4 529 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Är det jätteskillnad på mellan fabrikat på motoroljor gräsklippare?
Håller motorer mycket längre? Det har jag fullständigt missat.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Du vet att 30 år sen är 1995? 😉A AG A skrev:Detta måste vara en "sanning med modifikation". Om detta var en ren sanning, så är dagens oljor värdelösa jämfört med oljor för 20+år sedan. På alla lite äldre bilar jag har haft, har oljan blivit svart efter bara några 100mil. Numera är oftast inte oljan svart efter 1500mil ens. Trots det så håller ju motorerna 5ggr så många mil som för 30år sedan.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tja, det får nog anses vara ett försäljningstrick..Karl webmaster Johansson skrev:
Det där är ett gammalt uttalande jag hörde första gången i mitten/slutet av 1990-talet. Jag hade en SAAB 900 som jag köpt nästan ny med bara knappa 1000 mil på vägmätare. Och jag hade alltid använt bästa Mobiloljan vid oljebytena. Helt plötsligt när bilen gått kanske 15K mil (troligtvis mer) så kom det ett "oljud" från motorn. Saab-verkstaden kunde aldrig lokalisera felet till en början. Då kommer verkmästaren på att de skulle lyfta på topplocket. Och killarna blir väldigt förvånad att det inte finns några som helst sotavlagringar varken på topplocket eller kolvtopparna eller där det vanligtvis brukas samlas sot- och koksavlagringar. Verkmästaren kommenterade det med att han gratulerade mig till att jag valt en bra och effektiv motorolja som just hållit motorn sotfri från avlagringar och "tvättat motorn ren".
Vad felet till "oljudet" i motorn berodde på har jag faktiskt glömt idag nästan 30 år senare.
Om detta sedan är sant eller bara ett försäljningstrick för att sälja svindyra oljor kan jag inte svara på. Men jag har väl något svagt minne att någon oljetillverkare just påpekat att bra oljor håller motorerna "renare" än vad dåliga oljor gör. Sant eller falskt... jag vet ej. 😏
Något som däremot håller rent och fint i förbränningsrummet är trasiga topplockspackningar ... Dvs när vatten läcker in
..
Är det någon här som tvivlar på att oljor sedan decennier tillbaka innehåller tvättande tillsatser?
De är otroligt viktiga i moderna oljor till dagens motorer.
Knappast något försäljningstrick.
De är otroligt viktiga i moderna oljor till dagens motorer.
Knappast något försäljningstrick.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Tvätta insidan av förbränningsrummet?
Hur skulle det gå till?
Om man inte gör som vissa jänkare och bokstavligen häller ATF i förgasaren på en motor, gärna en gammal V8 som går på några få cylindrar, i hopp om att få fart på de andra...
Hur skulle det gå till?
Om man inte gör som vissa jänkare och bokstavligen häller ATF i förgasaren på en motor, gärna en gammal V8 som går på några få cylindrar, i hopp om att få fart på de andra...
Det var troligen kolvuppstötarfjädrarna som behövdes bytas.Karl webmaster Johansson skrev:
Det där är ett gammalt uttalande jag hörde första gången i mitten/slutet av 1990-talet. Jag hade en SAAB 900 som jag köpt nästan ny med bara knappa 1000 mil på vägmätare. Och jag hade alltid använt bästa Mobiloljan vid oljebytena. Helt plötsligt när bilen gått kanske 15K mil (troligtvis mer) så kom det ett "oljud" från motorn. Saab-verkstaden kunde aldrig lokalisera felet till en början. Då kommer verkmästaren på att de skulle lyfta på topplocket. Och killarna blir väldigt förvånad att det inte finns några som helst sotavlagringar varken på topplocket eller kolvtopparna eller där det vanligtvis brukas samlas sot- och koksavlagringar. Verkmästaren kommenterade det med att han gratulerade mig till att jag valt en bra och effektiv motorolja som just hållit motorn sotfri från avlagringar och "tvättat motorn ren".
Vad felet till "oljudet" i motorn berodde på har jag faktiskt glömt idag nästan 30 år senare.
Om detta sedan är sant eller bara ett försäljningstrick för att sälja svindyra oljor kan jag inte svara på. Men jag har väl något svagt minne att någon oljetillverkare just påpekat att bra oljor håller motorerna "renare" än vad dåliga oljor gör. Sant eller falskt... jag vet ej. 😏
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
De som inte byter olja eller servar sina saker får naturligtvis göra så men det är ju dåliga råd att man inte behöver byta. Jag vet då ingen som servat ihjäl nå maskiner. Däremot vet jag många som avlivat mycket genom att inte serva.........
När det gäller enklare klippare och sånt så kan man nog hälla i vad som helst. Allt nytt smörjer bättre än det gamla svarta oavsett. Mina klippare servas med de oljeskvättar som blir över av allt annat.
När det gäller enklare klippare och sånt så kan man nog hälla i vad som helst. Allt nytt smörjer bättre än det gamla svarta oavsett. Mina klippare servas med de oljeskvättar som blir över av allt annat.
Normalt på moderna motorer är det stora problemet sot och koks runt kolvringar och ringspår och där hjälper moderns oljor. (Men även oljekanaler och turbons lagerhus)Dan_Johansson skrev:
Problemet när det bygger upp koks/sot i ringlandet är att kolvringarna inte rör sig fritt, tätar sämre vilket leder till hög oljeförbrukning.
Sot/koks i förbränningsrummet är sällan kritiskt och sällan källa till problem så länge kolvringarna tätar som tänkt.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 936 inlägg
Jag vet. Men det var inte det jag kommenterade.. 😉
Ja, 1600hp 8500rpm och trasig topplockspackning gjorde rätt rent på 2 tiondels sekunder.Dan_Johansson skrev:
Eldade upp vattenkanalen till dubbla diametern och 5cm djupt i en AFR topp som är gjord av "T6" aluminium...
Så rent blir det nog alltid.
Något trimmad Cheva small block gen 1
Olja är viktigt på en fläktkyld motor som går hårt när det är varmt ute.
Så gå inte bara på viskositet, utan läs kravspecen från tillverkaren eller välj en olja som klarar höga temperaturer och klassning.
Körde slut på en 18,5hp B&S intek (med trycksmörjning) som hade gått 200h sen ny när sonen satt och körde med en hemmagjord "harv" när vi hade planat ut gräsmattan.
Harven viktades med stenar tills gräsklipparen precis klarade att dra utan att slira, 315kg klippare och 40kg son.
32 grader ute och fullgas i flera timmar.
Bytt olja varje vår sen ny, så kanske 30h mellan byten, körde samma castrol olja som Audi V10, som uppfyller B&S spec.
Så olja är viktigt, men ja, låg belastning och få gångtimmar så håller dom länge ändå.
Ny 21hp sitter där nu.
Så gå inte bara på viskositet, utan läs kravspecen från tillverkaren eller välj en olja som klarar höga temperaturer och klassning.
Körde slut på en 18,5hp B&S intek (med trycksmörjning) som hade gått 200h sen ny när sonen satt och körde med en hemmagjord "harv" när vi hade planat ut gräsmattan.
Harven viktades med stenar tills gräsklipparen precis klarade att dra utan att slira, 315kg klippare och 40kg son.
32 grader ute och fullgas i flera timmar.
Bytt olja varje vår sen ny, så kanske 30h mellan byten, körde samma castrol olja som Audi V10, som uppfyller B&S spec.
Så olja är viktigt, men ja, låg belastning och få gångtimmar så håller dom länge ändå.
Ny 21hp sitter där nu.
Klicka här för att svara