Hej! Jag har funderingar på att göra en tillbyggnad i form av en förlängning av mitt hus, och har lite funderingar hur man ansluter själva tillbyggnaden till det ursprungliga huset.

Utgångsläget är ungefär såhär: enplanshus på gjuten platta 7 meter bred gavelsida.Det är den här gavelsidan jag vill förlänga. På denna platta trästomme klädd med stående träpanel och ett tak med 26 graders lutning och betongpannor.

Min tanke är att gjuta en ny platta som är något "smalare" än 7 meter, detta för att kunna behålla samma lutning på taket men ändå få ner nocken under den ursprungliga. Har dock tänkt att centrera nocken mot den gamla men få in den nya nocken "under" den gamla taknockens taksprång och docka den mot panelen.

Tänker jag rätt här? Tittat runt på lite utbyggnader med förlängning och ser att de flesta väljer att förskjuta nocken i sidled vid förlängning av gaveln.
Finns det någon praktisk anledning att man väljer denna sidoförskjutning?

Någon som förstår frågeställningen? och som sagt, hur gör man själva anslutningen?
förstått att man i plattan bör ha en rörelsefog för eventuella sättningar m.m. Men hur gör man med stommen och gavlar/takstolar som ska anslutas? behövs nån typ av rörelsemån även där?

Är det ett bättre alternativ att lägga takstolar på samma nivå och på något sätt skarva ihop råspont/papp/länk/pannor till ett homogent tak?

huset 3  - kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...gjorde en gooogle-sketchup bild som förklaring

Din lösning är ju enklare iom att att på det befintliga huset är det i stort sett endast gavelpanelen som påverkas. Nackdelen är att din tillbyggnad inte blir lika stor i ytan. Tror att det är därför som de andra alternativen används mycket.

Sedan kan det ju vara så att om taket ändå börjar bli dags att lägga om så gör det inget att en tillbyggnad kräver dockning mot spont och papp etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.