Hur gör ni

• Antal röster
    43
Moving
"En motorgräsklippare har lika stora utsläpp som en bil till Rom" ev. tor.

Jag ser hur gubbarna här går hemma, fyller tiden med motorgräsklippare och absolut ska ha det perfekt mellan häcken och vägen.

Jag låter frun göra det mesta på sin fritid så hon får komma ut lite. :thumbup:
Vi har kört handjagare och har nu allt eldrivet till gräs, häck, såg, trimmer, snö och gren-såg. Med lång sladd och brytare. Medhjälpare lyckas givetvis kapa sladden, men inte jag.

Men inga stora gräsytor.

Lövblåsare verkar ännu mer hispigt.

Så hur gör man med större tomter miljövänligt.

• Gilla
RLarzon
  • Laddar…
Här är mina "miljövänliga" gräsklippare:
P1000231 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Charley1968 och 3 till
  • Laddar…
Moving
Då får du nog läsa på om kossor och Metan som är 25 ggr värre än CO2.

Elklippare med sladd, men vi har liten tomt och inte en massa buskar och skräp som man ska snurra runt. Pappa som har 2500 kvm har skaffat robot, det spar både kroppen och miljön, men kostar ju lite att köpa.

Moving skrev:
Då får du nog läsa på om kossor och Metan som är 25 ggr värre än CO2.
Jag kan det där tramset :cool:

Tror du världen gick under när prärierna i Amerika och stäpperna i Asien var fyllda av idisslande gräsätare.
För att inte glömma de hjordar av gnuer och andra idisslande gräsätare som fyllde de afrikanska savannerna.

Nej, jorden klarade sig bra!
Mycket bättre än om om de "välmenande" miljömupparna, som nu sitter i Sveriges sämsta regering, får bestämma.

• Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
KoW - man har hittat arkeologiska fynd som faktiskt visar att de första människorna mest satt och drack latte hela dagarna och att de förflyttade sig med handmålade armécyklar. Enda klädsplagget verkar ha varit Palestinasjal. Kor uppfanns på 1800-talet för att ge billig metan. Är säker på att jag har rätt, skall bara hitta lite länkar...:D

• Gilla
roffer och 9 till
  • Laddar…
Det är väl så att det är kossor som får tillskottsfoder som avger en massa metan, är de utekor som bara betar gräs blir det inte samma mängder som jag förstått det.

Enkelt.

Jag använder miljöbensin i de maskiner som måste gå på bensin. Därefter är det bara att somna om i denna fråga.

Eftersom rätt svarsalternativ inte finns röstar jag inte.

• Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Kör alla mina maskiner på vanlig 95oktan därför att akrylatbensin är svindyr och att jag arbetar hårt för att få sommar även på vintern

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Jag hade varit nöjd om det i alla fall var sommar på "sommaren" :wow:

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Moving
KnockOnWood skrev:
Jag kan det där tramset :cool:

Tror du världen gick under när prärierna i Amerika och stäpperna i Asien var fyllda av idisslande gräsätare.
För att inte glömma de hjordar av gnuer och andra idisslande gräsätare som fyllde de afrikanska savannerna.

Nej, jorden klarade sig bra!
Mycket bättre än om om de "välmenande" miljömupparna, som nu sitter i Sveriges sämsta regering, får bestämma.
Vad som hänt sedan dess är att utsläppen ökat, då det lagrats kol i miljontals år som släpps ut på kort tid, det är ingen "naturlig variation" och kan leda till ett skenande klimat utan återvändo.

MP och övriga partier är eniga. Samma sak globalt sett en enighet mellan klimatforskare och politiker. MP har andra fel man inte får skriva om här, men inte i detta fall. Det galna dom gör nu är att stänga kärnkraften i förtid.

Redigerat:
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Moving
Anders_Nilsson skrev:
KoW - man har hittat arkeologiska fynd som faktiskt visar att de första människorna mest satt och drack latte hela dagarna och att de förflyttade sig med handmålade armécyklar. Enda klädsplagget verkar ha varit Palestinasjal. Kor uppfanns på 1800-talet för att ge billig metan. Är säker på att jag har rätt, skall bara hitta lite länkar...:D
Bodde i Afrika och levde 25-30 år

Moving
Anna_H skrev:
Det är väl så att det är kossor som får tillskottsfoder som avger en massa metan, är de utekor som bara betar gräs blir det inte samma mängder som jag förstått det.
Vad jag minns är det inte så enkelt, beror på kons 4 magar och det forskas på SLU för en förbättring.
http://www.slu.se/sv/om-slu/fristae...r/2013/12/battre-koll-pa-kornas-metanutslapp/
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.351320/sa-mycket-utslapp-ger-en-rapande-ko
http://www.vxa.se/Demo/Mjolkgarden/...ng-halsa-och-miljo/Metan/Metan-fran-mjolkkor/

Moving
MathiasS skrev:
Enkelt.

Jag använder miljöbensin i de maskiner som måste gå på bensin. Därefter är det bara att somna om i denna fråga.

Eftersom rätt svarsalternativ inte finns röstar jag inte.
Men nu var frågan om klimatutsläpp som CO2 etc. Inte renare luft.

Moving
Lutte skrev:
Kör alla mina maskiner på vanlig 95oktan därför att akrylatbensin är svindyr och att jag arbetar hårt för att få sommar även på vintern
Så har tänkt jag också förut, men "man ska inte leka med klimatet" som regeringens rådgivare professor Björn Karlsson sagt. Han vill köra kärnkraft för fullt och exportera för att ersätta fossila bränslen. Ex. tyskarna tar bort kärnkraft, eldar kol och importerar rysk gas.

Risken är att klimatet skenar så vi alla dör istället. I vart fall kommer miljontals att tvingas flytta ex. hit om vi får varmare vintrar och deras länder blir obeboeliga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.