Trädgårdsmaskiner
Kalasclas: Triumphen har Briggs motorn... Ja tändhatten tar jag av så fort jag ska göra något, hittils har jag knappt vågat vända den mer än några cm för att varit rädd att få olja på fel ställen. Får kolla upp vad man kan köpa för kit till den... Tack för all hjälp, underbart att kunna få bra hjälp så snabbt!
Stenteg: Ser perfekt ut--har just skrivit ut en fin manual. Stort tack för hjälpen och ha en trevlig sommar! Sten
Nonkan: 7 kg är ju helt galet för en modern häcksax. Vi säljer nästan uteslutande den här till privatpersoner: http://hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1340&c=11033&prodID=40178 för 3290:- Riktigt bra skär (vassa och hållbara) vilket borde vara det som avgör när man köper häcksax. Stihl HS45 är också bra, men jag skulle nog sakna det vridbara handtaget. Ungefär 75% av häcken
Nissepisse: Tycker också du ska överväga slåtterbalk för 3000m2: http://www.granngarden.se/product/slatterbalk-bm-875-5hk
Picke: En klassiker är ju att lägga en skottkärra som lock/regnskydd över klipparen. Ser många som gör så, inklusive jag själv
sandydoull: Tack så mycket för alla tipps!
vedit: Jag känner väl igen TS symptom och det är inte svartrök i största allmänhet utan tvekan med efterföljande svartrök när varvtalsregulatorn ska gasa på för att kompensera för ökad last. På min Honda betyder det smuts i munstycken. Allmänt bluddrig gång och lukt som av för fet blandning är smutsigt luftfilter. De enkla diagnoserna har funkat under 200 timmars gång på min Honda
il_duce: Har en fs 38 och jag är mycket nöjd. Bra drag i den och 300 kvm borde inte vara något problem. Den är väldigt lätt.
bigbula: finns en grundregel. allt du skjuter är 4-takt. allt du bär är 2-takt. tror din förgasare är felinställd eller skit i insug mm. 4- takt kan gå vidare en stund som bilar. sen en liten smäll.fel tändning eller skit eller fel inställd förgasare. gör bara rent tror jag hjälper
Alfredo: En vegetabilisk sågkedjeolja kanske också är ett alternativ. Observera dock att jag kan absolut inget om hur man på ett korrekt sätt smörjer en kompostkvarn.
mekar-anders: Ja fy f-n ut med överskottsoljan bara och kör. Hamnar det någon enstaka millimeter över max gör ingenting men så mycket är inte bra.
nino: ok, nu har jag fått endel tips, träffar kompisen om någon dag så då ska jag tipsa han. Fler förslag? Kommer ihåg att jag hade en skoter för länge sen som gick urdåligt när den blev varm, då var det bara att ösa snö på tändspolen så gick den igen
ClasseClas: [citat] Samma här, men fick den på köpet.:)
Roland112: mm får nog bli att låta den ligga som reserv..
D09: Det var förresten så lätt :) Den går som en klocka :)
tlundberg: Japp, ska testa att flytta ner fästet till selen lite. Röjsågen är lite framtung just nu om man ska tro guiden i manualen som säger att den ska vara i jämvikt när snöret är i marknivån.
AndersS: Den är i första hand en röjsåg och gjord för att användas med sele. Om jag förstår dig rätt vill du kunna kantskära lodrätt och det blir jä... krångligt då du måste lossa den från selen och sedan vända den på sidan, vilket gör att du får svårt att hålla den stabilt. Brukar tillämpa den tekniken att vända den på sidan runt några stenar men har aldrig kantskurit. Vänder
boltis: Kohler gör riktigt bra motorer och som du säger får man trycksmorda motorer med filter till rimliga pengar. Den enda nackdelen med Kohler är att den som regel drar mer bensin än b&s alt Honda.
neha: Om jag tar ur stiftet så går den så fint att dra så..... vi har kollat kniven och den satt lite löst men inte nu längre och problemet kvarstår ändå.. ska dock prova att skruva bort svänghjulet.
Alfredo: [citat] Vi börjar med en hög brasklappar. Jag är inte gräsklipparexpert. Jag råkar bara äga en klippare där "hjulkonstruktionen" liknar din. Klipparen är på landet så jag kan inte kolla på den nu. Det var flera år sedan jag sist skruvade i den. Bortsett från att din första bild liknar delar som finns på min klippare vet jag egentligen inget säkert om hur lika konstruktion våra
il_duce: Har en klippo med quantum 35-motor (2,6kw?). Har den i sommarstugan och det brukar vara rejält högt gräs, kanske 20-30 cm. Går väl sådär .. man får klippa en meter, backa och klippa igen på högsta läget. Gräset lägger sig som sagt ner, plus att motorn sackar. Handtaget har knäckts för man måste putta på så mycket. Skulle satsa på åkgräsklippare om jag hade råd.
MrElliott: Stannar av? Stänger av? JAg tror också på förgasaren men snarare att den blandar för fett snarare än smuts. Ta in maskinen och få den justerad och servad om det behövs. Det enda "elfel" (det finns ju ingen annan el) det kan vara är om du inte får gnista när du rycker igång den. Ta ut tändstiftet med sladden i och ryck så ser du om den gnistar.
Jonazz: Köpte en Partner för ett par år sedan. Funkar bra med robust konstruktion. Enda nackdelen är väl att det är ett traditionellt rakt handtag.
BMW fahrer: Ok ok ok. Om vi ska vara exakt så, ja du har helt rätt. Jag tyckte vara grundskolefysikens avrundning kunde underlätta det "mattematiska" resonemanget - o på upp till några få hk så spelar inte 100W hit eller dit någon större roll ju ;) :D 73.59kgm/s om vi nu skall vara petnoga :D
Gahmen: Ral 1033 eller Ral 1028. Kommer banne mig inte riktigt ihåg. 1033 är jag ganska säker på att det är ändå...
pelpet: [citat] Jag vet inte heller, men finns det massor av gamla annonser så kanske det funkar dåligt. Men min huvudpoäng var att det kostar nästan ingenting att försöka. Är det bara 20% chans att någon vill ha massorna så är det värt att chansa eftersom det kostar så mycket mer att frakta bort det själv.
Fredrik Å: Hej Stiga verkar ha slutat med B&S motorer på deras konsument modeller. B&S verkar vara ersatt av Stiga SA xx. Är Stiga motorerna lika usla som B&S konsumentmodeller eller är dom bättre? Fredrik
Wilfa: Jag hade hellre köpt en begagnad jd än en ny mc culloch. Betydligt bättre kvalitet vilket är bra när den även ska agera jordfräs ;)