Hej! Vi har planerat att bygga ett nyckelfärdigt hus under nästa år. I tvättstugan (som också kommer fungera som groventre med en extra ytterdörr) funderar vi på att plocka bort det fönster som finns där och istället ha ljusinsläpp via ett glasparti i eller bredvid ytterdörren. Tanken med att göra så är att göra tvättstugan mer lättmöblerad då vi inte behöver ta hänsyn till fönstret. Finns några nackdelar till att göra så? Alla husmodeller vi kollat på har alltid ett fönster i tvättstugan, "måste" man ha det? Tvättstugan kommer vara 10,3 kvm stor.

Nej, smaksak skulle jag säga.

• Gilla
muuujossan
  • Laddar…
M muuujossan skrev:
Finns några nackdelar till att göra så? Alla husmodeller vi kollat på har alltid ett fönster i tvättstugan, "måste" man ha det?
Ni gör rätt tycker jag!
Ljusinsläpp vill man ju ha, och det får ni ju med sidoljuset.
Hos oss har vi en hel glasdörr till tvättstugan, och det ersätter fönster mer än väl.
Och likadant borde ett sidoljus göra.

• Gilla
muuujossan
  • Laddar…
Utrymning fixar ni ju genom dörr så där är inga problem. Dagsljus kan ni få genom dörr eller sidofönster. Inga problem där heller.

Sen kommer alltid någon och hävdar att man "måste" kunna öppna ett fönster för att vädra, men jag har själv aldrig behövt göra det. Ventilation och drägligt klimat fixar du med ventiler vid behov, och måste du vädra har du dörren.

Så summa summarum, kör på utan fönster om det passar er bättre!

• Gilla
muuujossan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.