H
Hondakungen: Sorry långsida 11,4m och kortsida 8,7m ska det vara
7 svar · 2,7k läst
S
sandraB: Jo det vet jag. Men jag tänker så att vi vet att det är värt att bygga ut. Jag vill veta om det finns påväxt eller fuktproblem mm. innan vi lägger mer pengar. Det kan ju lika väl vara så att det är lämpligare att riva en del och bygga nytt. [citat]
2 svar · 2,2k läst
R
Rondedeugd: Tack för hjälpen
2 svar · 1,7k läst
pandalus
pandalus: Eller snarare såhär då,,att man gör utbyggnaden på 1 plan men sen drar utbyggnadens tak till husnock (ca 9m) vad kallar man det utrymmet då?oinredd vind eller ospecad yta?Alltså även om man inte gör till nock så är ju utbyggnadens tak oväsentlig.så då borde man ju kunna bygga taket till 9m? Kollade med kommunen och en attefallsutbyggnadsanmälan kostar i våran kommun ca 1200kr så
4 svar · 2,4k läst
N
Nummer18: Att dom lägger på 12% på slutraden är helt normalt. Dessa procent fungerar dels som en säkerhet ifall man räknat bort sig, men i första hand så är det för att man vill gå med vinst i projektet, inget konstigt alls. Sedan redovisar olika företag på olika sätt i sina kalkyler. Men ett påslag om 8-15% lägger alla på. F.d. Kalkylator
4 svar · 3,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Varje "radhus" är väl en egen fastighet? Eller är det fråga om en bostadsrättsförening där hela raddan är en enda fastighet? Du kan gå in på Lantmäteriet och kolla vad som gäller, om du har din fastighetsbeteckning eller adress: http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/ Men är det rimligt med en sådan utbyggnad? Det kan ju bli exempellöst
1 svar · 3,2k läst
Anna_H
Anna_H: Som Vanbeasten säger är det er gamla utbyggnad som är Attefallsutbyggnaden. Sök retroaktivt bygglov för den eller ett nytt för en ny.
2 svar · 2,6k läst
D
Dr Trä: Ingen fara att ha samma takstolarna heller. Det har säkert gjorts hundratusentals sådana tillbyggnader genom åren. Mot bef. grunden kan man lägga en 10 mm frigolit tex.
6 svar · 6,6k läst
·
C
canterbury: Då så, ska dra igång med detta i helgen, nytt sidoljus till dörren beställd. 3x21. Får passa in den lite snyggt. Då är dörren check, bygglov är kontrollerat och godkänt. Kravet var brandklassad skiljevägg mellan hall och garage. Golv 1. Bort med marksten 2. Jämn o fin mark 3. Platonmatta eller fuktisolerande matta på marken 4. Regla golv tryckimpregnerat 5. Fylla facken med
3 svar · 5,5k läst
·
Anna_H
Anna_H: Den gamla delen läcker ju inte mer för att den nya är mer välbyggd, om det är det du funderar på. Självklart ska ni göra utbyggnaden enligt moderna principer och sedan fundera på hur ni förbättrar den gamla delen.
1 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du borde kunna spara några millimeter på höjden med en diffusionsöppen takduk i stället för traditionell takpapp. Hur det går ihop med plåttak vet jag dock inte.
36 svar · 39,2k läst
·
T
teamlundver: Det har jag väl gjort? Den blir på 9kvm men det är bara 2,5 väggar som ska byggas. De andra finns redan. Alltså 2 väggar a 3m och en a 1,8m
2 svar · 2,6k läst
E
Ekalf: Grymt! Tack och trevlig helg!
8 svar · 7,3k läst
·
P
perik9: Hej! Jag har en vind som är inredd till hälften, i den inredda delen(snedtak) är ca: 1.80 i nock eller mitten. Jag funderar på att höja taket så att jag får en våning med full höjd, huset är på 74/76 m/2 inv ca: 80 m/2 utvändigt. Jag kommer slänga teglet och lägga bandtäckningen själv. Finns det någon som har någon prisuppfattning, har läst massor på nätet, allt från 120.000
0 svar · 1,7k läst
M
Majjijann: Vi börjar närma oss slutfasen av vår tillbyggnad och funderar på slutbesiktning. Det är väl vi som byggherrar som ska se till att det blir gjort om inget annat avtalats? Vår kontrollansvarig är även besiktningsman men vi kom på kant med honom från första början så han känns inte aktuell. Dessutom är det väl en fördel om det inte är kontrolkansvarig som gör slurbesiktningen så
0 svar · 1,4k läst
R
Robin Granholm: [bild] [bild] Här är två bilder från lägenheten om det skulle hjälpa. Jag hittar inga andra ritningar på stadsbyggnadskontoret än de jag postat här. Kanske föreningen har någonting. Men annars så finns ingenting att gå på och hur troligt är det då att man ska få bygglov då? Kanske konstruktör och arkitekt kan göra ritningar och beräkningar för flera olika scenarion för
29 svar · 8,3k läst
·
Z
Zusgazah: Tack för tydlig beskrivning Kakelfog. Låter som en konstruktör är det som jag behöver för att kunna få en uppfattning vilka av våra idéer som är genomförbara inom rimlig budget.
4 svar · 1,8k läst
C
canterbury: varit i kontakt med min hemma kommun och varit på kontoret och snackat med handläggare samt både uppvisat ritning o en liten film samt foton hur det såg ut. Behövdes inget bygglov bara jag bygger väggen i ie30. Så va helgen räddad.....
3 svar · 1,4k läst
B
b8q: I en annan tråd på forumet postades en länk till det här dokumentet, som med bilder förklarar precis vilka regler som gäller: http://www.taksakerhet.se/download/18/Hela%20broschyren_web.pdf Sid 6: "fasadhöjd mäts vid uppstigningsstället". Så bygg du ut altanen så mycket att det går att ställa en stege i normal lutning mot taket, så ska det väl räcka.
1 svar · 2,0k läst
Anna_H
Anna_H: Om tomtstorleken tillåter skulle jag bygga ut åt vänster istället, riva/flytta den inglasade altanen och förlänga huset åt det hållet med ett sovrum och ett badrum. Huruvida man låter de två fönstren vara dörrar till resp badrum och sovrum, eller om det i vardagsrummet sätts igen och det blir en liten hall i den nya delen är lite av en smaksak, det blir ju mer avskilt om sovrummet
10 svar · 7,9k läst
·
B
biggles34: Okej så det låter som jag inte är helt fel ute att använda del av utrymmet under utbyggnaden, men lite förvånad blir jag om ovanstående -Förra utbyggnaden lade de ett tjockt lager grus med väderbeständig plast ovanpå samt många ventilationshål i grunden, det var alltså inte helt korrekt enligt ny byggteknik?
4 svar · 1,9k läst
R
RPT: http://www.byggahus.se/forum/tillbyggnad/165243-bygga-till-pa-hojden.html
2 svar · 1,6k läst
L
Lewdis: Har tänkt bygga uterum med sadeltak mot mitt befintliga tak. Hade varit intressant att höra hur du löste det, för jag gissar att du byggt under sommaren?
4 svar · 10,2k läst
T
TobiasGren: Tack för ditt svar, jag ska undersöka det där med att utnyttja allt utrymme för isolering :-)
3 svar · 2,7k läst
G
Grape: Tack för tipset Fahlis & HaspAllan !
6 svar · 10,3k läst
·
K
Krivon: Hej, Vi håller på och planerar för utbyggnad av vårt hus utanför Stockholm. Det är ett 40-tals trähus 1,5 plan med souteräng/källare som står med gjuten bottenplatta på berg, byggt någon gång på 40-talet och renoverat några gånger sedan dess, även utbyggt i ett plan någon gång i slutet av 40-talet. Vi funderar nu banorna kring att bygga ut och bredda den befintliga utbyggnaden
0 svar · 2,2k läst
H
Helioz: Animering betyder rörelse, vill du skapa en film om påbyggnaden? Om det bara handlar om statiska ritningar i 3D så är Sketchup bra: http://www.sketchup.com/
1 svar · 2,5k läst
S
SueCia: Den delen av trät som ligger uppåt mot plasten kommer att bli mögelskadat igen då kondensvattnet sugs in i trät. Det måste målas före plasten läggs på annars finns det inte en chans i världen att komma åt. Talar av egen erfarenhet nu. Mitt plasttak ligger på trä som är behandlat på alla sidor utom anliggningssidan (förra ägaren gjorde så) och jag har små svartmögelprickar på
2 svar · 2,3k läst
C
calle336: Vi skall göra en tillbyggnad på vårt hus. Har nu bestämt mig för att det blir en krypgrund. Funderar nu på om den skall vara isolerad eller inte. Nån som har erfarenhet av isolerade? Typ de de rekommenderar på krypgrund.info
0 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.