X
XWD: Vi funderar på att flytta upp vår tvättmaskin till övervåningen, där vi tyvärr också har alla sovrum, i samband med renovering. Nu står den på betong på bottenvåningen. Golvet till övervåningen har C-C 60 med (ca) 235-reglar och huset är byggt 1983. Min oro är att tvättmaskinen vid centrifugering kommer skapa vibrationer som fortplantar sig i trägolvet, eller helt enkelt blir
0 svar · 2,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: Du får väl väga dem före och efter så du vet hur mycket vatten det var från första början
3 svar · 2,1k läst
S
Anonymiserad 137805: golvmaterialet hör kanske inte hit men klinker kräver dubbelgolvspån om du kör 60CC maskinen skall inte höras på armerat betonggolv vad har du för maskin egentligen? oavsett vilket golvmaterial du väljer kommer det att bli resonans i hela huset pga träreglarnas mellanrum det är bara betong som gör de tysta
3 svar · 3,5k läst
G
Gnarp48: Uppdatering: jag beställde service via cylindas hemsida. Fick snabbt ett autosvar om att jag skulle få en servicetid. Efter 1 vecka inget ytterligare svar från cylinda. Ringde igen och fick tala med en ung dam som gått callserviceskolan (mycket vänlig och förstående), men inte visste något om tvättmaskiner. Allt kan ursäktas med corona. Det är bara att sitta still och vänta. som av en
7 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Det är nog inte en vanlig trädgårdsslangkopling. Det fanns iallafall förr anslutningsslangar till bänkdiskmaskiner som hade en sådan koppling. Altså inte en trädgårdsslang, utan en "tryckslang". Men enklast är nog att skruva bort lämplig del av kombinationen av nipplar och muffar vi ser på bilden. En standard anslutningsslang brukar ha en "lekande mutter" med planpackning. Den skall
1 svar · 2,5k läst
·
GoC
GoC: Inte en aning, men maskinen är väl närmare 25 år gammal, jag har en likadan, och även en miele kan gå sönder. Troligen något i kretskortet om jag skall gissa. Min var knäpp ett tag och körde vattenpumpen, konstaterade att ett relä var ”segt”, knackade på det med en skruvmejsel, beställde nytt för en 50-lapp. Men efter att jag haft loss kretskortet, för att hitta modellnumret
1 svar · 1,8k läst
·
M
mister555: Hej, Jag ska bygga tvättstuga/klädkammare i mitt garage och har några funderingar 1: Jag har rivit ner det gamla gipset och ser att de gamla reglarna är 100 cc emellan så jag ska bygga ny vägg emot den gamla. Kan man ha cc 60 med regel 45*45 eller måste man köra med 75*45? Vet att i våtrum så rekommenderar dom 75*45 med cc 45 fär hållbarhet för tunga möbler etc.. 2: Behöver man
0 svar · 992 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Vad är det som sitter löst och förhindrar montering av ett uttag? Men, ett uttag kräver att dosan befinner sig i oklassat område, plus att det skyddas av en JFB. Regler för elinstallationer i badrum
4 svar · 3,4k läst
·
Dassi
Dassi: Tack Henrik! Då kör jag som jag tänkte. Ikea here we come :)
2 svar · 1,2k läst
B
b8q: Kan vara nästan vad som helst; jag har t.ex. ett gammalt rör som går från vinden (där det förr satt en varmvattenberedare eller expansionskärl eller nåt), och som mynnar ut nere vid golvet i tvättstugan i källaren.
2 svar · 2,4k läst
·
prototypen
prototypen: Jag skrev OM det är lika belastning på alla 3..... Protte
4 svar · 1,6k läst
Demmpa
Demmpa: Håller med @Claes Sörmland bättre att byta ut vinkelkopplingarna till vinkelminikulventiler. Eftersom det är VA (Vatette) väggbricka så ska delen som skruvas fast i väggbrickan vara av märket VA, om man ska följa montageanvisningen till punkt och prickar, https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/634398_vaggbricka_koppar.pdf
9 svar · 3,2k läst
·
em72
em72: [citat] Väldigt svårt att göra en uppskattning eftersom det är så många faktorer som påverkar, så min rekommendation är att du ber firman som ska fixa badrummet om en kostnadsuppskattning även för tvättstugan. Om du redan har valt firma till badrummet så ring och snacka med dom, de kan säkert ge in ungefärlig siffra per telefon, det är ju lättare att ha en firma till båda
4 svar · 1,5k läst
H
Harald Blåtumme: Vore bra med fler utlåtanden av erfaret folk som jag vet finns här på forumet. Hade en liknade situation för 15 år sedan, tillkallade en besiktingsperson från Anticimex (motsv) och rådet var att slipa bort ytskikt inkl den olämpliga icke-diffusionsöppna färgen, putsa upp och snygga till sedan måla med en diffusionsöppen färg på väggarna. Valde vit silikatfärg och det har fungerat
4 svar · 3,5k läst
·
T
tergo: verkar inte helt orimligt om matrialer och rivning ingår
3 svar · 2,1k läst
Z
Zorro03: [citat] Det var vad han sa när han var här och kollade. Har inte fått offerten än, ska försöka få fram exakt vilken skiva han menar.
2 svar · 1,3k läst
R
Anonymiserad 137805: Ingen reset Är felet borta så funkar maskinen
17 svar · 5,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det blir i alla fall stora åldersavdrag om det är från 70-talet. Men för att vara säker på vad just din försäkring täcker måste du fråga försäkringsbolaget.
5 svar · 1,2k läst
DouglasSti
DouglasSti: Hej, Vi hade en hus besktning på vårat hus från 1974 där de vissa sig att det är förhöjda fuktvärden på betongplattan i tvättstugan på källarplan. Besiktningsmannen som va där kunde inte säga något mer än att det va förhöjda värden. Min gissning är att eftersom det är plastmatta på golvet så kommer det fukt underifrån som inte kan torka. Någon som haft liknande problem?
0 svar · 1,0k läst
E
enstorstark: [bild] Så blev det.
3 svar · 1,6k läst
·
F
FilipHe: Hej! Har köpt ett radhus där avloppet från Frånluftsvärmepumpen är fixat som bilden nedan. Vad säger reglerna? Kan man åtgärda detta smidigt utan att byta hela golvet i utrymmet? Det är klinker, vattenburet värmegolv. [bild]
0 svar · 1,6k läst
·
V
Anonymiserad 137805: Det kanske h åller
19 svar · 2,3k läst
M
martinåsaka: Vad för något använder man när man ska göra ett lokalfall runt en brunn i träbjälklag? det är i en tvättstuga under ett vattenskåp som jag sänkt ner brunnen och ska ha ett lokalt fall typ 80x60 cm till brunnen. Brunnen finns bara där som åtgärd för skåpet o vvb. tjockleken blir mellan 22-10mm antar att flytspackel blir löst eller är det rätt?
0 svar · 2,2k läst
·
A
Anonymiserad 137805: Kolla bara att luckan stannar oavsett vilket läge denstår i
1 svar · 1,2k läst
Snailman
Snailman: [citat] Monterat det nu, och det fanns en packning, den var halvvägs inne i det längsta av rören, ren tillfällighet att jag råkade se den! [bild]
62 svar · 48,4k läst
·
H
Hammarfall: Vilken av dessa skulle du välja, @electroluxaren ?
7 svar · 4,5k läst
P
Pinkmargera: [citat] Jag tyckte att jag ändrade till det men tydligen inte. Läste tråden nerifrån och upp och tryckte först på det längst ned och sen på det näst längst ned. Jag tackar dock båda skribenterna för snabba och bra svar! Bra polisarbete, rätt ska va rätt.
5 svar · 1,7k läst
·
G
Gri11en: [citat] [citat] Jajamän. Felet konstaterades, en fjäder som hoppat av, och ny sådan beställdes. Tidigast tisdag kommer de och monterar den. Hoppas inget annat upptäcks...
13 svar · 7,2k läst
·
tensiden
tensiden: Jag hade gjort som jag gjort tidigare och stoppat dit en intellivent sky. Eventuellt med täckplatta om det behövs, men förmodligen inte. Men allt beror på vad för funktioner du behöver? Fuktstyrning? Konstant gång? Vädringsfunktion?
1 svar · 1,6k läst
·
J
Anonymiserad 137805: alla glidytor och lager
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.