnämnden har beslutet om där de kan ställa krav som måste vara uppfyllda för att besluta om slutbesked.

Står inget i något av dessa så kan ni lösa badrummet senare.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad står då i kontrollplanen och startbesked? Detta är de andra två dokument som byggnadsnämnden har beslutet om där de kan ställa krav som måste vara uppfyllda för att besluta om slutbesked.

Står inget i något av dessa så kan ni lösa badrummet senare.
Det jag hittade var detta:

5.10 : Krav på tillgänglighet

Väldigt kortfattat... Frågan är dock om det innefattar badrummet, eller om helt enkelt menar att det som omfattas av bygglovet ska uppfylla krav på tillgänglighet.

Kanske får kolla med kommuen.
 
Claes Sörmland
B Blag skrev:
Det jag hittade var detta:

5.10 : Krav på tillgänglighet

Väldigt kortfattat... Frågan är dock om det innefattar badrummet, eller om helt enkelt menar att det som omfattas av bygglovet ska uppfylla krav på tillgänglighet.

Kanske får kolla med kommuen.
Vad står det under denna rubrik då? Är det från kontrollplanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.