hej, skall förlänga ett tak som har råspont 22x115mm där ändsponten är bortsågad.
Idag sticker sponten ut ca 300mm och plåttaket är draget ända ut till kanten.
Är det okey att skarva med en bräda 22x145 som skruvas underifrån med skruv 42mm och skruva den nya sponten från ovan med motsvarande skruv mot skarvplankan.
Förlängningen är bara 120cm vilket motsvarar en ny takstol.

Eller finns det annan lösning. Att fingerskarva som brukligt är ju inte möjligt.

Redigerat:
Ska du ha läkt som taket ligger på eller ligger det direkt mot råsponten ?

Bergrum Ex skrev:
hej, skall förlänga ett tak som har råspont 22x115mm där ändsponten är bortsågad.
Idag sticker sponten ut ca 300mm och plåttaket är draget ända ut till kanten.
Är det okey att skarva med en bräda 22x145 som skruvas underifrån med skruv 42mm och skruva den nya sponten från ovan med motsvarande skruv mot skarvplankan.
Förlängningen är bara 120cm vilket motsvarar en ny takstol.

Eller finns det annan lösning. Att fingerskarva som brukligt är ju inte möjligt.
Blir det något nytt stöd vid nya takfoten?

Såga av den gamla råsponten på halva närmaste takstolen och förläng därifrån. Något annat kommer inte att hålla.

Matti_75 skrev:
Såga av den gamla råsponten på halva närmaste takstolen och förläng därifrån. Något annat kommer inte att hålla.
hur kan detta funka ?

Att kapa råsponten vid halva förra takstolen är inte möjlig eftersom det ligger plåt + papp. Någon läkt finns inte. Om inte 2 skruv i varje råspont funkar borde ju innertaket ramlat ner när 300kg isolering på vanlig OBS skiva som är skruvad.
Igentligen kan jag inte ens se problemet utan mer vill ha hur man löser det när man skarvar nytt med gammalt.
Belastningen kommer att fördelas när plåten är på.

Jag visar på en skiss hur det ser ut. Det skall ligga plåt på Nya delen -saknas på bilden
spont-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Jag försrod det som att du skulle förlänga gavelsprånget, men av din skiss att döma finns det alltså en ny takstol som ger stöd i andra änden? I så fall tror jag din lösning fungerar alledeles utmärkt!

Okey, vectrex Någon mer nyttig kommentar eller att tänka på?

Redigerat:
Bergrum Ex skrev:
Okey, vectrex Någon mer nyttig kommentar eller att tänka på?
Visst kan du skarva så missuppfattade oxå

Jag skulle göra den undre skarvbrädan längre än den ser ut att vara på bilden om plåten ska ligga direkt mot råssponten utan läkt.

Surfen 72 Antar du menar Bredare. Plankan är redan 480cm x 22 x 145.
Då ställer jag frågan varför bredare, 72,5mm/sida att skruva bör väl räcka ?

Jag skruvade underifrån i zick zack förband 3st skruv / tvärplanka (råspont) se bild.
och 1st skruv / planka från ovan och även där i zick zack. Så ~ 80 skruv 5 x 40mm lär väl hålla.
Jag provtrampade innan jag la plåten och helt utan svikt.

Jag tog diskussionen med en byggnadskonstruktör idag och han instämde att det i mitt fall var en helt okey lösning då man inte kan "fingerskarva"
Men tack för er hjälp.
spont-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle kapat bitar av 22x145 ca 600 mm långa och lagt andra vägen för max styrka men jag har en förmåga att överdimensionera. Men tänk på att på ett vanligt tak med råspont så går kanske 3 av 4 brädor över båda takstolarna utan att vara skarvade och den 4e är fingerskarvad men känns det starkt blir det säkert bra.

smurfen72 skrev:
Jag skulle kapat bitar av 22x145 ca 600 mm långa och lagt andra vägen för max styrka men jag har en förmåga att överdimensionera. Men tänk på att på ett vanligt tak med råspont så går kanske 3 av 4 brädor över båda takstolarna utan att vara skarvade och den 4e är fingerskarvad men känns det starkt blir det säkert bra.
Hur kan man fingerskarva där o till vilken nytta,det håller utmärkt som TS har ritat

Bergrum Ex skrev:
Surfen 72 Antar du menar Bredare. Plankan är redan 480cm x 22 x 145.
Då ställer jag frågan varför bredare, 72,5mm/sida att skruva bör väl räcka ?

Jag skruvade underifrån i zick zack förband 3st skruv / tvärplanka (råspont) se bild.
och 1st skruv / planka från ovan och även där i zick zack. Så ~ 80 skruv 5 x 40mm lär väl hålla.
Jag provtrampade innan jag la plåten och helt utan svikt.

Jag tog diskussionen med en byggnadskonstruktör idag och han instämde att det i mitt fall var en helt okey lösning då man inte kan "fingerskarva"
Men tack för er hjälp.
[bild]

Instämmer! Detta ser bra ut.
Skulle jag gjort det själv skulle jag dock ha använt en bit plywood för skarvningen i stället för din 22x145.
Brädor kan slå sig på egensinniga sätt, men plywood håller sig rakt och plant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.