Trädgårdsmaskiner
långtradare: hej undrar lite hur klippcykeln funkar på meec. köpte en på jula för 3 år sen, o den funkar bra. tänkte mer på de här med tiderna. de kan väll inte ha nån betydelse om ja kör den 3 timmar om dan eller om ja kör den 8 tim 3 ggr i veckan, för när den har vatt inne o laddat så nollas den väll o kör slumpmäsigt igen, eller ? står ju 1200m2 klipp 100 min ladd 80 min klippbredd 22 cm
mekar-anders: Standardsvaret brukar bli Klippo, och det skulle jag rekommendera här också. För det priset hittar man en bra beggad. Tyvärr har konsumentmärkena ingen vidare kvalitet numera, som McCullouch t.ex. Vet att vissa modeller haft problem med drivningen bland annat.
Karl-Ove Söderberg: Har kollat remmen, den är det inget fel på.
mekar-anders: Timräknare finns det många olika sorter av. De flesta börjar räkna när de får ström. Enklast torde vara att mata den från tändningslåset, signalen borde man också kunna ta via låset om man inte vill ta det från tändsystemet. Många timräknare tar signal direkt från tändkabeln.
MrPlow: Jag gillar långa svärd. Kör 18" på alla sågar, men det kräver ju lite av sågen också. Ska du köpa beggat gillar jag Husqvarna 346 XPG. Nytt så tycker jag också 550 XPG.
mhacker: Hej, nån som vet någon butik i Härryda/Göteborg som kan tänkas ha en kuggrem/drivrem till min Gardena 380AC? Det är http://hyrep.e-line.nu/G/DRIVREM_HTD350_380AC_EC_LI?id=04026-00.600.71 som smällde av nu när jag klippte i lite för tjockt gräs.
Flamman: Det är som vanligt, ett enkelt fel att åtgärda bara man vågar ge sig på det. De 3600 kan du istället använda till en god cigarr och ett glas konjak att avnjutas bredvid klipparen. Och du får en del del pengar över ändå! Ett väl utfört arbete tarvar sin belöning.
Blondie2: Tack för svar, våran pajjade gick trögt att växla samt att den bromsade rätt vad det var.Så dom bytte nån axel i växellådan samt växelföraren,tänkte om det var för att jag växlat under körning...
mekar-anders: Jag skulle säga att det är normalt slitage. Vajrar är slitdelar, speciellt hydrowiren framåt rör ju sig väldigt mycket när man klipper. Jag skulle vara nöjd med 9 års livslängd.
dsub: Jag köpte en stihl fse71 för 1390:- efter att fått tips om den här på forumet, fungerar utmärkt och är milsvidd skillnad mot min gamla Meec som strulade för det mesta. Och visst, den kostar kanske dubbelt upp mot de billiga men jag slipper strulet med trådmatningen eller att saker och ting helt enkelt lossnar från maskinen. Nu trimmar jag mer än lagar trimmern.
Ekbacken1: Ok, ja har du redan nya knivar så kör med dem istället. Ja säger dom så på service stället så är det nog så men jag tycker att det låter konstigt.
Cancerman_777: [citat] Ja, och det är ju så bra med järnsulfat för miljön...not. Men det är ju klart...det är väldigt viktigt att ha den perfekta gräsmattan. Om det inte framgår så är det sarkasm.
AndersS: Det finns "plast" och det finns "plast". Vissa av dem går lätt sönder eller spricker, samt åldras snabbt och blir sprödare. Sedan finns det bättre platser som håller för det mesta. Tar vi kugghjul så kan de vara av "plast", men här är skillnaden otroligt stor om man tar billiga av enkla plastmaterial jämfört med komposit som har hållbarhet jämförbart med metall. I många väljer
mekar-anders: Läste nu att den går bra på fullgas. Missade det. Då kan du justera upp tomgången. Men, se till att serva maskinen också i samband med detta.
junneboy: En raktigenom skitdålig maskin. Det började med att man måste ha en specialnyckel för att ställa in den alldeles för snålt inställda förgasaren. Jag "sågade" ett spår i skruven med hjälp av en dremel så att jag kunde använda en vanlig spårskuvmejsel. efter inställning gick den ok i några timmar (
Avemo: Om du har 300 m² plan gräsmatta förstår jag inte varför du skall ha en bensindriven. Om du inte är elallergiker förstås.
Alfredo: [citat] Gör de visst! "Det är onödigt att göra det där för hand, du behöver en maskin!" :p
nikasp: Brukar tänka så om allt men ibland måste man kompromissa, så mycket inköp med "nytt" torp och hus samtidigt så det fick bli så. Den här köptes till torpet.
Isakare: Tråden var slut till min vanliga elektriska grästrimmer, och jag hittar inte rullen med tråd, bygghandeln har stängt för dagen. Får syn på nystanet med nylontråd som har varit dragtråd i kabelskyddsrören jag nyligen grävde ner, lite klenade (1,5 mm) men i brist på annat virade jag på lite och började trimma, och det var fan den bästa tråd jag haft, grymt hållbar. Så tipset är
dsub: Nu har jag iallafall testköra den, fungerade ypperligt, fast jag hade lite problem med trådmatningen fick ta bort den ett par ggr innan den hamnade i perfekt läge så nu matar den fint. Man får tacka inblandade för ett bra köptips.
Per Olausson: Har du slipat balken nån gång? Jag vill nu slipa min balk men vet inte hur jag demonterar den. Bilden i manualen stämmer inte alls. Inte heller vet jag var jag fyller på olja i växellådan....
AndersS: Det går att finlira även med en större maskin. Det som är viktigt då är att köra trimmer, eller om man har knivar, helt plant mot underlaget, vilket med vår maskin kräver att man justerar lite på handtaget då jag hänger den i sele. Hänger den inte plant och i rätt höjd är det lätt att man kör ned den så att den tar för mycket.
Alfredo: [citat] Inte gratis kanske men 853:- för att få något servat är väl ändå rätt OK.
Troberg: Trafikverket har idag i stort sett ingen kapacitet att göra något själv, sedan man sålde ut Vägverket Produktion, utan sådant upphandlas. Trafikverket använder ofta funktionsupphandling, dvs att man kräver att en viss nivå ska hållas, och kontrollerar att den hålls, men det är upp till entreprenören att se till hur det görs. Detta innebär att Trafikverket med största anledning
mekar-anders: [citat] Om du köper koncentrerad Alfanol som skall spädas är det inga problem. Och det gör nytta absolut. Jag brukar fultvätta min bil på vintern när det är lite för kallt och tvätta på riktigt sätt på vintern, på med avfettning, låt verka och sen blås av bilen med högtryck och sen in med den i garaget.
mekar-anders: Tror också det är ok. Så länge det inte är något jätte högt gnäll så är det ok. Kommer det när du smyger i gång och traktorn börjar röra sig? Det är det typiska när det ljudet uppstår
MrPlow: Köp en kvalitetsmaskin från Sverige eller Tyskland istället: Husqvarna 122c, 1495 kostar den på kampanj: http://www.husqvarna.com/se/products/trimmers/122c/ Eller: Stihl FS38 (1790 kr) http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr%C3%A4strimmer-och-r%C3%B6js%C3%A5g/Gr%C3%A4strimmer-f%C3%B6r-finputsning-och-trimning/2656-210/FS-38.aspx