Med tre gräsmattor, varav den ena ny för mig, så stöter man på lite hinder ibland.

Kan man slipa knivarna själv eller blir det en väldig obalans om man försöker ta lika mycket på varje sida? Hur kinkigt är det?

Har en åkgräsklippare med frontaggregat och tre blad så att byta är ju lite kostsamt..

Har alltid slipat mina knivar själv, inga problem, så viktkänsligt är det inte,

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Så nu tänker jag inte läsa några fler svar :crysmile:

Du sa vad jag ville höra :geek::cool:

• Gilla
nino och 5 till
  • Laddar…
Det lilla du slipar bort olika är försumbart.
Jag brukar ta vinkelslipen och köra in emot skäret så det blir så lite råegg som möjligt, därefter ev bryna lite.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag bjuder på lite bilder sen när det är klart :)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
du kan få ett svar till, det går utmärkt att slipa själv.... har gjort det själv de senaste 30 åren utan obalans, lite olika klippare dock :D

• Gilla
Chrissofsweden och 1 till
  • Laddar…
S
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Jag bjuder på lite bilder sen när det är klart :)
ta rondell med slippappersbitar, inte så aggresiv

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det lilla du slipar bort olika är försumbart.
Jag brukar ta vinkelslipen och köra in emot skäret så det blir så lite råegg som möjligt, därefter ev bryna lite.
leby leby skrev:
du kan få ett svar till, det går utmärkt att slipa själv.... har gjort det själv de senaste 30 åren utan obalans, lite olika klippare dock :D
Instämmer även jag! Vinkelslip och ungefär lika mycket på varje sida så är det inga problem. Tokkör inte för då riskerar du att "bränna" eggen vilket jag misstänker försämrar slitstyrkan.

Alfredo Alfredo skrev:
Tokkör inte för då riskerar du att "bränna" eggen vilket jag misstänker försämrar slitstyrkan.
Precis det ska inte bli missfärgat /blått då försvinner härdningen.

Jag kör också med vinkelslip. Skulle man byta knivar så fort de blev slöa bleve man snart ruinerad...

Vad kul att så många slipar själv :) Vill ni ha bilder eller film?

En film :)

Om du misstänker obalans kan du ta något konartat och sätta knivbladet på, de brukar ju ha ett hål i mitten, så ser du om det är i balans eller inte och kan slipa ner på den sidan som åker ner till att du når balans.

S
Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Vad kul att så många slipar själv :) Vill ni ha bilder eller film?
på?

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det går aldeles utmärkt, vinkelharry på plats eller så tar man av kniven och kör den i bankslipen.
Däremot kan man kosta på sig att titta efter spickor och byta ut spruckna blad. Knivändar som lossnar och far iväg är inte roligt.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.