Byggahus.se

Pumphus i utbyggnad

1. L
    Medlem Nivå 5
    Jo, vi har ett väldigt litet badrum i ett relativt litet hus.
    I hörnet av badrummet har vi vattenpump, varmvattenberedare och vattenfilter. Detta brötar naturligtvis och då badrummet ju redan är litet så skulle denna yta kunna användas bättre.
    Min tanke är då att jag bygger till en liten utbyggnad som blir ett pumphus, bättre också i den aspekten att vi kan få vatten på utsidan utan att behöva göra något (nytt) hål från badrummet till fasaden. (Med nytt så menar jag att det redan nu finns ett hål, fast i golvet där då vattnet kommer in).
    Badrummet är byggt på en plintgrund för övrigt, och på samma sätt tänker jag att jag bygger pumphuset.
    Min tanke är en plint i centrum under utbyggnaden som blir sådär max 1x1 meter och kanske 150-170 cm högt, på detta blir det ett välisolerat trägolv och väggar och sedan fäster jag på dörren filtret (eller fliltren, passar nog på att hänga dit ett extra) så man lättare kan byta filter då de kommer lättåtkomligt. Frostvakt finns redan nu i in-vattensledningen och i själva pumphuset monterar jag någon typ av frostvakt för att skydda pump och varmvattenberedaren. Något att tänka på där gällande temperaturer?
    Skulle elen gå så är det ju dock jobbigt om elen är borta för länge iom att frostvakterna då ger upp. En tanke jag hade då, vilket dock innebär ett hål i badrumsväggen trotts allt, är att jag monterar någon slags ventilation från badrummet ut i pumphuset för att få över lite värme, men iom att inga fläktar kommer funka ändå så kanske detta är lite väl overkill och onödigt jobb?

Några tankar/idéer eller tips gällande ett sådant projekt?