Jag har varit så glad över attefalls sedan förslaget togs upp då vi bor väldigt litet och verkligen hade behövt en tillbyggnad på 15 kvm.

Jag var snabb med att träffa kommunens byggrådgivare för att veta om det var någon specialare att känna till. Och det visade sig att det fanns en. Jag undrar av er runt om i Sverige om det stämmer som kommunen säger, och om inte, skulle en överklagan hjälpa?

Vad kommunen sa var att attefalls tillbyggnad inte gäller hos oss då vårat hus vid någon tid (över 10år) sedan blivit tillbyggt utan bygglov. Ärendet är preskriberat men sätter ändå käppar i hjulet.

När jag läser på boverkets hemsida är den ända regel jag ser att tillbyggnaden inte får vara närmare en 4,5 meter från granne.

Eran insyn är av guld då vi bor väldigt trångt och vi verkligen vill bygga ut.

Eftersom ni redan har en utbyggnad utan bygglov får ni inte bygga ut en gång till utan bygglov.

Sök bygglov för den första utbyggnaden, nu i efterhand, så är inte det längre ett svartbygge; preskriberat eller ej. När det har gått igenom ska det inte vara några problem att bygga ut 15 nya kvm utan bygglov.

Men ni kan bygga ett fristående Attefallshus på 25 kvm, oavsett om huvudbyggnaden är tillbyggd eller inte.

Som Vanbeasten säger är det er gamla utbyggnad som är Attefallsutbyggnaden. Sök retroaktivt bygglov för den eller ett nytt för en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.