Efter förra årets otroliga äppelskörd börjar jag fundera på att göra min egen äppelmust. Är det några här som har mustat sina egna äpplen? Jag tänker då lite större volymer med, förra året blev det över 100 liter äppelmust från ett lokalt musteri och vid dom volymerna kan man snabbt tjäna igen kostnaden för att lämna bort sina äpplen. Även om det kanske blir ett sämre år just i år så vore det ändå kul att vara redo för nästa bra äpple-år.

När det gäller kross och press kan man antingen bygga eget (projekt från detta forum) eller köpa färdiga maskiner (t.ex. härifrån ) . Vad har ni för erfarenheter där? Kan man köpa billigast möjliga eller bör man köra på den klassiska strategin att lägga sig i mitten prismässigt? Har någon testat köpesgrejor kontra hembyggt och sett om man får olika utbyte? Alltså om man får ut mer must per kilo äpple om man t.ex. har en hydropress kontra en hembyggd press med domkraft?

Man kan ju välja själv om man vill köra "råmust" eller pastörisering. Tidigare år har vi kört råmust från ett annat musteri men då är nackdelen att man måste förvara musten i frysen tills den skall drickas. Och 100 liter must tar ju lite plats. Förra sommaren körde vi därför pastöriserat och det har varit riktigt skönt att bara trava upp musten i ett hörn i källaren istället för att fylla hela frysen. Hur tänker ni andra om den här biten? Om man köper så finns det i fall pastöriseringsmaskiner som är "relativt" billiga (om nu 2-3 tusen kan sägas vara billigt) så en väg att gå är kanske att bygga kross och eventuellt press och sen köpa en riktig pastöriseringsmaskin med temperaturstyrning.

Det görs annars enkelt i syltgrytan. Ställ ner flaskorna med en termometer i och värm upp. Det behövs ingen speciell pryl för det.

Jag har byggt en press, lite omständlig då den inte drar upp sig själv.
Köpte en billig kross på kampanj hos vad jag tror var Jula.
Pastörisera kan du göra på spisen. Annars har jag köpt en konserverare på Lidl för 600kr, men det gäller ju att de har den när man är där och kollar.

Träpress på altan med hink och kross, omgiven av grönska och bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är från första året, man kan hoppa lådan och lägga fruktmassan i en duk istället.

• Gilla
_bergman_ och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det görs annars enkelt i syltgrytan. Ställ ner flaskorna med en termometer i och värm upp. Det behövs ingen speciell pryl för det.
Det är väl lite volymen som kan ställa till det, tanken är att köra ett tiotal liter i stöten. Förra året mustade vi kanske en tredjedel av våra äpplen och det blev väl bortåt 120 liter must. Och det var bara våra egna äpplen, vi kan nog få rätt mycket från grannarna med. Så även ett betydligt sämre äppelår än förra året kan iaf teoretiskt ge väldigt mycket must att hantera. Och då tänker jag att snabbt blir lite omständligt att stå på spisen och köra. Det går självklart, en vän fixade hela sin brölloppsmiddag i ett normalstort kök. Men det kan ju vara skönt om det går hyffsat lätt också :)

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har byggt en press, lite omständlig då den inte drar upp sig själv.
Köpte en billig kross på kampanj hos vad jag tror var Jula.
Pastörisera kan du göra på spisen. Annars har jag köpt en konserverare på Lidl för 600kr, men det gäller ju att de har den när man är där och kollar.

[bild]
Detta är från första året, man kan hoppa lådan och lägga fruktmassan i en duk istället.
Snyggt! Är du lika nördig som jag så att du lekte lite med vågen och kollade hur mycket must du fick ut?

Jag har aldrig mustat själv. Men jag har pastöriserat resultatet själv. Kanske 60 liter som mest. Jag har en pryl med temperaturreglering som man sänker ner i en stor kastrull. Om man värmer på spisplattan och sedan varmhåller med prylen så går det smidigt även med större kastruller. Min största kastrull är 10 liter. Men det finns ju större. Flaskorna kan man sterilisera i ugnen eller i kokande vatten. Om man vill använda PET-flaskor går inte det. Men om man diskar noga och skakar dem med en skvätt natriumbensoat så fungerar de också. Jag tror inte att jag haft någon flaska must som jäst. Jag har också lekt med tanken på att musta själv. Men har ännu inte kommit dit. De billiga kvarnarna och pressarna brukar vara slutsålda när jag funderar på dem.

• Gilla
_bergman_ och 1 till
  • Laddar…
B _bergman_ skrev:
Snyggt! Är du lika nördig som jag så att du lekte lite med vågen och kollade hur mycket must du fick ut?
Det gjorde jag, men det var 8år sedan så jag har hunnit glömma 😅

• Gilla
_bergman_
  • Laddar…
Jag har snickrat ihop en riv av en gammal motor, och ett storköksrivblad. Har köpt en press och pastör. Körde ca 45l must i bib på ca 15timmar inklusive städ och disk.
Person på gräsmatta arbetar vid bord med hemmagjord fruktpress och utrustning för mustproduktion.
Skapa konto

Kvarta, riva pressa, ca3l per pressning.
Vi drar ca 90l must/år. Frukost, gåbortsgåvor osv

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lite hembränd calvados hade ju varit trevligt. Men lite juridiska problem tänker jag.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite hembränd calvados hade ju varit trevligt. Men lite juridiska problem tänker jag.
Dessutom skitsvårt och görs inte på den typen av must man vill dricka. Äpplena ska ligga ute tills de inte ser speciellt aptitliga ut. Att bara jäsa och bränna drickbar must blir inget som liknar calvados. Om man lagrar det med rökta ekspån blir en en aning närmare målet, men ändå inte i närheten. Funkar kanon till att göra spritbets, även om det verkligen luktar skunk tillsammans med Herdins betspulver.

• Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Angående pastörisering så använder jag en stor gryta/kastrull med en sous vide stav, funkar ypperligt.

Jag har byggt en egen kross i trä som drivs av gammal borrmaskin. Sedan anväder jag julas 18l press (https://www.jula.se/catalog/hem-och...-drycker/saft-juicepressar/fruktpress-014930/ köpte för 7-800 på kampanj). På pressen har jag fått byta ut basplattan då den som den kom med var för klen. Nu är det en 6mm plåtbit med en m16 mutter i mitten.
Nu pressar jag främst päron, så aningen mjukare, men får ut 125-175 liter päronmust om året. Majoriteten jäser jag och gör cider av, men en del pastöriserar jag i gryta och försluter i sous vide påsar (2-3 liter i varje)
Hemmagjord träkross med borrmaskin för att pressa päronmust. Konstruktionen står på bord och leder mos till hink nedanför.
Skapa konto
Hemmagjord fruktpress i trä och metall, med en vit plasthink bredvid, placerad på träpallar utomhus.
Skapa konto

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.