Ska bygga ett uterum (sadeltak) och undrar hur jag ska täta mot fasaden. Dels mot fukt, men också mot onödigt drag.

Jag kommer dra fast en bärlina på den gamla träfasaden som är under eternitplattorna. Gamla plank med en grov springa mellan varje planka. Sen ska stolpar och takstolar resas och fästas mot fasaden.

Ska jag lägga en remsa drev bakom de delar som dras fast i fasaden?
Ska jag dra en fogsträng runt konstruktionen utifrån sett för att täta?

En plåt som jag sticker under plattorna och ut över taket är självklart. Men hur gör jag på sidorna? En L-plåt under plattorna som går ut en liten bit på stolparna? Någon tätning där?

Tacksam för alla tips som jag kan få!

Gammal hederlig lindrevning i alla dolda springor är aldrig fel. Den är enkel och trevlig att jobba med, samt miljövänlig. Dessutom följer den alla träets rörelser år ut och år in utan att spricka el degenerera.

Tack, jag har drevat och isolerat med lin på många ställen i huset så jag kan bara hålla med.

Däremot har jag blivit avrådd från att isolera i snedtak med lin pga svårigheten att skära i det. Har alla mina snedtak isolerade med cellulosaskivor.

Då blir det lin. Men vad tros om att häfta på en remsa bak på reglar som skruvas mot fasaden? Ger det någon effekt?

Det stoppar ju upp drag, så det tycker jag verkar högst lämpligt.
Stoppar man upp tjuvdrag så minskar också risken att blåsten trycker in och upp vatten på oväntat sätt/ställe vid busväder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.