Trädgårdsmaskiner
S_B_O: Tror mig ha hittat felet. Två grejer som strular. Dels hade det kommit in en sten mellan drivremmen och drivhjulet. Kanske var den som fick remmen att hoppa av. Sen är det en fjäder som har gått sönder i ena fästet. Gissar att den ska haka fast i skruven närmast i bild för att hålla remmen spänd? Ska skaffa en ny fjäder.
ricebridge: Startar motorn med hjälp av batteriladdare? När remmen går - följ fortsatta drivlinan, och se vad som händer. Drar remmen runt rätt grejer? Ett fel jag råkat ut för är att en av tallrikarna som remmarna ska dra runt helt enkelt gått av. (Det är då tämligen lätt att hålla sig för skratt.) Hissa upp drivhjulen med domkraft och pallbockar, så att de hänger löst. Går de runt då,
larsbj: https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.kubota.cz/data/manualy/f-60-wsm-en.pdf&ved=0ahUKEwj9l9u3mNPUAhUHalAKHe8jClEQFggfMAA&usg=AFQjCNGkOnxuuXVARfEeS7ZXDnP34iV9zw
john68: Har provat på lägsta och näst lägsta. Tänkte att den borde funka bättre då.
Tallguy196: Det finns en massa bra filmer på Youtube: Taryl fixar förgasaren, t.ex: [MEDIA=youtube]jh2oXY99Jl0[/MEDIA]
Olaf3: Har en MTD med defekt B&S motor. Så länge motorn var hel var den ok men inte mer. Köpte sen en Stiga Park 4WD med Honda motor. Har ett stort klippdäck med tre knivar som är supereffektivt att klippa stora ytor med och det är en proffsmaskin som klarar snöplog utan vidare. Har inte provat att dra nånting ännu men då det gick bra med MTD'n så ska det väl gå ännu bättre med Stigan.
MultiMan: [citat] Du är medveten om att trådskaparens enda inlägg är 7 år gammalt?
Harald Blåtumme: Jag har ingen Stihl FS131 själv, bara erfarenheter från polaren som körde den vid litet slyklingeröjning härom sistens. Gick utmärkt, bra maskin och perfekt för jobbet. Själv har jag en Husqvarna 545 FXT som är extremt effektiv tex med slyklinga. Kanske litet overkill men visst det har sina poänger att köra proffsmaskiner inte minst vad gäller vibrationer som blir minimala dvs man kan
Shiraz: hade en 115il trimmer sedan tidigare som är kalasbra så jag tänkte återvinna batteri och laddare så jag köpte en häcksax från maskinklippet. De är kalasbra kan bara lovorda. Snabb leverans. OBS! Har ingen koppling till dem! Idag skulle jag trimma häcken. Måste säga att jag inte är impad. Den är långsam från start och den är inte speciellt stark heller. Enl spex ska den klara 25mm
Robban_C: Oljefilter till motor finns hos Lantmännen. Art nr S.76711. Kostar jättelite stålar. :-) Oljefilter till hydrostaten finns (fram) finns också hos Lantmännen. Art nr S.76390. Finns även ett nummer som heter 21.0078, vet inte om det är ett korrekt nummer. Har inte hunnit leta rätt på luftfilter hos dom än.
MultiMan: Jag körde min gamla Klippo Kommun från 1977 på 5W-30 syntetolja i rätt många år (10+) och den fungerade utmärkt och gör det fortfarande. Enda skillnaden är lite högre oljeförbrukning. Hade över från bilen, därför använde jag den oljan, men nu kör jag rak 30 igen. Funkar utmärkt det med. Kolla nivå regelbundet, inte överfylla och byta varje år är nog det viktigaste. Denna
Stefan N: Hade lite problem att starta min Klippo Champion nu och det va luftfiltret som va igensatt, skakade ut det värsta men behöver köpa nytt. Finns det nån bra webshop för detta?
prototypen: Verkar ju inte alltför svårt att köra bara det inte står en bil ivägen. [MEDIA=youtube]vWl2TCybfFg[/MEDIA] Diesel är driftsäkert men för oss husägare duger det gott med bensin. Protte
Yrrol: Ja jag har sett att Stiga erbjuder sly-aggregat till sina åkare. Inväntat att hitta en på blocket. haha, ja sådan Canycom CMX1402 såg rätt fräck ut. Riktigt så illa har jag det dock inte. Har förövrigt slåtterkross till traktorn men är lite otympligt. :) Nä jag vet inte, egentligen borde jag väl satsa på att göra markerna mer gräsklipparvänligt. Ihop med en snabbare och starkare
rikard454: Det fick bli en Stiga Multiclip Plus 50 SE B, priset blev den avgörande faktorn då jag fick den för ett väldigt fördelaktigt pris (under 3900:-) Än så länge fungerar den briljant (naturligtvis), har klippt gräsmattan två gånger och elstarten känns ju som en liten lyxfiness :-) Den har ju dock inget startsnöre så det gäller ju att den här funktionen är driftsäker - tiden får
MrVH: Hej. Jag har problem med min Husqvarna 11c. Klippaggregatets rem sitter helt där den ska, men remmen som driver hjulet som gör att aggregatet snurrar har fått sig något fnatt. Det sitter ju ett hjul under som ska frikoppla remmen när aggregatet är uppfällt, men detta verkar ballat ur lite. Jag vet inte hur tjuven det ska vara eller vad det är som är sönder. Se bifoga film, finns det
Stefan1972: annars är det ju precis lika lätt att ta av däcket med hjulet på plats som liggandes löst...........
prototypen: Exakt hur har du gjort med överbliven lina. Protte
hus520: Har du läst denna https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/292732-eviga-fragan-vilken-hogtryckstvatt.html
cpalm: P.s. passa på att kolla så att själva cylindern går lätt och fint. Många moderna klippare är av Huskvarna-fabrikat i olika skepnader. Kullagerna för klippcylindern i dessa är av en chockerande dålig kvalitet som rostar ihop på några år. Med en trögkörd klippare som naturlig konsekvens. Tyvärr är lagren av en specialdimension som jag inte hittat någon annanstans än som reservdel
mattiaswahlberg: Hej! Har en rostig Honda som behöver bytas-. Är lockad av en bensinfri framdrift men det fungerar inte med sladd. Men undrar givetvis hur tåliga de mindre klipparna med plastkåpa är och lockades därför till Stigas med plåtkåpa. Men är den värd pengarna och hur länge håller Stigas klippare med tanke på rost annat? Har någon till och med köpt och kört en 47 AE en period som kan
kglofstrom: Hur får man tag i en ventilkåpspackning STIGA VILLA 320 HST årsmod. 2014 med stigas motor?
roland53: När jag väljer så tittar jag på klippbredd och om maskinen har drivning. Om man vill ha uppsamling eller inte är en smaksak och det finns olika skolor om detta. Klipp tillför ju näring till gräsmattan men det drar också in en massa klipp i huset om man vistas på gräsmattan, speciellt barn och husdjur. Alla gräsklippare blir svårstartade så småningom om man inte sköter service och
Husqvarna220Ac: Köp en bensinklippare i nåt år! Elklipparen är dyr och har inget värde sen när ni är klar med den. Robotklippare av svenskt fabrikat, alla ggr!
fredrik.johansson: [citat] Vardagsträning med kroppsarbete är ju den bästa sorten, helt gratis och tar ingen annan tid i anspråk, kör på!
smurfen72: En maskin som klipper sönder gräset i stället för att kasta ut det får riktigt jobbigt i för högt gräs det går tyvärr inte komma bort från.