Dum fråga kanske men den risken får jag ta

Har en Kubota 3560 redskapsbärare. jag lyckas inte låsa fast själva kraftuttagsaxeln. Det är nån slags låsning med två metallkulor. Jag antar att metallringen ska dras framåt och på det visst låsa kulorna men det går helt enkelt inte. Måste axeln eller låsringen vridas på något speciellt sätt eller så?
Renoverar man såna axlar eller köper man helt enkelt en ny?

• Sliten kraftuttagsaxeldel med metallring, metallkulor och smörjmedel på verkstadsbetonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter en ring som du skall vrida på.

Hm, den ska vridas alltså? Den går att vrida på men jag får inte ringen framåt så den låser fast.

Jag är dålig på att förklara, för jag vet knappt hur jag gör, det går automatiskt utan att jag tänker när jag kopplar...

Men jag tror att du kan få på axeln på kraftuttagstappen en liten bit, sen vrider du på ringen och då lossar spärren och då kan du skjuta på den sista biten, försöker du sen dra av axeln märker du att den sitter fast, när du vill ta väck den vrider du på ringen för att lossa spärren och det är bara att dra av axeln.

Kan vara så att ringen ska skjutas in eller ut också, men jag tror också på vrid.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Kan vara så att ringen ska skjutas in eller ut också, men jag tror också på vrid.

Protte
Precis, finns många olika sorter, men om jag ser rätt på bilden är det vrid som gäller....

Hm, har testat allt tycker jag. Men splinsen går in hela vägen utan att jag rör låsringen. Men sedan får jag den som sagt inte att låsa.

Jag tycker mer den ser ut att ha fastnat i "olåst" läge... jag gissar att ringen skall vara fram mot änden då den är låst ... kan ha hamnat skräp i som blockerar...

Japp, det stämde ganska bra. Den hade fått en smäll och fastnat i det läget. Har bytt till en annan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.