Hej!

Med risk för att detta blir en gigantiskt stor post kommer jag att försöka hålla mig så kortfattad som jag bara kan, fråga gärna om ni undrar över något elelr om det saknas information.

Bakgrund:
Jag har skissat på en utbyggnad till en befintlig 1 1/2 plans villa som är byggd ca 2004. De som bor där har en vanlig altan som är ganska trång och inte utnyttjar så mycket av trädgården (som de har mycket av). Dessutom har de haft önskemål om att få in mera ljus, att ha ett växthus där man kan odla chili, gurka etc och har även funderat på att glasa in den (relativt amatörmässigt byggda) altanen för att kunna sitta där ute mer än 10 dagar om året...

Jag satte mig ner med dem och skissade på lite olika alternativ, och nedanstående ritning sammanfattar det som vi kom fram till:

utbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla gärna igenom kommentarerna för att få en känsla för hur vi tänkt...

Beslut:
När det gäller formen på utbyggnaden tänkte jag en 1 1/2 plans vinkel i exakt samma stil som huset är idag, för att eliminera känslan av "tillbyggnad". Huset är byggt på krypgrund vilket gör det relativt enkelt och kostnadseffektivt både att bygga grunden samt att dra in värme till element.

Då vi bygger på höjden kan man ju dra nytta av det och använda övervåningen på vinkeln som ett sovrum, med genomgång in från den hall som idag finns på övervåningen. Jag gissar att man då får "mycket yta för lite pengar".

Designval:
Om ni studerar ritningen ser ni ett antal val som är gjorda, bland annat med hänsyn till det befintliga huset. Tanken är att göra så lite åverkan på huset som möjligt. Jag valde att ha ett större överhäng på höger sida dels pga att väggen ananrs hade kommit mitt i ett fönster, samt att man tillför en del skugga till vinkeln som till stor del kommer att bestå av glaspartier och fönster. Sen kan man ha skjutdörrarna öppna vid ett regn utan att det regnar in direkt samt att man kan ställa en soffa eller nåt där under. Vi kommer att ha en motordriven markis över vardagsrummets två fönster och utebordet. De två stolpar som behövs för bärigheten tror jag inte kommer att påverka vare sig utsikt eller det praktiska.

Det som man har problem med idag är att kunna disponera ytorna på ett bra sätt. Man vill ha altanen och uteplatsen mera lättillgänglig än idag, då altanen är relativt liten, dörrarna ut till den är små och det blir väldigt mycket "spring" när man ska äta ute på altanen. Allt detta vill vi försöka förbättra med en utbyggnad. Frun i huset har dessutom önskat ett växthus för att kunna odla t.e.x chili. Gubben vill inte ha ett växthus och tycker detta kan vara en bra kompromiss, då det blir mycket fönster i vinkeln perfekt anpassad för sån odling. Och de stora skjutpartierna öppnar upp mot altanen på ett helt annat sätt än vad den lilla altandörren gör idag. Vi kommer dessutom att höja upp altanen för att slippa en liten trappa som finns idag och som många har snubblat på...

Jag har dock ett antal frågetecken...

1) Glaspartierna kommer att vara enda vägen ut till altanen. Ligger de för otillgängligt? Kanske det hade varit bättre att ta bort de två befintliga fönster på huskroppen och sätta glaspartierna där istället, och sen en vanlig altandörr ut från vinkeln? Då förlorar vi all värme i vardagsrummet då det sitter element under de två fönstren.

2) Vad anser ni om den överbyggnaden på höger sida där väggen med skjutpartierna är indragen ca 1 meter i förhållande till taket, är det rätt tänkt eller bara onödigt?

3) Har jag missat något med väderstrecken? Det kommer att bli varmt och mycket ljus, men överbyggnaden och lamellgardiner är tänkt råda bot på detta.

4) Blir det för långt från köket? Bör man bygga något "minikök" närmre altanen? Som det är idag upplevs det som besvärligt att äta ute då det är mycket spring med brickor etc. Man väljer i många fall att äta middag i köket just för att det är "enkelt"... Jag vet giveetvis att vinkeln inte löser detta problemete automatiskt, men om man gör det lite mera hemtrevligt och ombonat med bättre insynsskydd, trevligare och större altan, bättre och större dörrar ut så bör det väga upp det omständiga.

5) Det primära problemet som vinkeln ska uppfylla är att inne och ute skall kännas som samma. Idag känns det som två skilda världar även under sommarhalvåret. Man gillar att sitta ute men det är för besvärligt och omysigt att vara där. Vad mer behövs för att överbrygga detta?

6) Hur hade ni disponerat dessa ytorna i vinkeln och vardagsrummet. Det är fyra funktioner vi vill få in:

* whiskyhörna, ett bord några klubbfåtöljer där man kan slå sig ner några stycken och diskutera över ett glas rom eller vad man nu dricker

* matsal - matsalsbord med 8 stolar

* tvhörna med divansoffa (3.5 meter bred) och 60" plasmatv

* samt ett eller flera ställen man kan slå sig ner och läsa tidningen gärna i närheten av fönster för bra ljus.

7) Det är viktigt för de boende att vinkeln kommer i exakt samma nivå som befintligt golv. Är det möjligt för en duktig entreprenör?

Alla förslag och kritik tages tacksamt emot.

När det gäller jobbet kommer el, vvs, måleri och enklare snickerier utföras av släkt och vänner. Det som behöver köpas in är material (antar det finns färdiga byggsatser för detta då det är en standard sadeltakskonstruktion), grund, takläggning, montering av fönster och dörrar samt göra det gipsfärdigt inne och målningsfärdigt ute. Vi räknade med en budget på 400-500" ej inräknad altanen

Steve

• utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.