1 762 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Husqvarna rider 213C har slutat att starta
Tjenare, jag köpte en begagnad Husqvarna rider 213C för 2 år sedan som då fick nytt batteri och har sedan dess startat galant. Då var det batteriet som var boven i dramat. Iår startade gräsklipparen i fint efter vintern (behövde bara ladda upp batteriet först) och jag körde den på gården igår för att dra det lilla husqvarnasläpet för att samla ihop alla lövhögar från räfsningen. Den fick alltså extremt många start och stopp. Plötsligt så startar den inte alls längre (Det låter precis som i starten av detta klipp
)
Detta har hänt tidigare och jag har gissningsvis kört batteriet tomt med alla startar. Tidigare så har alltid en natts laddning av batteriet med batteriladdare fungerat men den här gången så fungerar det inte. Batteriet säger 12,7V när jag läser med multimeter. Vad ska jag göra, är batteriet slut eller är det någonting annat som strular?
Detta har hänt tidigare och jag har gissningsvis kört batteriet tomt med alla startar. Tidigare så har alltid en natts laddning av batteriet med batteriladdare fungerat men den här gången så fungerar det inte. Batteriet säger 12,7V när jag läser med multimeter. Vad ska jag göra, är batteriet slut eller är det någonting annat som strular?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Aj aj, inte bra att batteriet blir urladdat. Det tar stryk av djupurladdning.jonaskop skrev:
Och att låta det frysa när det är urladdat är ett utmärkt sätt att snabbt ta kål på batteriet.
Men nu startade den ju utan problem, så det är mer ett tips för framtiden. Batterier är ju inte direkt billiga.
Ljudet du hör är startreläet som sitter vid sidan av batteriet och som kopplar in spänning till startmotorn när du vrider på nyckeln.jonaskop skrev:
Mät på startmotorn om det kommer fram någon spänning till startmotorn när det klickar.
Om inte, borde det sitta (en stor) säkring på den tjocka röda kabeln mellan batteriet och startmotorn via startreläet som du kan kolla. Knacka också på startreläet om det kärvar av någon anledning.
Mät också hur batterispänningen ser ut vid startförsök. Att mäta på ett obelastat batteri säger inte så mycket om batteriets status.
Klicka här för att svara