8 031 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Motorsåg.
Sida 1 av 2
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Hej å hallå!
Nu är jag trött på att låna svärfars motorsåg, nu är det dax att köpa en egen!
Vad ska jag välja?
Egen skog som ska underhållas, ca 54 hektar, årsförbrukning för vedeldning ca 40 kubik, samt diverse småsaker!
Jag kan inte lägga hur mycket som helst på en såg men samtidigt vill jag kunna använda den till det jag ska göra!
Lös den magiska ekvationen, pengar och kvalitet. 😄
Nu är jag trött på att låna svärfars motorsåg, nu är det dax att köpa en egen!
Vad ska jag välja?
Egen skog som ska underhållas, ca 54 hektar, årsförbrukning för vedeldning ca 40 kubik, samt diverse småsaker!
Jag kan inte lägga hur mycket som helst på en såg men samtidigt vill jag kunna använda den till det jag ska göra!
Lös den magiska ekvationen, pengar och kvalitet. 😄
Husqvarna , kollade snabbt på Husqvarnas hemsida och du får en så kallad Fritidssåg för 2400:- ink. moms.
Du kanske behöver kraftigare maskin om du ska sköta om skogen,
Vad har svärfar för såg? Den verkar ju klara jobbet så en liknande/likadan hade nog jag satsat på.
http://www.husqvarna.com/se/products/chainsaws/135/
Du kanske behöver kraftigare maskin om du ska sköta om skogen,
Vad har svärfar för såg? Den verkar ju klara jobbet så en liknande/likadan hade nog jag satsat på.
http://www.husqvarna.com/se/products/chainsaws/135/
Om du har en skogsfastighet på 54 ha som du äger och själv underhåller samt även tar dina 40 kubik ved från så skulle jag välja en såg ur det bättre sortimentet. Ingen "hobbysåg". Själv gillar jag Stihlsågarna.
Och du har ju en skogsfastighet som du tar kostnaden på så, så moms och inköpskostnad balanserar du på skogsfastigheten då sågen är ett redskap för driften. Eller är det svärfars skog du arbetar i?
Och du har ju en skogsfastighet som du tar kostnaden på så, så moms och inköpskostnad balanserar du på skogsfastigheten då sågen är ett redskap för driften. Eller är det svärfars skog du arbetar i?
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Hej, jo det är jag som äger skogen så det vore ju en bra ide!
Precis, du behöver två sågar. Det händer ju ibland att man får såga bort sågen för att man klämt fast den...
Sen kan du ju då fila hemma i skruvstädet om du råkar såga i sten och fortsätta med nr 2 så länge.
Ingen fritidssåg, och självklart ska du köpa på företaget. Då slipper du ju momsen.
Själv kör jag hq 346 xpg. Stoppknappen har kabeln lossnat till några gånger på en av dom och bytt dragsnöre på en av dom annars bara svärd och kedja. Har väl kört dom i 5 säsonger nu kanske på en gård om 88 hektar.
Sen kan du ju då fila hemma i skruvstädet om du råkar såga i sten och fortsätta med nr 2 så länge.
Ingen fritidssåg, och självklart ska du köpa på företaget. Då slipper du ju momsen.
Själv kör jag hq 346 xpg. Stoppknappen har kabeln lossnat till några gånger på en av dom och bytt dragsnöre på en av dom annars bara svärd och kedja. Har väl kört dom i 5 säsonger nu kanske på en gård om 88 hektar.
Medlem
· Gävleborgs län
· 64 inlägg
Jo visst skulle det vara bra med två men i ett förstaläge får det bli en, när jag kör fast den får jag köpa nästa! 😉
Jag skulle rekommendera en såg på ca 40 till 45 cc. Borde klara det mesta kanske lite tung att kvista med en hel dag men orkar såga dom flesta normala träd. Du borde fara o känna på olika sågar tror inte det spelar så stor roll vilket fabrikat du väljer av kvalitetssågar som tex husqvarna.jonsered.stihl.dolmar. Ta den som passar bäst i händerna och som du har en bra försäljare nära.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Har du gått den nödvändiga motorssågskursen för att såga lagligt?
Köp 2 sågar med värme i handtaget och lite längre svärd.
Tror jag har 15" på mina 2.
Vad har svärfar för såg?
Köp 2 sågar med värme i handtaget och lite längre svärd.
Tror jag har 15" på mina 2.
Vad har svärfar för såg?
Motorssågskurs behövs ju inte på din egen skog (än iaf). Jag har en sthil ms260 (tror jag numrert är) som jag haft i 6 år utan att göra annat än service o tanka och har nog sågat ner ca 300 m3 iaf så nog ska du skaffa en proffssåg de kommer du inte ångra!