H
hr0jono: Helt klart värt att kolla upp! Hittar inget konkret efter snabb sökning, men jag får fortsätta leta djupare helt enkelt. Tack för tips
2 svar · 4,9k läst
L
lukaper: Hej! Som titeln lyder, vilka motorer passar rakt av i en 2005 stiga park? Sitter en briggs & stratton ic 12,5 hk i idag. Här fått info om att intek 15,5 hk passar rakt av, men vad mer? Större, mindre, Honda, vanguard...? Alla tips mottages! Även om viss modifikation krävs. Är en hydrostatare om det gör nån skillnad. Tack på förhand. Martin
0 svar · 4,4k läst
nikasp
nikasp: Nu kom islossningen och tack MathiasS (fast det är shifter rod eller "stag" på svenska och inte en wire). Här finns den men bilden på "microfiche" är sjukt dåligt, det är ett stag gjort av en rätt tunn bockad axel. http://www.greenstripe.net/parts-diagram/diagram-12951_page-2.aspx 1134-5268-01 Shifter rod på sidan 14: http://www.motoculture-jean.fr/upload/pdf/13-2715-17%2520Ready.pdf
7 svar · 8,0k läst
·
J
johansson_c: Har nu varit och införskaffat 2 st på Bergmans i Borås, 12 kr st. Tack för hjälpen återigen!
7 svar · 3,2k läst
·
boltis
boltis: ...
12 svar · 6,4k läst
M
Micro: [citat] Kolla på ebay , vet att delar till stigas åkklippare var billiga i usa
4 svar · 38,4k läst
P
PCLarsson: #2 Intressant att densiteten på vattnet är högre än på sanden ;-)
4 svar · 5,0k läst
bonnier
bonnier: Det beror nog en del på tomten...alltså inte jultomten, utan DIN tomt. Liten platt villatomt eller stor kuperad? För en liten lättklippt tomt som inte frestar på gräsklipparen något kan den kanske vara prisvärd. Billigt behöver inte alltid vara dåligt, och dyrt inte alltid bra.
1 svar · 5,2k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Välkommen till forumet! Jag skulle prova att bildgoogla på lite olika kombinationer av ord som "häcksax", "Bosch", "hedge trimmer". Med lite tur får du upp en bild som du känner igen och kan gå vidare därifrån. Eller hör med förra grannen. Han kanske har kvar häcksaxen eller vet mer om modellen. Och ja, jag vet att man inte får be någon att googla. I detta fall tycker jag
1 svar · 3,2k läst
K
Keart: Problemet är löst för min del. Jag sågade av stången som kedjedrevet sitter på i skarven straxt under sprinten, så att jag fick loss delarna och kunde jobba med dom. Såg då att bussningarna var rejält slitna så jag svarva nya och svetsa på axeln den bit jag sågat bort och satte upp rattstången i en press för att få ut stumpen som blev kvar. När alt var borta så såg jag två
5 svar · 17,6k läst
·
B
MaxPax: Begagnat tänker jag är det bästa för det priset. En jonsered RS44 eller motsvarande husqvarna, stihl, tanaka etc för 1500 borde inte vara omöjligt att finna med lite tålamod och då har du bra grejer så länge de är någorlunda omhändertagna plus pengar till viktigare grejer...
2 svar · 7,2k läst
H
Henke2: Vad jag har hört så stjäl man inte dem för att använda dem, utan för att ta delar från dem, så pinkoden är föga effektiv.
1 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Min klippo med hondamotor tippar jag bakåt eller mot oljepåfyllningen. Då rinner det inte olja till något konstigt ställe där det inte hör hemma.
5 svar · 11,5k läst
mekar-anders
mekar-anders: Jag har en padda på dryga 100 pannor och har paddat alla möjliga fraktioner med den. Men jag brukar alltid fylla i tjocklek vad den pallar och sen padda flera gånger, fylla på lika mycket igen och padda osv. Blir stenhårt. Finare fraktioner fixar du lätt med en lättare padda. Och kör man lager på lager blir det perfekt. Tar lite längre tid men skall du bara bygga altan och lite gångar
12 svar · 19,3k läst
Alfredo
Alfredo: Jag köpte denna för tre fyra år sedan. Då hette den McCulloch EDITION XXL, så jag kan inte gå i god för att dagens version är identisk med den jag har. Jag ville ha en stor självgående och är ännu så länge mycket nöjd. Hondamotorn är extremt lättstartad. Startar nästan alltid på första rycket och orkar mycket. Hur hjul/drivning/plast står sig i längden låter jag vara osagt
5 svar · 3,1k läst
R
Roland112: Jo det är klipparen på bilden men som du ser på bilden heter motorn "65" och den du länkade till innan heter "60" =)
6 svar · 10,8k läst
·
M
marlin 45-70: OK Tackar och bockar.:thumbup:
2 svar · 3,6k läst
boltis
boltis: Kan vara hydrostatvajern som är av. När du kör framåt går det bra för då puttar vajern inne i höljet, men när du backar och vajern skall dra händer det inte så mycket...
1 svar · 2,4k läst
Freddan101
Freddan101: Tack för rekommendationen. Tycker det är svårt att googla fram vettiga ställen i närheten. Tar gärna emot fler tips.
2 svar · 1,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Kan vara bra läge att kolla in snöslungor nu. Många rear ut sina snöslungor för att frigöra kapital, de har dåligt med lagerutrymmer eller de är osäkra på om det blir en snörik Skånevinter eller inte i år.
85 svar · 29,9k läst
·
A
Anders D: Jag skulle föreslå att du hyr en jordfräs där aggregatet sitter baktill typ Husqvarna, Jonsered eller BCS. De andra med aggregatet under motorn duger inte till sådant styvt jobb. Lite osäker på om vattna hjälper men ifs kan det mjuka upp marken men klibba igen aggregatet så där får man prova sig fram.
1 svar · 2,7k läst
F
Felde: Mattiaz - du har helt rätt! Dock kommer jag skicka min nuvarande handjagare all världens väg när vi flyttar ;) EvilJava - håller med dig! skall bara övertyga min bättre hälft ;) tänker mig en gardena r40il! :-D Superpin - låter skönt att du får ta så viktiga beslut själv och slipper folk som lägger sig i sådant de inte förstår.. .;)
4 svar · 4,6k läst
A
Avemo: Briggs & Stratton kanske är tidernas vanligaste fabrikat på gräsklipparmotorer. Går att hitta även på riktigt billiga gräsklippare. De brukar fungera, men är inga fantastiska motorer. Klippo brukar vara hållbara gräsklippare, och de finns både med Briggs & Stratton och med bättre motorer.
3 svar · 3,5k läst
M
mabrauns: Batteriet som fått en chock pga amperestyrkan ifrån bilen resulterade i bränd cell...starta alltså inte klippare, motorcykel etc. med startkablar ifrån bilen (i alla fall inte med bilen igång)...
4 svar · 7,8k läst
A
AndersS: De får 2-3 drag med vinkelslipen, inget filande och man behöver inte väga in dem, däremot ska du inte slipa dem blåa. Det är ingen speciell legering i de grövre gräsklipparknivarna så slipa på du. Har en gammal Stiga Turbo -88 där ytterdelen på kniven är utbytbar. Nu går den i fritidshuset sedan 10 års tid och får ibland en smäll under till så att knivarna vrider sig och det
6 svar · 6,8k läst
j.f.s
j.f.s: Kinamotor är det iaf. Enligt Google så är det åtminstone till viss del kopia på Hondamotorer. Beskrivning av företaget: http://ratopower.en.ec21.com/company_info.jsp
2 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det är ju högst rimligt att köpa begagnat efter faktiskt skick på utrustningen, men i mina ögon kan en 20 år gammal klippo aldrig vara värd 1500-2000. Dels pga att den nått teknisk livslängd i många avseenden, dels (och viktigast) för att betydligt nyare maskiner kostar oproportionellt lite mer.
21 svar · 26,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.