Hej,

Vi har ett mycket litet rum som tvättstuga och är därmed begränsade till EN maskin max 60.0cm bred. Eftersom rummet saknar fönster och ventilationen är sisådär tror vi att en värmeluftspump-kondensationstork (ej frånluftspump) vore bättre då rummet annars blir väldigt varmt (eller?).

Vi hittar inga kombimaskiner med denna funktion.

Är det någon som har tips på en sådan alternativt någon annan bra kombitvättmaskin som fungerar i ett litet rum?

Pris är inte särskilt viktigt utan vi är beredda att betala bra för en bra maskin.

Stort tack!

/K

Redigerat:
P
Finns inte
men en kombimaskin har inte kravet på kall omgivningstemp då den kyls med vatten. har sett flera stående i garderober och det funkar

Vad har ni tänkt att ha över kombinationen?
Kan det gå att ha TT stående ovanpå TM?

Innan vi byggde om gamla pannrummet till tvättstuga så hade vi TT och TM i pelare.

Redigerat:
Som redan skrivits kyler en tvättork kondensorn med kallvatten men om du ändå önskar en kombimaskin med värmepump kan du titta på QW16970HT från Husqvarna. Du spar vatten men får en kondenstank att tömma.

Jag köpte själv en kombimaskin för några veckor sedan och vad jag kunde se är de flesta kombimaskiner kondenstumlare som använder vattnet för att kyla och en sån borde som sagt fungera i alla utrymmen.

De undantag jag kunde hitta var ovan nämnda Husqvarna med värmepump samt Bosch/Siemens som fungerar som traditionella luftkylda kondenstumlare. Jag tyckte det kändes fel att spola bort 50 liter vatten för varje tork så jag valde en Bosch WVH28540SN. Husqvarnan föll bort pga priset och att jag inte hittade några tester på den, men den ser väldigt bra ut på pappret. Pga värmepumpen bör den inte heller tillföra så mycket värme till rummet, men de vattenkylda kanske är ännu bättre på den fronten?

Maskinen jag köpte (Bosch WVH28540SN) är jag väldigt nöjd med hittills, två bonusar som jag inte hade tänkt på innan är att man varken behöver tömma kondensvatten eller rensa luddfilter, det följer med avloppet. Jag vet inte om det gäller alla kombimaskiner dock. Den har dock lägre torkkapacitet än konkurrenterna, 4 kg, men jag fyller trumman ganska full och tycker den torkar bra ändå.

Stort tack för svar! Skönt att slippa leta efter dessa värmepumpmaskiner :)

Ska kolla upp de modeller ni rekat. Fler tips på specifika bra maskiner uppskattas!

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.