2010 köpte jag en röjsåg från Stiga, SB 34 D. 900 watt (1,22hk). Sele, snöre, gräsklinga.

Jag har alltid fått köra den på fullgas för att den ska tugga sig igenom alla nässlor, hundkex etc med snöret. Vill inte köra klinga på grund av all sten vi har i trädgården. Systemet för att byta verktyg är helt värdelöst också, så jag kan inte ens byta till klinga om jag så vill.

I höstas hände något. Blev obalans någonstans gissar jag, för handtagen började vibrera jättemycket. Kunde inte köra den för jag fick för ont i mina handleder. Nu i vintras har mössen varit på den och tuggat sönder allt i gummi, så nu går den inte att starta över huvud taget.

Så jag funderar på att köpa en annan röjsåg. Frågan är vilken. Vill ha någon med lite kraftigare motor än den jag har idag för att inte behöva köra på fullgas hela tiden. Och så lite vibrationer som möjligt. Och så ska det vara lätt att byta mellan snöre och klinga.

Var inne hos en Stihl-återförsäljare igår och den första han rekommenderade var en Hitachi... "27" kallade han modellen. Tror ni den kommer räcka till, eller kommer jag behöva köra den också på fullgas och vibrera sönder mina handleder?

Vilka är era förslag?

Redigerat:
Blir nog en FS 130. Verkar ju omöjligt att hitta någon som har något dåligt att säga om den :)

Bra att du kom på det själv så slapp jag säga det....:)

Problemet är att jag tycker det är för mycket pengar egentligen... Stigan kostade 2000kr. Behöver ju bara en som är lite bättre egentligen. Hade hoppats att det inte skulle kosta mer än dubbelt så mycket :/

ullberg
Något OT och jag stödjer fullt ut ett byte (om du klarar att motivera det ekonomiskt) men:

Jag har en likadan stiga, blev varnad av säljaren redan i butiken, men jag ville åt rak axel, och han hade ju inget alternativ ens i närheten. tror min också är från 2010. Det har alltid gått lite halvkasst men någon gång under förra säsongen startade den inte ens längre, och jag märkte att stiftet var dyngsurt. Den hamnade först på släpet på väg till tippen, men så i sista sekund tyckte jag det var lite väl, och bestämde mig för att riva förgasaren.

Jag hittade en ganska stor aluminiumskärva (typ en grad från en borrning i storleksordningen 6mm) som kilat fast sig i munstycket. Efter att tagit bort den så startade den så fint igen. Dock får jag inte längre gasa fullt men håller man den på halvgas går den faktiskt rätt hyggligt nu för tiden. (och vilket år som helst ska jag nog orka ställa in den för drift utan lös aluminiumskärva).

Vad vill jag säga då: Det är verkligen en enkel, lågkvalitetsmaskin, men å andra sidan är den billig, och väldigt lättmeckad, så kanske ska du ge dig på den en gång om det svider i plånboken med en FS130...

F.ö: byte av klinga är väl ok, om ån inte mer än så... man sätter väl en skruvmejsel i hålet för att låsa, och sedan är det ju bara att skruva. Jag gör det inte så ofta, men för mig har det funkat bra när jag gjort det.

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Klingbyte funkar likadant på FS130

Underbar maskin, som du upptäckt kostar den en peng
men värd varenda krona

Du kan väl gå på FS87 istället som är lite mindre och troligtvis passar dig bättre, samt lägre pris,
Har själv en äldre modell, FS100, som jag haft i 5-6 år, också 4-mixmotor, och den körs med trimmer och både sly/röjklinga. Fyra pumpningar och 3-4 drag första gången på våren så är den redo för årets nyttjande.
Har hittills inte haft några problem eller behövt göra något med den.

ullberg skrev:
F.ö: byte av klinga är väl ok, om ån inte mer än så... man sätter väl en skruvmejsel i hålet för att låsa, och sedan är det ju bara att skruva. Jag gör det inte så ofta, men för mig har det funkat bra när jag gjort det.
Om det hade varit så väl att det var ett hål (runt alltså) så hade det väl kanske funkat till nöds. Från början var det som ett upp-och-nervänt U, så skruvmejseln gled hela tiden ur neråt. På grund av det har kanterna blivit avrundade, så nu är det mer som en halvcirkel...

swemax skrev:
Klingbyte funkar likadant på FS130
Det här låter ju lite oroväckande. Men det är inga problem eller? Finns det inga röjsågar som har verktygslöst byte mellan klinga och snöre?

Alla jag sett har gänga i linkassetten och mutter till klingorna

Jag förvarar verktygen (som självklart följer med) och klingorna eller kassetten tillsammans( beroende på vad som sitter på) i en låda

Väldigt smidigt byte, tar max 5 min förutom när sågklingan ska på då måste man även byta skyddet som sitter med 4 skruvar

Dom sitter fast i respektive skydd så ingen risk att man tappar bort dom

tlundberg skrev:
Problemet är att jag tycker det är för mycket pengar egentligen... Stigan kostade 2000kr. Behöver ju bara en som är lite bättre egentligen. Hade hoppats att det inte skulle kosta mer än dubbelt så mycket :/
Maskinen höll alltså 2-3 säsonger, 1000:- eller 666:-/säsong bara i maskinkostnad, detta utan att räkna med vad ev reparationer skulle kosta.

Stihlen är mycket kraftigare dimensionerad och jag skulle bli förvånad om den inte höll minst 10 år för samma användning Stigan höll för, dvs. en maskinkostand på 520:- år.

Är det pengarna just nu som är problemet så är kreditkostnaden för en relativt vanlig avbetalning på 24 mån (inte så många som delar upp den summan på 2 år, men det här är ett exempel) ca en tusenlapp, totalkostnaden blir då 620:/år och fortfarande en bättre affär än Stigan.

Jag förstår precis hur du tänker. Men just den här gången hade det nog inte hjälpt om det var en Stihl. Mössen hade nog tuggat lika mycket på den. Pengarna finns, tycker bara att det är lite många på en gång :-)

Tänkte mer på det där med vibrationerna och att det inte gick att byta verktyg.

Sättet att byta verktyg fungerar liknande på i stort sett alla röjare, men det är en jäkla skillnad på utförande och materialkvalitet på maskiner i olika prisklasser.

Ang det där med mössen så fungerar det bra att hänga upp maskinen och täcka över delar som primerblåsa med aluminiumfolie.

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Har man råd kan man kolla på en Honda tycker jag. Fyrtakt, relativt kraftigt vridmoment från låga varv, väldigt tyst och mycket bränslesnål.
Jag köpte min 25 kubikare på kampanj för några hundringar över 3000.
Jag kan tillägga att motorljudet är lågt men det låter tufft som den lilla enstånka det är.

Nonkan skrev:
Ang det där med mössen så fungerar det bra att hänga upp maskinen och täcka över delar som primerblåsa med aluminiumfolie.
Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.