Jag har fått en gammal jordfräs som inte har gått så jättemycket men har stått i många år, den startar för tillfället inte och jag tänkte höra om någon här har något tips på vilka delar som är bäst att angripa.

Motorn är en Briggs & Stratton 130232 typ 0697-01.

Motorn går runt utan problem och det känns som att det finns komp i cylindern. Jag har provat med två olika tändstift och det finns gnista på båda men den ger inga livstecken ifrån sig ens med startgas. Jag har tagit loss luftfilter och gjort rent och kontrollerat att det kommer soppa till förgasaren. Vad tror ni? Är det mest sannolikt att någon av tänddelarna behöver bytas eller kan det ändå ha något med bränsletillförseln att göra?

Börja att byta luftfilter och tändstift.Och oljan.
Startgas är bra att prova med.Ta luftfilteret och spruta i startgas.
Prova och starta.

• Gilla
robsiw
  • Laddar…
Har du kollat så det kommer bränsle in i cylindern?

Kanske dax att rengöra förgasaren och/eller kolla så att chockspjället inte fastnat.

• Gilla
robsiw
  • Laddar…
Har tagit loss luftfilter och tändstift och testat med gas på båda ställena. Bränsle verkar komma in i cylindern men frågan är ju om det är tillräckligt. Skall göra ett oljebyte också, får bli att ta isär förgasaren nästa helg för att se om det är den som felar. Tycker dock att jag borde få någon form av tändning på gasen ändå.

robsiw skrev:
Har tagit loss luftfilter och tändstift och testat med gas på båda ställena. Bränsle verkar komma in i cylindern men frågan är ju om det är tillräckligt. Skall göra ett oljebyte också, får bli att ta isär förgasaren nästa helg för att se om det är den som felar. Tycker dock att jag borde få någon form av tändning på gasen ändå.
Stod med samma problem nu i veckan. :mad:

Provade med startgas både i luftfilter och direkt in i cylindern. Men nej, lyckades inte starta den.
Felet var som i inlägg # 3 därav ville jag dela med mig av nyvunnen erfarenhet.
(I mitt fall var det en del vatten i förgasaren)

• Gilla
robsiw
  • Laddar…
Då blir det en demontering och genomgång av förgasaren till nästa helg, jag återkommer med rapport om det lyckades eller inte. Jag har varit inne på briggs forum och det verkar som att de tre vanligaste felen på den här typen av motor (med den här typen av symptom) är just smuts, avlagringar eller vatten i förgasaren, luftfilter och att ryckstarten inte hakar i ordentligt.

Tack för tipsen Roland m.fl.!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.