Trädgårdsmaskiner
moraggarn: Det låter ju bra. Har nu funnit en begagnad Toro från 2011 med 6,75 hk Briggs & Stratton med ad systemet och tre klippmöjligheter. Enl säljaren så är den i nyskick och har endast vart demokörd (har bara rullat ut och in i butiken) och endast klippt litegrann, den ser väldigt fin ut på bilden, han begär 2000:- för denna så det känns som att det kan vara köpläge faktiskt.
Saffady: [citat] Ja, det var det första stället jag letade på men hittade bara större kuddar till bilmotorer som dessutom har bultar åt båda håll. Får åka dit och fråga mig fram. Kan modifiera kåpan/fästringen genom att borra och gänga hål istället för att limma fast men då måste jag även slipa och göra åverkan på motorn och cylinder eftersom det är ganska tajt på andra sidan
boltis: Alltid mulcher.. Om du klipper regelbundet. Annars köper du en uppsamlarmaskin som samtidigt klarar mulcher, alltså en combimaskin..
Oldboy: Mina erfarenheter: Lantlig gräsmatta, dvs lite (el kanske mycket) ruffig => Klippo, Klippo, Klippo, mulcher, mulcher, mulcher. Den enda som håller och som klarar att klippa långt och fuktigt gräs. Min gamla Klippo fr 80-talet börjar nu dock sjunga sin svanesång. Det är B&S-motorn som inte riktigt vill fungera. Mest troligt pga rostiga ventiler & säten (dålig komp). Ett vanligt problem
robsiw: Då blir det en demontering och genomgång av förgasaren till nästa helg, jag återkommer med rapport om det lyckades eller inte. Jag har varit inne på briggs forum och det verkar som att de tre vanligaste felen på den här typen av motor (med den här typen av symptom) är just smuts, avlagringar eller vatten i förgasaren, luftfilter och att ryckstarten inte hakar i ordentligt. Tack för
M J: Honda Mean Mover [bild] http://www.teknikensvarld.se/2014/04/03/47423/honda-mean-mower--officiellt-varldens-snabbaste-grasklippare/
prototypen: Och det finns ett spännhjul och en del remskivor bakåt mot motorn. Protte
pjotor91: En liten parantes husqvarna äger klippo och partner. Och både klippo och husky samt stiga har klippare i alla olika segment. Kontentan är man får vad man betalar för. Förespråkar hondamotorer, tills vi köpte en ny maskin med nya bs motorn på 6, 5 hk. Fungerar mkt bra men kostar samma som med hondamotorer
Peter2400: Jag har varit o känt lite på värmen på olika värmare på Hornbach. Dom två översta på bilden, märket Alf, gav väldigt värme och väldigt svagt ljus. [bild]
rikard454: [citat] Precis min tanke, den nye firmaägaren verkade vara en trevlig prick och man kan ha nytta av hans tjänster framöver - jag köper en ny kniv för en blygsamma summa och monterar den själv och har lärt mig att inte dra ut så på tiden innan jag tar tag i saken nästa gång :) /Rikard
holgerr: Då var det löst! Om någon i framtiden skulle få fram den här tråden när de söker så kan jag ju tala om att jag löste det hela med att slå en spik genom navet och sedan bända ut det tillsammans med rikliga mängder 5-56. Det var fortfarande inte lätt :P Tack för hjälpen alla!
jojjeblom: http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/137294-vem-skottar-sno-med-akgrasklippare.html Hej i länken finns lite läsbart om din fundering.
Nonkan: Ah, där ser man. Bra att spara sånt där, vi själva slängde en massa i och med att vi fasade ut Stiga som varumärke vid en flytt. Sen är man ju så snäll/dum att man vill hjälpa till även om nån vill ha hjälp med ett märke vi normalt inte jobbar med. Det är nog inte omöjligt att den är köpt begagnad, men ja, jag lägger inte mer tid på det här. Vi kollar att den startar snällt
mekar-anders: [citat] Tjena! Det är bara att slipa dem, skruva loss alla tre blad, rengör knivarna ordentligt innan, och sen slipar du på bänkslipen. har du ingen bänkslip att tillgå, spänn fast bladet i skruvstäd och på med vinkelslipen utrustad med slipskiva. Viktigast är att man kör snabba tag så man inte bränner stålet, och att man såklart tar lika mycket på båda sidor. Jag brukar kolla
djanas: Försöker få liv i trpden.... Vad blev det för slunga för dig? Är själv inne på de alternativen.
Göran.W: Har marken bärighet till en lastbil så kan en kranbil dra upp det med rötter och allt skulle jag tro.
jojjeblom: Någon form av gas/chokereglage borde det ju finnas eller? På min lilla honda 1-stegare är det ju ett kombinerat gas/chokereglage som man drar mot chokeläget vid kallstart och sedan för över mot ''körläget'' och då varvar den upp. Sedan reglerar ju varvtalsregulatorn varvtalet beroende på belastning av maskinen. Lite fler närbilder skulle underlätta, provade att söka på google men
boltis: Du har PM. Inscannat och klart. Fanns inte i datorform så blev till att kolla arkivet..
mlkjhr: Är det nån typ av gummimembran i förgasaren. Såna symptom som du har brukar tyda på att det finns en spricka i ett membran. Motorn får för mycket luft (eller egentligen för mager blandning) när du öppnar chokespjället. Om det inte är en membranförgasare så leta efter smuts i nån bränslekanal.
orparn: Ser det inte ut som om det är märken efter fjädern i den högra delen på din bild?
Göran.W: Det viktigaste är ett det högre nummeret är rätt för det är det som anger viskositeten vid arbetstemperatur och är den fel så får man slitage hela tiden motorn går. Det först numret anger viskositeten vid kall motor och är den för tjock får man ökat slitage någon minut när man startar. Här finns massor att läsa om olja men tänk på att lägsta temperaturen som anges dom klarar
Frankesson: Framförallt så borde liknande uttalande byggas på personliga erfarenheter. Det vore mycket intressant att höra om sådant. Hondas GX160/200 räknas som en av de mest pålitliga och stabila småmotorer som finns på marknaden, och de kinesiska motorerna från LCT, Zongshen och Loncin bygger på denna, vissa delar skall tom passa rakt av. Det återstår att se hur driftsäkra de är i längden,
Jonas Ottosson: hej på er bryter in lite här. har fått tag på en gammal grön snöslunga canadiana från movac i umeå. med en b o s motor och undrar hur ja kan få tag på nån manual eller uppgifter på hur mycke olja de ska va i motorn,även i den lilla lådan i mitten på stången där snöskovlarna sitter. hur många kg ja ska dra toppen me. skulle behöva en flotör för den ja har har delat sig i
Musto: Vi funderar på en rider med hydrostat men vad är skillnaden mellan de olika nummerserierna tex. Rider 970 Rider 13 osv. Nån årsmodell eller serie som är känsligare (sämre) än andra? Tack på förhand!