Efter lite efterforskning angående vilka motorer som faktiskt används i småmaskiner så har jag upptäckt några intressanta detaljer.

Stiga, som ingår i GPP group tillsammans med ett antal andra märken använder motorer som uppges vara "Stigas egna". I själva verket är detta motorer från Loncin. De är något modifierade och anpassade (bla kåpor) för GPP´s produkter, men det är i grunden Loncin.

Wolf, Cub cadet mfl. som ingår i MTD har samma upplägg, men använder motorer från Zongshen. Faktum är att GPP tidigare oxå använde Zongshen, men efter en tvist med MTD gick de över till Loncin. Även Toro använder detta märke till en del modeller.

Jag skriver detta för att jag noterat att det finns en stark skepsis mot kina tillverkade motorer, något som jag har haft svårt att hitta saklig grund för. De flesta är nog överrens om att motorer från techumseh och briggs inte är särskilt trevliga. Samtidigt är det flera som vittnat om att Zongchen/Loncin faktiskt har en del fördelar i form av ljudvolym och gångkultur.

Jag var inne i en fackbutik här i uppsala häromdagen och fick veta att där "kommer inget kinaskräp över tröskel" samtidigt som han sålde maskiner med motorer från Zongshen, märkta som MTD motorer. Intressant.

Redigerat:
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Halvt ot men, Loncin tillverkar även en del honda motorer på licens. "Kina skit" är mer och mer svårdefinierat....

Framförallt så borde liknande uttalande byggas på personliga erfarenheter. Det vore mycket intressant att höra om sådant.

Hondas GX160/200 räknas som en av de mest pålitliga och stabila småmotorer som finns på marknaden, och de kinesiska motorerna från LCT, Zongshen och Loncin bygger på denna, vissa delar skall tom passa rakt av. Det återstår att se hur driftsäkra de är i längden, men på amerikanska forum finns det många som har goda efarenheter.

Tom Ariens har några modeller med LCT motor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.