vi vill renovera vår tvättstuga som har fuktskadat undrar om tätskikt ska ha bara på golvet? vi har ingen duscha där.
jag undrar om vi får något ersättning från vår försäkringsbolag för tvättstuga eller om vi gör dränering ??

inte för längesen vi köpte hus och det stod på besiktningen.

golvmattan och klämringen har släppt från brunnen. åldersrelaterat renoveringsbehov finns.
putssläpp /fuktgenomslag finns bakom täta ytskikt, vilka bör avlägsnas. huruvida dränering på utsida fungerar eller ej kan inte avgöras.
möjligtvis har fukt ej kunnat torka ut på ett tillfredställande sätt. torktiden för en vägg kan vara upp till 10 år efter att dräneringen är omgjord.

vi har även fukt i andra rummet som är bredvid tvättstuga så det är stor risk att det skulle behöva dränera den där sida. det är en sutterängvilla vi har.

Ett äldre hus med fuktproblem utefrån är nog vansklig att fuktspärra. Jag skulle inte lägga tätskikt i en tvättstuga om det är betonggolv. Bara runt ev brunn och i ev duschdel. Läs http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV för webb.pdf . Se sidan 5 kap 2. Våtrum ska förses med tätskikt "Som våtrum betraktas utrymmen där golv- och väggytor helt eller delvis kan utsättas för återkommande vattenbegjutning". Med den texten är i alla fall min tvättstuga inget våtrum. Läs kap 2.1 undantag. Sedan i kap 6 står det att "ska golvet förses med godkänt tätskiktssystem".

Så din fråga "undrar om tätskikt ska ha bara på golvet?"

Ja, väggar behövs inte.
Golvet ? inte självklart. I ett äldre hus utan isolering/plast under betongen så är det tveksamt om det ska vara tätskikt på golvet.
Träbjälklag -> Ja.

jag tror att det är träbjälklag det var så i badrummet i alla fall, men huset är från 1972

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.