9 370 läst ·
15 svar
9k läst
15 svar
Markvibrator går dåligt, ojämnt och dör ofta inklusive tomgång.
Sida 1 av 2
Har en markvibrator som fungerat bra ett antal körningar (har bara kört några körningar, den är rätt ny), men nu har den börjat gå sämre och stannar hela tiden och driver knappt. När man drar på gasen går den ojämnt eller så stannar den. Orkar den gå upp i gas utan att stanna så skjuter den ut en del svartrök från avgasröret. Inte massor, men en del. Den driver knappt framåt.
Vad bör jag kolla först? Vad kan tänkbart vara fel?
Det är en herkules 1300b markvibrator med separat olje och bensintank, så man tankar alltså vanlig 95-oktanig bensin.
Vad bör jag kolla först? Vad kan tänkbart vara fel?
Det är en herkules 1300b markvibrator med separat olje och bensintank, så man tankar alltså vanlig 95-oktanig bensin.
Inte helt ovanligt med dessa billiga modeller, det är troligen någon eller flera skruvar som skruvat ur sig, grannen hade en liknande maskin och den gick att köra några minuter sen fick man stanna och dra åt skruvar överallt.
Rätt nivå på motorolja i den?
Rätt nivå på motorolja i den?
Tack för svar. Får se över alla skruvar o se hur de är ställda. Nej, någon kvalitetsmaskin är det definitivt inte tyvärr :/ Den har redan varit på service en gång och då har den inte ens gått 5 timmar.P Pumba skrev:
Oljenivån är bra så inget konstigt där. Den har något skydd att den stannar om oljenivån är för låg men nu går den mest allmänt illa, typ som den kör chokat fast den inte gör det. Drar man på choken stendör den direkt. direkt.Luft är fint också.
Nej tyvärr inte. Skruvade ner hela skiten, förgasare och allt. Såg bra ut. Skruvade ihop den, gick lika dåligt ändå. Spolade rent den med vatten och efter det gick den som en klocka.I ior005 skrev:
Nu har svärfar använt den ett tag och nu går den dåligt igen. Nu när jag tar bort luftfiltret kommer den igen igen, så nu är nog luftfiltret igensatt. Problemet är väl var man får tag på rätt luftfilter. Bauhaus har inte en enda reservdel till den.. Helkonstigt.
Får ta och kolla om de kan tänkas ha, men gissar att även dom saknar reservdelar. Urdåligt av en affär att inte ens tillhandaha slitagedelar för en maskin dom säljer..T tysslinge skrev:
Är det ett "mjukt" luftfilter som ett skumgummi? eller ett hårt pappfilter? För är det bara ett mjukt filter så går det ofta att rengöra och sen oljar ni in det i väntan på nytt. Som på en crosshoj, jag har så på min Jula markvibrator men jag använder rengörings medel och olja från crosstiden, men det är överkurs. Mjuka filter skall vara inoljade. Går dom bra ifall ni provstartar utan filter så vet ni problemet. På crosshojar rengör man luftfilter ofta efter varje körning om det är dammigt och en markvibrator lever inte i bättre miljö! dock Inte jämförbart då crossen har mycket högre effekt och drar in mer luft, men ok luftfilter är ett måste.T tysslinge skrev:
Sitter det inte en Clonda på de där? Dvs Honda Clon. Borde kunna passa med ett filter från en GX200 eller liknande. Honda motororerna är extremt känsliga för smuts i munstycken i förgasaren. Jag hade en honda gräsklippare som gick liknande er beskrivning och trotts att jag gjorde rent med tryckluft så var det först när jag rensade varje passage noggrant med borr av exakt rätt storlek, typ 0.6mm som jag fick den att gå som den ska. Nu brukar inte China kopiorna vara lika kinkiga som äkta vara men det kanske kan vara en ledtråd. Jag antar att ventilspel är kontrollerat?