boltis
boltis: Jag köpte en Stiga Autoclip 525s. Och kan nog inte bli mer nöjd. :-) Min tomt är inte särskilt lämpad för en robot egentligen, med tre mindre områden, lutningar, passager, en del grenar osv men den fixar det grymt bra.
3 svar · 4,1k läst
Per Eskilsson
Per Eskilsson: Ah TielBürger, Tack för tipset.
4 svar · 9,4k läst
·
T
thomasx: Ett par alternativ kanske ;) Om inte annat kan du kanske höra med dessa företag om de har för uthyrning eller vet var det finns. http://www.batborsen.se/traedgaardsmaskiner-13/klippo-pro-k550-1289559 http://villa.jordelit.com/webshop/flistugg/gtm-900m.aspx
5 svar · 8,6k läst
L
lob: Fast nu är jag inne på att köpa skruvdubb och sätta dit på strategiska ställen på däcken. Annars var det ju ett bra tips att bygga om kedjorna till de minsta bildäcken. Idag tog jag en sväng till grannen och svepte över hans infart. Grymt irriterande när slungan först slirar till och sedan börjar hoppa. Får nog plocka fram min gamla Ariens med kedjor och hålla tummarna att den
7 svar · 5,3k läst
vedit
vedit: Ja, Donyboys videor är bra. Har man tur är det väl kolvringarna som kärvar i spåren på kolven och inte tätar ordentligt. Många tycks ju tro att oljebyten är onödigt på dessa motorer. Jag hade samma på bilen med hög oljeförbrukning efter slarv med oljebyten. Efter två byten med kvalitetsolja slutade den att dra olja. Men kanske är det så enkelt att motorn är helt slut.
5 svar · 8,8k läst
prototypen
prototypen: Är det en hypoidväxel i bakaxeln? protte
5 svar · 7,8k läst
B
brandcore: har renoverat en stiga villa master från 2002, kommer dock inte ihåg hur de två remmarna som får sin kraft ifrån motorn ska sitta? Har suttit och funderat över dessa jä-la remmarna ska sitta men jag får inte ihop de, så om någon har en bra beskrivning gärna med bildillustration så skulle jag bli oerhört glad!!
0 svar · 3,5k läst
P
Pappanille: Japp Partnern har inte automat växel snarare steglös växling. Jag var skeptisk till den sk friktionshjuls växlingen men det verkar funka bra.
3 svar · 8,3k läst
·
R
robsan: Det gick bra med slungan. Köpte ny tändspole och sen hade jag inga problem längre. Lite skumt eftersom hypotesen var att tändsystemet med brytare var trasigt. Sen visade det sig att jag redan hade ett brytarlöst system. Någon har alltså gjort samma operation tidigare. Vet inte vad som kan ha varit fel men problemen försvann och jag blev nöjd. Lite sent nu kanske men tusen tack till alla
88 svar · 52,0k läst
·
L
Laths: haha....ja, det är ju en idé. Dock lär det bli mygg och knott tätt på högsommaren, börjar krypa i kroppen redan nu ! [citat]
11 svar · 14,9k läst
E
eran: Har kopplat bort övriga slungan från motorn så inga jordproblem i den slingan borde föreligga. Nån som har kolla på hur en spole ska mätas?
2 svar · 6,4k läst
ullberg
ullberg: [citat] Vänta nu, vilken kabel är det du har mätt egentligen, den från tändspole till tändstift? Det som är viktigt för dig (som inte kan stänga av) är kabeln från nyckellåset till tändspolen, jag gissar på spolens matande sida, har iof. sätt lösningar där man kortsluter på tändningssidan (typ fjädrande plåtbleck från motorchassi till exponerad tändstiftstopp), men om man
14 svar · 6,1k läst
·
S
Sorselebo: Det blev en liten Fordson-traktor för 20300kr i stället för en snöslunga.
21 svar · 10,7k läst
·
K
Krokodilen31: Ja tyvärr är dom trots vad en del säger här "rent skit" ;)
14 svar · 7,6k läst
Tiofingers-Perra
Tiofingers-Perra: [citat] Nej, du har fel, Klippo kostar mer än andra klippare, men de är inte dyra. Det är en viss skillnad...
34 svar · 12,6k läst
bobas
bobas: [citat] Spade som är hård och spetsig?
29 svar · 11,4k läst
bobas
bobas: [citat] Man kan väl spraya ytan med siliconspray eller med nått annat.
22 svar · 10,0k läst
·
K
Krokodilen31: [citat] Kan ju bero på att jag är ny på forumet och inte är van vid funktionerna + att internetanslutningen här i sommarstugan är något bristfällig. Misstanken om intag av alkoholhaltiga substanser är dock felaktig är i princip nykterist. Ok jag kanke flöt ut lite i mitt inlägg men jag antar att det är något jag får leva med om inte alla uppskattar det eller ens förstår, jag
28 svar · 7,6k läst
Kalle Johanson
Kalle Johanson: Jag guggar med värmeljus, paraffin, en gång om året och det funkar bra. Jag förvarar min ute iofs men har kylluftutblåset från motorn riktat mot utkastet och det funkade inte innan jag paraffinerade. Lättast på rostig yta så det passar gambla inkörda slungor. Annars passar man på när det är minus ute och tar skovlar i både järn och aluminium, det fäster lite bättre när metallen
3 svar · 4,1k läst
N
Nybyggarn: Har pratat med en service verkstad och man kan tydligen ha både fett (typ som man har till vinkelväxeln på röjsågar) och en vanlig 10-30 olja, nackdelen med oljan är att om man har en äldre slunga kan packningarna blivit spröda och läcka.
3 svar · 24,6k läst
R
Roland112: Ne inte startat än, de dröjer. Har iaf hunnit stycka upp alla träd innan snön och kylan kom! Lite bilder från bytet av membranet. [bild] [bild]
53 svar · 28,3k läst
·
A
andm: Har en Toro 826 av årsmodell 80-tal. Jag har justerat växel-lägen och avstånd mellan friktionshjul och friktions-skiva enligt användarmanual. Ändå trasslar det, back 2:an och 3:an funkar, går dock mycket sakta på 2:an. Lägger jag i 1:an så ser hjulet ut att hamna "rätt", men vid belasting/körning så söker det sig in till centrum på friktionsskivan där det står och svarvar och
0 svar · 4,0k läst
T
thure1982: Behöver hjälp... Köpt ny slunga för att hon ska slippa skotta hemma. Hon har aldrig använt en tidigare så jag hade introduktion igår innan jag körde. Jag jobbat på distans och fästmön ringde och sa att slungan går men spottar inte någon snö. Jag försökte få henne att kolla brytpinnarna men hon hade redan ställt in den och kört hemifrån. Hon kunde se att knivarna rörde sig.
0 svar · 2,4k läst
F
fredl: Jag tycker att servostyrning är guld värt.
1 svar · 10,8k läst
L
lundsbrunn: jag tror den är i från 80 tal... jag får motorn å gå runt men får ingen gnista fast med ny tändspole och med ny seniolid .. fattar inte vad felet är.. allt är rätt kopplat . i tänigslåset så sitter kablarna rätt också.. fattar inte vad det är hoppas på svar
1 svar · 3,7k läst
I
Iloper: [bild] Det är sannolikt växelväljarmekanismen som är sliten. Det är två fjäderbläck (ca400kr) som är relativt enkla att byta, om man kan skruva. Jag har tyvär ingen bild på dessa. Växellådan behöver monteras bort, det underlättar om bakjulen kan demonteras från drivaxlarna. Tyvärr finns det även risk att kugghjulen är slitna. Jag fick drevet till tvåans växel svetsat (TIG
1 svar · 8,3k läst
·
F
fribygg: min Klippo med B&S (tilverkad 1977) har sedan jag blev ägare1995 stått ute året om bakom vedboden å det funkar fint
15 svar · 18,3k läst
T
thomasx: Det blev till sist en Husqvarna 356BTx. Ska bli spännande att se om det är någon skillnad mot min gamla handhålla partner BV25 :)
6 svar · 6,7k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Ja "fila på" kedjan bör du i princip göra vid varje tankning även om många inklusive jag själv lätt slarvar med det...
8 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.