16 820 läst ·
16 svar
17k läst
16 svar
Offert på utbyggnad, behövs konstruktionsritning?
Sida 1 av 2
Hej! Vi är i startgroparna att bygga ut vårt hus. Vi kommer i nästa vecka få en detaljerad ritning klar och efter det skickar vi in förfrågan på bygglov. Nu till min fråga, när ska man skicka in offertförfrågningar till entreprenörer? (vi tänker ha totalentreprenad på "skalet") och vad ska vi skicka med för att få en så precisis offert från dem som möjligt? Behövs konstruktionsritningar t.ex.? Vi kommer speca en lista på det vi vill ha med som inte syns på ritningar, t.ex. omfång på markarbeten, väderskydd, inköp av fönster mm.
Jättetacksam för alla svar! Vi är helt nya i hus- och byggbranschen
.
Hälsningar, Lotta
Jättetacksam för alla svar! Vi är helt nya i hus- och byggbranschen
Hälsningar, Lotta
Normal sett är det kommunen som kräver konstruktionsritningar för att få bygglov.
Vad har kommunen sagt?
Vad har kommunen sagt?
Jasså? Det visste jag inte. I avtalet med arkitekten står det att denne "tar fram alla handlingar för att söka bygglov" men inte tror jag att de tar fram konstruktionsritningar då. Måste kolla upp det. Vad jag hört tidigare är att kommunen bara behöver en skiss hur utbyggnaden kommer påverka fasadens utseende, situationsplan och sektionsritning, men jag har kanske fel? Iom nya PBL så kanske dessutom nya saker tillkommer? Men min fråga från början var egentligen om konstruktionritning behövs när jag vill ta in schyssta offerter.
För att få jämnförbara offerter kan det vara bra att ta fram en k-ritning.
Dock så kostar ju en sådan 10-20k.
Men det är mest ur offertsynpunkt,iaf som jag ser det.
En "bra" snickare "ska" inte behöva k-ritning för att uppföra huset.
Dock så kostar ju en sådan 10-20k.
Men det är mest ur offertsynpunkt,iaf som jag ser det.
En "bra" snickare "ska" inte behöva k-ritning för att uppföra huset.
Tack Steksmar för bra input. Någon mer som har samma uppfattning som Steksmar? Man vill ju inte slänga bort 10-20 papp på konstruktionsritning för "att vara på den säkra sidan", utan det måste ju verkligen ge ett mervärde. Bygga ut kostar så det räcker ändå...
Samtidigt så är jag helt ny i branschen och tenderar till att ta till både hängslen och livrem i rädsla över att det annars blir fel.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Det är lite lurigt det där. Vi beställde K-ritningar via vår arkitekt, för då visste vi att detaljlösningarna blev precis som vi ville ha dem. Ett hus kan se väldigt olika ut beroende på vilka material du väljer och hur du utför konstruktionen. Det är de små, små detaljerna som gör det, men det beror också på hur känsliga ni själva är och varför ni anlitade en arkitekt.
T ex, när vi bytte fönster för 10 år sedan bad vi bara snickarna att byta fönster och fönsterbleck. Då satte de dit apfula fönsterbleck och täckte fönstersmygen utvändigt med plåt istället för att laga putsen. Det är den typen av små detaljer som kan bli fel om man inte säger exakt hur en detalj ska utföras.
T ex, när vi bytte fönster för 10 år sedan bad vi bara snickarna att byta fönster och fönsterbleck. Då satte de dit apfula fönsterbleck och täckte fönstersmygen utvändigt med plåt istället för att laga putsen. Det är den typen av små detaljer som kan bli fel om man inte säger exakt hur en detalj ska utföras.
Tack för ett bra svar! Vi är väldigt noga med detaljerna (som du nog anade). Det är ju därför vi anlitade en arkitekt från början. Jag ska nog fundera ordentligt över om vi inte ska ta fram konstruktionsritningar ändå. Ska träffa arkitekten i nästa vecka, så då ska jag fråga henne om hon kan hjälpa oss med detta. Det är en liten kostnad mot att få en massa detaljer (som exempelvis fönstrena) på ett sätt som man inte tänkt sig. Hoppas att hantverkarna följer den sedan bara
. Hade du några bekymmer med det? Är det vanligt att de går utanför konstruktionsritningarna? Mina föräldrar hade problem med det när de byggde nytt via Björklidenhus (arkitektritat hus, byggt i moduler), så det är något jag är lite orolig över.
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Säger du att de ska följa K-ritningen exakt så borde de göra det. Vi samordnade bygget och gjorde alla inköp själva, samtidigt som vi hade kontakt med snickarna flera gånger om dagen, så det var inga problem för oss. Det gäller nog att stämma av hela tiden. Jag tror att det är farligt att bara lämna över allting och tro att de tolkar det precis som du. Ha ordentliga möten där alla är med och säg precis hur ni vill ha det utfört. Följ sedan upp regelbundet och stäm av.
Ja har man den möjlighet med flexiblet jobb eller liknande så är det kanoners 
Annars finns det risk att man måste lita på att dom gör ett bra jobb.
Men TS ska ju bygga ut sitt befintliga hus så jag antar dom kommer att inspektera jobbet dagligen
Annars finns det risk att man måste lita på att dom gör ett bra jobb.
Men TS ska ju bygga ut sitt befintliga hus så jag antar dom kommer att inspektera jobbet dagligen
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Jag kan nämna också att vi får en ändrad plan- och bygglag den 2 maj och från det datumet får du inte bygglov om inte K-ritningar finns med (fick jag just reda på). Så det är bara att ta fram de där konstruktionsritningarna.
aha, antingen får vi kasta in bygglovet nu, eller så ser vi fördelarna med nya PBL och tar fram alla papper som krävs och lämnar in efter 2a Maj. Verkar som det är sjukt mycket papper som måste in i framtiden i samband med ansökan. Jag hoppas man får valuta för pengarna om det nu stämmer att kostnaderna kommer bli dubbelt så höga i framtiden för bygglov.
Frågan om byggkonstruktion ligger annars alltid på dagordningen när man har byggsamråd. Dessutom ska man i samband med slutbesiktning redovisa ansvar för konstruktion i kontrollprogrammet.
Nya PBL skärper - som sagt - kraven ett snäpp. Men jag kan trösta med att det är med byggkonstruktörer som med arkitekter: Bra yrkesfolk betalar sig själva.
Nya PBL skärper - som sagt - kraven ett snäpp. Men jag kan trösta med att det är med byggkonstruktörer som med arkitekter: Bra yrkesfolk betalar sig själva.
Kan bara hålla med dig Billy i ditt sista uttalande.
Föräldarna skulle växla av en vägg i deras hus för ett antal år sedan och snickarn rekomenderade en balk men ett samtal med en konstruktör gjorde att en annan balk/lösning användes. Den timme konstruktören ville ha betalt för betalde sig med råge.
Föräldarna skulle växla av en vägg i deras hus för ett antal år sedan och snickarn rekomenderade en balk men ett samtal med en konstruktör gjorde att en annan balk/lösning användes. Den timme konstruktören ville ha betalt för betalde sig med råge.
Steksmar: Det stämmer, eftersom det är en utbyggnad kommer vi bo "i skiten" när det byggs. Har ju både sina för och nackdelar...
Jo, vi har bestämt oss för att fixa konstruktionsritningar och vänta tills efter den 2 maj med att skicka in för bygglov. Eftersom vi ska göra ett så stort "ingrepp" så kommer det nog betala igen sig resonerar vi (både kostnaden för kostruktionsritningen, samt dyrare "bygglovsansökanskostnad").
Hur resonerar ni andra? Någon annan som också är i startgroparna och ska söka bygglov i dagarna?
Jo, vi har bestämt oss för att fixa konstruktionsritningar och vänta tills efter den 2 maj med att skicka in för bygglov. Eftersom vi ska göra ett så stort "ingrepp" så kommer det nog betala igen sig resonerar vi (både kostnaden för kostruktionsritningen, samt dyrare "bygglovsansökanskostnad").
Hur resonerar ni andra? Någon annan som också är i startgroparna och ska söka bygglov i dagarna?
ett alternativ är ju att lämna in ansökningarna före den 2 maj då får niu det "gamla" priset på bygglovet.
Här kan ni ju också ta en diskussion med handläggarna vad de kräver. Sen kan ni välja att ta fram lite mer konstruktionsritningar/byggbeskrivningar för att vara tydliga/detaljerade mot den part ni väljer skall utföra entrepenaden.
Sen tar ni fram konstruktionsritningar/byggbeskrivning/ev energiberäkningg etc och tar fram offertunderlag, tar in anbud, anlitar KA etc. Sen har ni allt det klart till byggsamrådet
Detta har ni två år på er att göra från det att ni fått lovet.
Då kan ni ju om ni vill välja att anlita KA/bygga etc enligt de ny reglerna eller nyttja de gamla reglerna.
Enligt komunen här räcker det med att ansökan kommit in innan 2/5 för att de gamla reglerna/hanteringen skall gälla. Sen om ansökan måste kompletteras så spelar det ingen roll.
Tyvärr ligger vi lite senare i våra förberedelser så vi hinner inte få in en ansökan då vi inte riktigt vet hur vi vill ha vår planlösning påutbyggnaden vi skall göra. Annars hade vi valt att lämna in ansökan nu.
Här kan ni ju också ta en diskussion med handläggarna vad de kräver. Sen kan ni välja att ta fram lite mer konstruktionsritningar/byggbeskrivningar för att vara tydliga/detaljerade mot den part ni väljer skall utföra entrepenaden.
Sen tar ni fram konstruktionsritningar/byggbeskrivning/ev energiberäkningg etc och tar fram offertunderlag, tar in anbud, anlitar KA etc. Sen har ni allt det klart till byggsamrådet
Detta har ni två år på er att göra från det att ni fått lovet.
Då kan ni ju om ni vill välja att anlita KA/bygga etc enligt de ny reglerna eller nyttja de gamla reglerna.
Enligt komunen här räcker det med att ansökan kommit in innan 2/5 för att de gamla reglerna/hanteringen skall gälla. Sen om ansökan måste kompletteras så spelar det ingen roll.
Tyvärr ligger vi lite senare i våra förberedelser så vi hinner inte få in en ansökan då vi inte riktigt vet hur vi vill ha vår planlösning påutbyggnaden vi skall göra. Annars hade vi valt att lämna in ansökan nu.
Redigerat: