har tänkt att bygga till 30kvm på mitt hus.har tänkt att gjuta en platta ock sedan mura upp ytterväggarna med lecablock och sedan bygga en innervägg av trä.
min fråga är hur tjocka lecablock behöver jag använda går det bra att bygga med ett block som är 15 cm? hur mycket isolering behöver jag i väggarna räcker det med 45mm +70mm.
känns kanske lite onödigt att lägga för mycket isolering i väggarna med tanke på att där inte är så mycket i resterande delen av huset. kommer putsa hela huset när tillbyggnaden är klart

Jag tror du ska tänka lite mer på din konstruktion. Som du beskriver väggkonstruktionen bygger man inte skulle jag säga.

Varför ska du ha en innervägg av trä? Antingen bygger man en trävägg eller så bygger man en lecavägg. Man bygger aldrig ytterväggar i mindre än 19cm leca och det är nog vanligare att man använder ännu bredare sten eller sten med isolering i (isoblock). Isolering har man i väggen eller på utsidan. Inte på insidan i en trävägg.

Om jag gjorde en tillbyggnad skulle jag bygga med fullgod isolering även om resten av huset var dåligt isolerat. Om du ändå ska putsa hela byggnaden har du ju dessutom en bra möjlighet att isolera resten av huset utvändigt med isolerskivor som fästs i fasaden. Putsa sedan på dessa.

Exakta konstruktioner för ovanstående har jag inte i huvudet men det känns inte som du är på rätt spår. Finns en hel del att läsa på maxits webplats (weber.se).

MathiasS skrev:
Jag tror du ska tänka lite mer på din konstruktion. Som du beskriver väggkonstruktionen bygger man inte skulle jag säga.

Varför ska du ha en innervägg av trä? Antingen bygger man en trävägg eller så bygger man en lecavägg. Man bygger aldrig ytterväggar i mindre än 19cm leca och det är nog vanligare att man använder ännu bredare sten eller sten med isolering i (isoblock). Isolering har man i väggen eller på utsidan. Inte på insidan i en trävägg.

Om jag gjorde en tillbyggnad skulle jag bygga med fullgod isolering även om resten av huset var dåligt isolerat. Om du ändå ska putsa hela byggnaden har du ju dessutom en bra möjlighet att isolera resten av huset utvändigt med isolerskivor som fästs i fasaden. Putsa sedan på dessa.

Exakta konstruktioner för ovanstående har jag inte i huvudet men det känns inte som du är på rätt spår. Finns en hel del att läsa på maxits webplats (weber.se).
tanken var från början att bygga i isoblock men dom kostar ju en hel del kan få ner priset till halva med leca block. varför kan man inte bygga en trävägg innanför med isolering. hur mycket är fullgod isolering om man hade använt 19 block ?

Jag har inga byggnormer i huvudet men hur mycket extra du borde isolera 19cm sten går väl rätt lätt att räkna på. Men igen, extra isolering ska sitta på utsidan, inte insidan. Med isolering på insidan finns det en risk att du får daggpunkten mitt i din vägg någonstans, det vill man inte. Problemet är detsamma som man har i källarväggar.

MathiasS skrev:
Jag har inga byggnormer i huvudet men hur mycket extra du borde isolera 19cm sten går väl rätt lätt att räkna på. Men igen, extra isolering ska sitta på utsidan, inte insidan. Med isolering på insidan finns det en risk att du får daggpunkten mitt i din vägg någonstans, det vill man inte. Problemet är detsamma som man har i källarväggar.
borde det inte vara samma sak i mitt tegelhus eftersom det borde vara uppbyggt på nästan samma vis det jag bytar ut är ju teglen mot leca

Jo det är det säkert men två fel gör inte ett rätt och det är ju ytterligare att gott skäl till att isolera befintligt hus utvändigt.

AnneFi
väggarna som sitter på insidan av ditt tegelhus idag är väl inte isolerade i original?
vi har innerväggar men de är enbart uppsatta för att dra el i, ingen isolering.

Jag bor också i tegelhus (57) så jag förstår hur din konstruktion ser ut. Lekan borde ju inte ha så mycket med värme utan fungerar i sådana hus mer som vindblocker typ, det är sedan en luftspalt till innre trä vägg och innanför denna sitter då isoleringen (spån, glasull) och sedan en till innervägg. Det är en öppen konstruktion där isoleringen inte ska ha kontakt med lekan (teglet). En snickare jag pratat med säger att man ska i första hand göra samma som resten av huset, speciellt om de ska ha samma luftfuktighet osv. alltså ingen dörr emellan som i vissa grovingångar el. dyl.

AnneFi skrev:
väggarna som sitter på insidan av ditt tegelhus idag är väl inte isolerade i original?
vi har innerväggar men de är enbart uppsatta för att dra el i, ingen isolering.
Jo i väggarna är där spån skulle tro att det är gjort när dom byggde huset.
Min tanke är att mura upp med leca sedan lufftspalt och isolering lecan ska ju mest fungera som vindstopp samt att bära tak konstruktionen

bifogar en bild hur jag har tänkt mig

• bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
hmm... har fått för mig att om man använder lättbetongblock så behöver du inte isolera... kolla nummer 5/2011 av Gör det själv där bygger dom till en vägg och använder nånting som hette cellblock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.