Tvättstuga
arneri68: Jag tror inte att det är bra att placera en spilltratt i ett underskåp. Om du t.ex tvättar i 60 grader kommer det bli mycket ånga som spånskivor och annat suger åt sig.
Lexington: Problemet löst! Två reglar fästes i väggen en på höger sida och en bakom som skåpet sedan skruvades fast i, vägde också av ordentligt, dels skåpet utan tvättmaskin och tvättmaskin när den va upplyft. Sedan satte jag fyra vinkelbeslag (enligt bild) ett i varje hörn och spraymålade i samma färg som skåpet, så nu ska det mycket till för att tvättmaskinen ska vandra iväg! [bild]
elisa_82: jag tror att det är träbjälklag det var så i badrummet i alla fall, men huset är från 1972
noone70: [citat] Det är själva grundfrågan. Om värmen behövs eller inte. Jag tror det lutar mot att jag drar pex-rören så det är förberett. Sen så får vi det hur det går i vinter. Pex rören är i sammanhanget en liten kostnad.
Göran.W: Det korrekta svaret borde från början varit. Köp med installation så kommer den dit den ska och blir installerad med.
Anonymiserad 137805: Asko cylinda har ju helt annat upphängningsystem och brukar hålla minst dubbla livstiden Men byt du stötdämparna på heliosen om du nu inte vill passa på och uppgradera till cylinda... Två stötdämpare kolla på ehe hemsida att du får med rätt dämpning mha PNC Inga fantasipriser ala miele i alla fall
Anonymiserad 137805: Kolla att slangen för nivå givaren är är hel, på plats samt ren (sitter på a-ventilen) Givaren(pressostaten) sitter uppe kolla funktionen och att det går att blåsa i slangen Det kan vara själva pressostaten som är kass Du har MP vilket betyder elektronik därför är det inte omöjligt att det är elektroniken. Eventuellt kanske går det att kalibrera nivågivaren om slangen från
Anonymiserad 137805: Släng tillsammans med övrig förpackning Det kommer varken behövas eller vara aktuellt att sätta tillbaks transportsäkringarna Det är endast till för att speditören inte skall behöva vara försiktig med förpackat gods. Det går utmärkt att transportera oförpackad maskin vid eventuellt behov utan dessa säkringar.
Carl_Elvis: Jag tror nötterna är som placebo. Man vill kanske tro på det och så har ju tvätten gnott omkring i ett par timmar med vatten så det är ju självklart renare än innan. Förmodligen går det lika bra med ett par golfbollar eller inget alls. Vill man lösa upp smuts ordentligt måste man nog ha lite kemikalier också. Köp nåt miljövänligt och dosera lågt, skaffa galltvål för elaka
JOW: Jag förstår inte frågan, när blir det problem? Golvspacklet fäster väl. Har du redan fall, flytspackla lika tjockt överallt (nivåpinnar). Har du inget fall, spackla olika tjockt?
Anonymiserad 137805: Jag håller med Alla ytor är betydligt smutsigare i pannrummet än någon annan stans Får torka alla ytor torklinor mm. innan man kan lägga ifrån sig tvätten osv Tvättkorgar tvättmedelspaket ja allt.
hempularen: Det där med brunn och matta. Hur ligger tvättstugan? Källare, betonggolv? Om en läcka vid brunnen skulle kunna orsaka någon nämvärd skada (typ i träbjälklag), då skulle jag nog byta både brunnen och så mycket av avloppsröret som möjligt, om rummet ändå skall göras om. Brunnen är snart 40 år, antag att din nya tvättstuga skall fungera i 20 år. Är detta i en källare så
Dr Trä: Alternativt gjuta med EPS betong på den bef. betongen. Eps betong är bra isolerande material vilket känns lämpligt i ditt läge. Enligt finja ska man flytspackla 2 cm uppe på om det ska vara klinker eller plastmatta.
yps: 7000kr för 4,5kvm för plastmatta och finspackling, ej golvbrunn innan ROT i Stockholm. Golvbrunnen och gjutning av nya bytte snickaren på ca 2h. En bilmaskin behövs för att borra bort den ur betongen.
yps: Har precis gjort något liknade. Vi fick lite pengar från TH från en liten fuktskada. Golv, ca 4,5kvm, ny plastmatta. ca 7000kr för matta och limming. Snickare som rev allt, bytte golvbrunn, satt renoveringsgips, monterat Ikea stommar och ett högskåp och lite lull lull. ca 4 dagars jobb. Målning och spackling har jag själv lagt en del tid på. Målning två strykningar hanns med på en
b8q: Efter första gången man har borrat hål på vattenledningar i väggen, så skaffar man sig en regel/el/metallsökare. Så var det iaf för mig...
Lane: Vi har en tvättstuga i källaren, vi har tätskiktat runt golvbrunnen men inte på resten av golvet pga tillskjutande fukt. I Cascos primers produktinformation står det så här: OBS! När Casco Primer 3698 ska fylla en fuktskyddande funktion (t ex på gips -och träbaserade underlag) ska den vara helt torr (24 timmar)innan nästa arbetsmoment påbörjas. Eftersom betong inte nämns i texten
t040288: Håller på med ett liknande projekt fast ett badrum. Det jag funderar över är gjutningen av plattan och att skapa fall. On jag tolkar dig rätt så gjöt du i två omgångar där du spärrade av området där fallet skulle vara? Det är ingen risk för att det spricker i skarven när man gjuter i omgångar? Med vänlig hälsning,
Demmpa: Se 16:de frågan http://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar
mexitegel: ...och se för sjuttsingen till att ha jordfelsbrytare på elen. Finns att köpa lösa om JFB saknas i centralen. Allt annat är livsfarligt!
Noseone: Har tänkt tanken. Men trådback måste ändå införskaffas. Vi hade detta när jag va liten så det finns eller iaf fanns.
ja_visst: Hej Uppar den här tråden igen igen, har kontaktat Abat och väntar på svar. Nån som har en annan idé var man kan hitta en inspektionslucka till golv, storleken går nog att variera, skulle vara trevligt om det var möjligt att sätta klinker på den dock. /Peter
Allmänobildad: Borde inte ta mer än en dag extra för rörmokaren/rna att koppla ur och flytta värmepumpen samt flytta tillbaka och koppla in. En halv dag till för att montera provisoriska slangar. Eventuellt får du hyra en genomströmningsvärmare under tiden. 3-5000kr extra. Det kan det väl vara värt för att få ordentligt tätskikt och snyggt golv överallt utan fula skarvar och övergångar?
Ventilations Bosse: Samsung försökte för några år sen att lansera en tvättmaskin som avgav fria joner ac Silver som kulle vara bra, men det blev ramaskri från naturvännerna, Silverjoner är mycket giftiga för vattenlevande organismer.
Raskus: Om man sätter ett överskåp för kyl och frys från IKEA som är 60x60, och sen en täcksida. Ryms tvättmaskin och tumlare nedanför skåpet då eller blir det för tight?
Csre: Har själv en kcc820ea som jag är mycket nöjd med.