Trädgårdsmaskiner
jonaserik: Det går med smartplugg om den klarar belastningen, eller ett relä mellan, du ska då bryta 230 V som går till pumpen via ett eluttag, sen det med dom som du länkade till, bara ett läge och inget annat, mest för att tömma något från vatten. Någon mening ska det vara med automatik. Skulle inte själv gå på dom som du länkade till. Med den typen som jag länkade till så kan en ventil
Rebrig: Efter flera års felfri drift går det inte att backa. Lyfter jag framtiden kan jag styra åt vänster. Motsvarande åt höger går inte. Dessutom kan den inte hålla klipphöjden utan handtaget hoppar ur hålet. Det bör alltså längre in i önskat inställningshål. Vad är fel? Hur kan jag luta maskinen?
Rebrig: Min Klippo Brilliant har fått problem att backa. Bakhjulsdriven. Växellådan? Hur lutar jag? Vad är fel? Dessutom halkar höjdinställningen ner. Hålen bör vara närmare spaken.
Isakare: Som jag brukar säga: Ingen har dött av lite fett, många saker har dött utan fett. Tryck i 2-3 tryck varje år så blir det bra.
lustigkurre: [citat] hej är väldigt intresserad av ditt knep med sågblad och rep henrik@lastsys.com
ullberg: Har tyvärr sålt den sen ett par år och skickade med all dokumentation jag hade så har idag ingen info om lagren…
jonaserik: Läckande topplockspackning är en klassiker eller ventilstryrningarna glappa, otäta ventiler, då kan det bli ett mottryck baklänges mot insuget. Packningen bara byta, styrningar inget att göra, ventiler slipa in.
Ohchips: Just ja, en 115c skrev du ju att det var. Fel av mig. Men misstänker att knivarna kan sitta åt fel håll. Då kan man få den effekten av en oklippt sträng som du beskriver. Alternativt kan det vara något knas med remmen i klippdäcket.
ZipLock: Vi har en Jonsered LT 2313 A trädgårdstraktor som är 5-10 år gammal. En bekant sade att Jonsered inte gör några trädgårdstraktorer, utan att det är en MTD som säljs under namnet Jonsered. Någon som vet om det stämmer och i så fall vilken modell av MTD det är? [bild] [bild] [bild]
Rose-Marie Wretling: Hjälp! denna fjäder ska sitta någonstans någon som vet vart? Mvh
ThomasK85: Hej Är det någon här som har erfarenhet av sådana här gräsklippare? En dag så verkar den bara tvärdöd, displayen tänds inte upp alls. Jag har testat att kolla i kontakten som går till displayen, men jag hittar ingen dokumentation om vad jag förväntas mäta i den. Jag känner att det är trist att lämna bort den för något som antagligen är lätt att ordna till eller byta ut. Kan
purrfect: [citat] Bra att du frågade. Mindre: ja, 800-1000 mm sopvals blir för stort för att komma åt överallt. Har kikat lite på Stihl kombimotor med 600 mm sopvals. Lövblås: Nej. Det här handlar mest om att *borsta* för att ha ihjäl ogräs. ;)
JimmySkog: [citat] Ska kolla upp detta👍
Trigger55: [citat] Hej har samma problem med min att den glappar rejält. Hittade du någon lösning på problemet? Mvh Ari
Kopros: [citat] Vi har lokaliserat felet till ett litet clip (på bilden till höger) som ska sitta fast på den lilla flärpen på gräsklipparen (bilden till vänster). Denna lossnar av vibrationer. Om man petar fast den så stannar motorn.
MathiasS: Kan denna hjälpa dig något? [MEDIA=youtube]nN_P9bxZSoM[/MEDIA]
GlennB: Jula har ofta resevdelar till sina maskiner ja. Jag har köpt en ny primerblåsa till min röjsåg tex, men man måste fråga efter reservdelarna, dom är inte sökbara vad jag vet.
glemmy: Söker tips på en kombimaskin / multitrimmer, alltså en motorenhet där man kan montera olika tillbehör, t.ex. kraftigare grästrimmer, häcksax. Den ska drivas av batteri. Det är ingen stor tomt, ca 1400m2, några häckar, en del naturtomt som ska röjas och kanter som ska trimmas. Jula har en bensindriven de kallar Quadrotrimmer för 1800kr på rea, men jag hittar inga enklare batteridrivna
Harald Blåtumme: Jag hade liknande motorbeteende från en gammal gräsklippare, visade sig vara något så enkelt som en fjäder till armen som stänger av motorn om man släpper "dödmansgreppet" som brustit. Så den kortslöt tändspolen ideligen. Testade att sätta ett gummiband som ersättning för fjädern, problemet löst.
Mellanbarn: Låter mer som någon säkerhetsspärr som stoppar. Brukar ju krävas att man sitter på sätet. Hålla ner kopplingen och ingen växel för att starta motorn. Men det kanske redan är löst, vad var problemet?
varga: [citat] Snurrepratt och Anis16 - Nån av er som vet hur man får loss den gröna huven?? De skruvar jag hittat ser dåliga ut och sitter som berget. Är det bara de två skruvarna bak på kåpans ovansida som behöver lossas, eller måste även skruvarna på undersidan, under kniven, tas bort?
Bocken Bruse: Det gick en tråd här på BH för en tid sedan som just handlade om "slöa" nya gräsklipparknivar (mulcherknivar). Och alla var överens om att en gräsklipparkniv ungefär skulle vara slipad som en smörkniv. Definitivt INTE som en köttkniv!
Bocken Bruse: [citat] Ryobi rent allmänt bygger mycket bra trädgårdsredskap och tillhör väl toppskiktet rent allmänt. Däremot är jag rent personligen mycket kritisk till allt som drivs med litiumjonbatterier. Jag tillhör den där gruppen användare som ENBART använder bensindrivna produkter. Använder man alkylatbränsle så är man hyfsat trygg att maskinerna fungerar år efter år utan några
Folka: Har en gardena handgräsklippare med 5 knivar som jag brukar använda emellanåt, då jag vill ha lite mer "puts&studs" på gräsmattan. Men den har 5 knivar på sin cylinder som skapar "rippel " Jag ser på Youtube att i USA förekommer klippare med ända upp till 11 knivar, som ger trevligt resultat. Finns, eller har det funnits, någon cylinderklippare, handjagad, i Sverige med fler knivar?
tomasjo: Uppdaterar här ifall någon med samma slunga hamnar i samma situation. Jag spände justerskruven enligt manualen så att spaken låste fint i spåren, men kände mig osäker på vilken ”spänst” som var rätt. Jag vände då upp slungan på framkant och lossade täckplåten under för att se hur friktionsdisken spelade med växelspaken. Det visade sig att det läge jag hade spänt
jonaserik: Alla dom här 2-taktarna har ett membran som sitter mellan förgasare och cylinder, tätar inte den så blir det stopp på gaserna från förgasaren, har du kollat den.
Sulan331: Hej! Jag söker efter betäckningen till kilremmen som driver klippbordet på min Stiga Park Classic. Köpte den väl begagnad och klippbordet är ommålat av förra ägaren så någon skylt med någon betäckning finns inte. Har kontaktat företag som säljer Stiga reservdelar men samtliga frågar om just denna betäckningen som nu inte finns. Att köpa olika remmar och prova kan man göra men
Bernie99: Vår åkbara gräsklippare har slutat att gå både framåt och bakåt. Det skriker från hydrostaten när man släpper upp kopplingen och ingen rörelse när man trycker på pedalen för framdrift. Det var lågt med olja för hydrostaten, så jag trodde att det var felet, men ingen förändring efter att jag fyllt på. Någon som har någon idé? Det verkar heller inte vara något fel på