Mätte slingan för att kontrollera om allt är helt. När jag mätte begränsningskabel vänster mot guidekabel fick jag 0.35 Ohm. Mätte sedan mellan begränsningskabel höger mot guidekabel och fick då 0.81 Ohm.
”Sämre” värde på högerslingan, men gissar att det beror på att den sidan är betydligt längre.
Är detta bra värden?
”Sämre” värde på högerslingan, men gissar att det beror på att den sidan är betydligt längre.
Är detta bra värden?
Husägare
· Skövde
· 85 inlägg
Hej en fråga av en som inte kan detta med Ohm, jag har fått problem med blå blinkade lampa summer fungerar runt om. Men gjorde en mätning om jag gjorde rätt visade 1985 på mätaren se bild hur den stod på Ohm tecknet. Slingan är ca 300 meter. Hör till saken att kommun har grävde hos oss i höstas och grävde av på flera ställen men dom skarva ihop det och det fungerade när man lämnade områdetThomas Nordlinder skrev:
Du mäter Dioder som den är inställd nu. Du ska ha den på 200 siffran under Ohmtecknet för att mäta Ohm (resistans) i intervallet 0-200.H Hassegrass skrev:Hej en fråga av en som inte kan detta med Ohm, jag har fått problem med blå blinkade lampa summer fungerar runt om. Men gjorde en mätning om jag gjorde rätt visade 1985 på mätaren se bild hur den stod på Ohm tecknet. Slingan är ca 300 meter. Hör till saken att kommun har grävde hos oss i höstas och grävde av på flera ställen men dom skarva ihop det och det fungerade när man lämnade området
Tackar nu har jag mätt enligt er info fick 4 Ohm åt ena hållet via guidekabeln. i Övrigt dött så brottet borde ligga efter anslutningen av guidekabeln se min fina ritning
i zon2 är där fjärvärmen drogs in i höstas, jag vet att dom var här och fixade till gräsmattan bättre i november när vi var bortresta och klipparna var inställde för säsongen. Jag kommer med tiden att tala om hur det gått och vad jag gjorde någon annan kan ju ha hjälp av det. Men det tar nog en tid är inte så bråttom är en bit kvar till säsongstart.
Men lite underligt att mätaren ger i från sig pipsignal hela vägen runt visserligen svag på några ställen
Mvh Hasse
Men lite underligt att mätaren ger i från sig pipsignal hela vägen runt visserligen svag på några ställen
Mvh Hasse
Nu har jag hittat kabelbrotten till vänster om Laddstation ca 2 meter, att jag fick för mig att jag hade kontakt runt hela slingen var nog så att jag fick den att pipa svagt när det var nära mitt jordspett (kopparrör) fick då för mig den var ok. Kommun har inte grävt där men man kan undra varför det gått av kanske kan bli så ibland?
Hela slinga har nu 5,6 Ohm är väl ok om jag läst rätt
Tack för era svar!! och nu vet jag också hur man mäter Ohm
Mvh Hasse
Hela slinga har nu 5,6 Ohm är väl ok om jag läst rätt
Tack för era svar!! och nu vet jag också hur man mäter Ohm
Mvh Hasse
Klicka här för att svara