Tvättstuga
Odjuret: All gammal färg måste ner innan man kan måla med en diffusions öppen färg...
Anonymiserad 137805: Det är ju klart du kan ju inte ha induktionsmotor vete f vad jag tänkte på:banghead: Men gnistrar gör det och det finns ju en huvudriktning för motorn där kol slits in, motsatt riktning kan ju då medföra såväl ljud som ljus fenomen.
Kloge: Min kostade ca 8000 och det är en 8kg maskin.De som tar mindre tvätt är billigare. Jag som var slarvig med att rengöra kondensorn uppskattar att det gör automatiskt nu. Strömförbrukningen minskas en hel del,med att alltid ha en ren kondensor,insugsluften är sval samt att det hela sköts av en värmepump så jag tror att man snabbt tjänar in den dyrare torktumlaren
arneri68: Tvättmaskiner brukar innehålla vikter för att inte hoppa omkring. Vår tvättmaskin väger ca 100 kg och torktumlaren hälften. Tror att tvättvattnets vikt kan försummas i sammanhanget. Vi har placerat båda maskinerna ca 60 cm upp från golvet och då får vi luckorna i rätt arbetshöjd. Tidigare stod torktumlaren på tvättmaskinen som i sin tur stod på en stålställning ca 50 cm upp.
myrstack: Betong kräver typiskt armering men på din konstruktion är den uteslutande för ytsprickor. Du kan givetvis köra betong om du tar en variant som är snabbtorkande om du har tidspress och då drar det iväg till dyrare än flytspackel och EPS skulle jag gissa. Väntetiderna brukar likväl vara längre. En slipsats kan eventuellt korta ner väntetiden lite och ligga kostnadsmässigt mellan
Anonymiserad 67789: I det här fallet är röret så långt uppe i plattan, så det blir inte snyggt med långböjar eftersom de inte får plats....
Mikael_Swe: Har beställt för 203kr från Ädelharts.
zombi: Hej. Som rubriken lyder så tips efterlyses on sådan plastmatta.Midbec har sådant mönster med den tapeten är inte av plastmatta utan vanlig tapet men som tål lite vatten. Mvh
kallun: Stort tack för svar! Skönt att slippa leta efter dessa värmepumpmaskiner :) Ska kolla upp de modeller ni rekat. Fler tips på specifika bra maskiner uppskattas! /K
smiler: Kika på bla Höganäs FB3 tätslamma... Tätskikt för golv och väggytor med risk för inträngande fukt.
Stefan N: Denna borde vara ok. http://www.johnwall.se/sv/artiklar/utdragbar-torkstallning.html
c_olsson: Problemet är att man gjorde lite olika vid olika tidsepoker. 7 cm frigolit tyder på att det kan vara en ganska gammal grund. I vårt hus är rören lagda i betongen dvs ovanför frigoliten som bara är 2 tum tjock vilket var den tjocklek som användes på 50-talet. (cellplast förekommer i grunder från efter andra världskriget, men det är först när de börjar tillverkas i Sverige på
anteskoog: Hejsan går sista året på teknikprogrammet i Skellefteå med inriktningen Design och produktutveckling. Vi tyckte att detta skulle vara ett rimligt ställe att samla lite svar till vår undersökning! Om du är användare av tvättmaskin och torktumlare så får du väldigt gärna ta en minut och svara på detta:
Anonymiserad 137805: Mitt bygge har inte bättre spån än Ikea -Hur vet du det? Jag har dragit avloppet till det närliggande tvättstället med anslutning under vattenlåset. Slipper därmed eventuell ånga ur avloppet. -??? - detta får du utveckla Kanske en lite större glipa ovan tvättmaskinen för ventilation? Så länge du håller fuktig borta från skåpet tror jag att det fungerar bra. -Hur håller man fukt
Odjuret: Då hade du tur, med lecakulorna... min erfarenhet är att de lätt flyter upp till ytan, men det kan förstås bero på att jag använde flytspackel... Men ett tips är annars att blanda lecakulor och flytspackel....
Anonymiserad 137805: Du ser nog inget på kortet utan man får mest lyssna för att kunna verifiera detta Jag skulle nog tro att det betingar ett pris runt 1.700.-
bravia: [citat] Låter ju inte så bra det heller. Får kanske satsa på två sådana här istället: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tillbehor-ovriga-vitvaror/O352135/forhojningssockel samt att måla våtrumsmattan grå (om det går). Såg i en tråd att någon annan målat om sin våtrumsmatta med stod inget om ålder där. Tror ni att det går att måla om en våtrumsmatta som är från
Peter2400: Pax kanske inte skadar, men jag föredrar Fresh intellivent!
Nerre: På de flesta plagg är väl tyget så pass luft- och fuktgenomsläppligt att det knappast spelar nån större roll om man hänger över dubbla linor eller inte? Visst, det torkar säkerligen lite fortare med dubbla linor, men det gör det oavsett om man har avfuktare eller inte. Och det torkar fortare med avfuktare oavsett om man har dubbla linor eller inte.
Pherra: Mät till en skiva osb eller dylikt och dra mellan reglarna.
roffer: Jag har blivit erbjuden att få pengar av försäkringsbolaget för att laga fuktskadan själv, vet ej om det är en bra idé, men tror i min enfald att man kan göra lite själv och spara en slant. Enligt fuktmätningen så är det fuktigast i ett hörn och runt en golvbrunn som måste bilas bort, det måste bytas en del av gipskivor och reglar, se bild på yttervägg, om man river bort
gaia: kanske inte så lämpligt att placera tork och tvättmaskin som alstrar värmen vid en frys som jobbar för att bli av med värme? Jag skulle separera dom. Annars är det ok planering,tycker jag gaia
yxet: Jag misstänkte det😩men tack för hjälpen då kan jag sluta fundera på den lösningen.
Putt: [citat] Electroluxaren hade rätt! Nu strular maskinen rejält och det är beslutat att köpa in en ny. Tänkte satsa på en Asko WMC64V som kostar 26000 inkl lev, installation och bortforsling av gamla maskinen. Mr Electro, har du någon åsikt om denna?
huggan: Det finns inga regler som kräver det i en tvättstuga vad jag vet. Även i badrum så är det inte alltid ett måste om nivån vid dörren är xx mm högre än vid brunnen.
elisa_82: jo det är eget hus, tvätten vi klara av utan. kan tvätta hus släkten , men funderar på vatten?! hur gör man utan varmvatten? vi har varmvatten bredare i tvättstuga. men finns inte något ställe som man får råd på hur gör man vilken ? vad ska man använda och så?