Trädgårdsmaskiner
svartöra: Jag har en stånghäcksax, inte bensindriven utan elektrisk med sladd. Den använder jag inte mycket, eftersom häcken är både rätt hög och rätt bred. Med stånghäcksaxen kommer jag inte så värst långt in över häcken. Så istället använder jag trappstege. Då går det att måtta höjden efter trappstegen, och enstaka grova skott går rätt enkelt att ta med häcksax. Men allt beror
Silly Bear: Tjena Jag undrar om någon vet vad det är för SKF nummer på lagrena som sitter i klippdäcket på en Husqvarna Rider 850
santos: Ja eftersom dom ligger i samma kartong så borde det vara samma. 2016 står där på maskinen.
axn: För att förhoppningsvis hjälpa andra kommer här en uppföljning: Demonterade vinkelväxel från klipparen och upptäckte att om jag knackade på den kunde den plötsligt sluta driva och bara snurra fritt. Kunde även hugga till och fastna. Monterade en ny vinkelväxel och äntligen fungerar klipparen som den ska. Konstaterade också att mellanremmen inte behöver vara särskilt hårt spänd.
Liteavvarje: Troligtvis måste man demontera det gröna skalet för att komma in i maskin , du får väl leta efter skruvar som håller den , kan sitta lite hur som helst , men tror det går att se dom bra vilka det är
Zork: Funderar på om man kan sätta en wire på gräsklipparen istället för kniv; lite som en röjsåg eller släntklipp till traktor.
jordraketen: Gräsklippare Husqvarna LC348V Nån som har nån erfarenhet av denna? Hittat en 2år gammal på annons som jag är intresserad av till svärmor. Hur hållbar är drivningen tex? Farsan hade nån Husqvarna med kugghjul i plast som bara krabbade..
jonasz: jo men så har man en maskin som kan kompletteras vidare
Murkla1949: Oooops, sorry. Jo konstaterade att cylinderklipparen inte klarade terrängen här så det var bara att ta förlusten och fortsätta jaga. Det blev en Kubota 2560 med 150 cm klippdäck och 4x4. Inte gratis men här får den ju leva pensionärsliv i jämförelse med hur den gått tidigare så förhoppningsvis håller den ett tag. Lite lustigt också så är det hytt och värme i den så nu ser jag
Murkla1949: Japp, det stämde ganska bra. Den hade fått en smäll och fastnat i det läget. Har bytt till en annan
Jensnorrland: Men en BioClip måste du hålla koll på gräsmattan så den inte börjar mossa och ha sig med ogräs och gödsla enligt evangeliet, dvs. olika gödsel beroende på vad för ogräs/mossa som uppkommer. utan BioClip fast med uppsamlare så måste du extragödsla gräsmattan då du tar bort näringen med klippet. Och lämnar du klippet på gräsmattan måste du klippa ofta så det inte blir så
loafer: Har du hunnit få och testat trimmern? I så fall, hur var den? [citat]
Byggtankar123: Låter bra. Lite osäker om det finns någon återförsäljare av Toro i Västerås, men ska åka till lokala firman och kolla vad de har. Vet att de säljer HQ, Klippo och Mcculloch. Sistnämnda har grannen köpt i år och är jättenöjda men jag är lite skeptisk.
Avemo: [citat] Är motorn svagare så kan man inte göra några underverk, men hur är det med varvtalet? Jag vet inte hur det ser ut på Honda, men på Briggs & Stratton finns det en fjäder till varvtalsregulatorn som ibland blir slapp med åren så att varvtalet sjunker. Klipper man av en bit så höjer man varvtalet och ökar marginalen till stopp en bit.
Fjojtmehmet: Äh! Det ser superbra ut! Så länge det inte diffar 4cm i bredd på sidorna så skulle jag inte oroa mig för balansen. Jag ska slipa min kniv under veckan, jag kommer också köra med vinkelharry Jag vet inte vilket skick din var i, men min puttar för tillfället omkull gräset, så man får köra fram och tillbaka ett par gånger :)
Harald Blåtumme: Är ute efter en smidig liten elmaskin som motsvarar det man ser på filmen ovan. Typ som en Dremel men helst vinklad, högt varvtal uppåt 20.000 varv/min och som kan ta små slipskivor etc ca 50 mm diameter och en rejäl chuck. Jag har absolut noll lust att investera de typer av kompressorer som krävs för att köra luftslukare som i filmen. Typiska "dremel"-maskiner är dels för klena
BergmanPatrik: Nu måste jag få igång detta en gång för alla, har en Klippo Comet ii S i gott skick, motorn går som en klocka men vissa delar börjar bli slitna, Drivningen funkar inte och jag behöver lite hjälp hur jag ska gå till väga och vart jag kan beställa. #1 Drivremen under som är dragen runt kniven och "Växelhuset" är sliten och måste bytas, även trög när jag ska försöka dra runt
mawi: Hej! Det har fastnat gräs (nässlor) mellan trimmerhuvudet och motorn på min Gardena Classiccut Plus Turbotrimmer, grästrimmer (el). Jag vill få loss trimmerhuvudet och rengöra helt. Men jag lyckas inte, vet inte hur man ska bära sig åt. På andra Modeller knappt man gripa om och hålla fast "navet" och sedan skruva loss huvudet. Men det sticker inte ut så det är när omöjligt att gripa
ion: [citat] Kan tänkas tändstiftet är ok när det svalnat. Jag råkade ut för ett sådant stift till en bil en gång. När stiftet blev varmt slutade det att fungera som det skulle. Kom fram till att ledaren i stiftet, vanligtvis en kolstav, hade spruckit. När stiftet blev varmt expanderade det tillräckligt för att det skulle bli ett avbrott. Det tände givetvis men inte varje gång. Det kan
erik832995: löst ,köpte slang och använde anslutningarna på orginal slangen .
quick: Löst grus. Typ singel/makadam kommer den köra fast i men hårt packat grus ska gå bra. 310 och 315 är inne på 3:dje året så barnsjukdomar eller extra funktioner behöver du inte oroa dig över.
Rolle85: det är helt enkelt så att som skrevs ovan, min BS motor I åkgräsklipparen har batteritändning så därför krävs batteriet. Batteriet används också för att starta motorn med startmotor och dragsnöret har man bara I nödfall. Jag använder dock bara dragsnöret då batteriet inte orkar starta motorn.