E
erikiiofph7: [citat] Oj, det kommer jag inte ihåg. Det var 1,5 år sen och det blev makadam till slut.
9 svar · 7,7k läst
MeanMike
MeanMike: Jag tänker satsa på ca 8st Rainbird 3504 och ev nån lite mindre spridare när det behövs nån mindre. Pem 25 samma för mig. Jag har en 800w pump o nerspolat rör o ta vatten ifrån. Tänkte ta och sektionera ca 4 rör. ca 2-3 spridare på lina. Först tänkte jag köpa en Gardena auto fördelare men upptäckte att Tuya har magnet ventiler som man styr. Jag har redan mycket tuya styrning.
5 svar · 3,1k läst
Z
z_bumbi: För djur och växters skull så plantera växter som tål att växa i kanten, det är också mindre jobb. För att gynna pollinerande insekter så bör du ha blommor under så lång tid som möjligt = trevligt att titta på.
3 svar · 4,5k läst
T
Tossegubbe: [citat] Rätt intressant det där, önskar jag visste hur man mer exakt kunde räkna den faktiska miljöpåverkan där men lär nog vara svårt. Jag har dock svårt att se något positivt med att lasta bilen med tillplattade tomkartonger säg 500l/50kg och köra (iaf i mitt fall) 4mil tor till återvinningen då deras öppentider inte sammanfaller med mina arbetsresor. Sedan hämtas dom med
43 svar · 11,0k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Bara att så gräs på leran gör underverk, gräsets rötter strukturerar leran så att den blir fastare och skapar gångar så vattnet kan söka sig ned. Det blir således ofta enormt mycket bättre så fort maskiner slutar åka runt i lergegget när bygget är över och man kan så. Vintertid blir det nog aldrig bra. Vad gäller vattenkonsumtion så sker den ju när växterna står gröna, d v
5 svar · 8,3k läst
Z
z_bumbi: Gräset får näring från jorden samt gräsklippet och vatten från himmeln. Gräsklippare om ni inte kan dela med en granne En bra piassava. Snöskyffel/liten snösläde. Sen beror det på vad du vill göra i trädgården och det är oftast enklare köpa när ett behov uppstår och det inte går att låna. Vill ni odla något som behöver vattnas kan några tunnor eller IBC för att samla
2 svar · 1,9k läst
Z
z_bumbi: Troligen genom att gjuta en plint vid sidan av muren där muren utgör en sida av gjutformen. Gjuter du på sidan som muren lutar mot så stagar gjupt grävda plintar med lite kraftigare dimension också muren. När klart så pensla ytan med filmjölk och strö över mager jord för att få en liknande patina snabbare.
3 svar · 1,7k läst
·
M
Marcus Lindgren: [citat] på våren hösten är det vatten som samlas runt huset så det är otroligt viktigt att försöka pumpa bort detta vatten. Haha
10 svar · 2,3k läst
A
AndersS: Har både svart/vit och den grå. Den grå vill ha holk med större fyrkantig öppning med fördelen att det är lätt att tjuvtitta på ungarna. Men de häckar inte i våra holkar varje år. Har ett 15-20 tal med vanliga runda hål och några specialare för grå snappare och trädkryparna.
32 svar · 9,0k läst
·
P
Peter_K: Gick så där. Isen har expanderat hela botten så tunnan välte.
8 svar · 3,5k läst
·
S
SannaOlund: Åh vad fint! Tack så hemskt mycket för svar och bild
3 svar · 4,4k läst
·
Jiji
Jiji: Tips för en liten trädgård. Jag har bokashi, eller en variant av det för att ta hand om matrester. När en hink är klar för tömning tömmer jag den i en soptunna (110 liter) som jag borrat lite hål i, sedan blandar jag det med trädgårdsavfall (rens, löv etc) och gammal jord. Trädgårdsavfallet har först fått mellanlanda i två små metallbehållare (cirka 10 liter i varje och inte
24 svar · 7,2k läst
·
P
Anonymiserad 263386: [citat] Tack. Ja det är en bra idé förstås. Jag köpte 2,5%, för det verkar vara ungefär 1:40 och kommer att lägga till lite tvåtakts olja.
3 svar · 1,8k läst
trähandtag
trähandtag: [citat] Nu sa jag inte att det var jag skulle reda ut detta! De som vill kan ge oss alla data när det händer, så kanske det går att se ett mönster.
139 svar · 55,2k läst
·
R
Robin Täby: Hej! Vi har parkslide bredvid huset som vi köpte för två år sedan. Mäklaren sa ingenting och vi visste inte vad parkslide var då. Har nu bekämpat med både hetvatten och glyfosfat i två år och den verkar ge med sig. Vi hade ca 15 kvm stort område med parkslide och stamarna var jättetjpcka. Fick i efterhand höra att den blivit planterad där på 60-talet (!). Nästa år slutar vi med
0 svar · 1,7k läst
DennisCA
DennisCA: Jag har stiftat fast mina och låtit dom vara. Nu har jag köpt lite maffigare och dyrare grejer som förhoppningsvis ska hålla resten av livet med utbytbara lampor, så jag tänkte på skruvkrokar för de nya, de får plockas ner och förvaras lite bättre...
5 svar · 4,2k läst
B
Bopåzoo: [citat] Ingen aning om vad frågan är men tror inte du får några bra svar här :crysmile: jag är sällan på en strand men skulle jag vara på en så skulle jag föredra sanden som är "nr 1" i din bild. Hatar grus. Men grus är väll ändå bättre om man inte vill ha smuts inne i skorna när man badat. Men om stranden har sand så tar man ju ändå inte av skorna, tar faktiskt aldrig av
1 svar · 3,3k läst
·
Z
z_bumbi: En ställning där du ställer säckarna och sen drar du ihop dem med spännband och avslutar med plastband med låsning eller snöre och en "truck hitch" för att kunna dra åt lite extra. Stoppa in band/snöre under säcken först. Fast det är enklare att hyra bigbag eller en container.
7 svar · 1,9k läst
·
L
Lilllen: Nu är jag ingen expert, men vad det finns för jord i nuläget behöver man ju kolla för att veta hur bra det växer i eller inte. Lägger man på matjord för 100000 så behöver man förstås inte kolla något alls, men måste ju vara mycket dyrare än att ta lite jordprover och skicka in, alternativt kolla själv/ta dit någon som kan. Eller har någon kunnig redan kollat jorden? Vad sa de i
8 svar · 2,5k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Tar 3 timmar extra om du ska finstapla 50 kvm smågatsten i pallar med pallkragar jämfört med att dumpa dem i container. Oftast kan du lägga 11 sten i 8 rader på varje skift. Två skift högt för varje pallkrage. Beroende på vad Lastaren klarar att lyfta så kan du ha 3-4 pallkragar högt. 5 pallkragar är för högt att slänga upp i för att kunna jobba snabbt.
7 svar · 10,9k läst
·
K
Kajo2023: [citat] Tack. det är också så de som bott här tidigare beskrivit det.
3 svar · 1,3k läst
Dalbotant
Dalbotant: Det vi brukar äta när vi äter broccoli är blomknopparna(gröna, hårt sammanpressade). När blommorna slår ut blir huvudena lösare och stänglarna blir längre. Det går att äta ändå, du kan tex skära av det som är på bilden, hacka i bitar och steka snabbt. Kommer smaka som kål. Om du tittar i toppen på en stängel så är det outslagna blommor på några = så som broccoli brukar
7 svar · 1,9k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Det är från maskar, det syns extra mycket nu när de håller på att äta upp löv och gräset samtidigt dragit ner i tillväxt. Fullt med näring och tecken på att du har lite liv i marken så var glad för det.
4 svar · 2,8k läst
·
Klabbarparn
Klabbarparn: https://www.blocket.se/annonser/stockholm?q=oljefat&r=11
4 svar · 1,8k läst
B
bergquist: [citat] Tack för svar, vi byggde också en mer traditionell med sex ben, med gungor, klätterställning och rutchkana.
2 svar · 2,1k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Måla med rostskyddsförg så håller de ännu längre, framför allt 10 cm under och över jordytan fast det är lika bra att måla hela. Det framgår inte vad det är för mur men najtråd eller motsvarande är bra när det ska underhållas. Bara att lossa och vika undan växterna.
5 svar · 3,2k läst
·
Z
z_bumbi: [citat] Iställer för jord och bark så lägg sådant som bryts ner t ex halm, gräsklipp (tidig sommar), träflis, löv eller vad du har. T o m kartong ger en mörk och näringsrik jord som håller vatten bra. Fördelen med sådant som bryts ner är att det håller igång djurlivet i jorden och det medför ökad tillgång till näring, syre och vatten
6 svar · 4,3k läst
H
Husärlivet: [citat] Tack men ska beställa 16/22.
21 svar · 4,3k läst
·
D
Daniel 109: [citat] Ja, det stämmer nog.
9 svar · 3,7k läst
·
C
centermin: [citat] bra jobbat mannen! stolt att du gjort klart det for jag vet att jobba med sten ar lite av en bitch. anledningen till mitt intresse ar att jag byggde sjalv en stenmur pa 20m, stodmur pa en del av tomten som var viltvaxt och jag tankte att jag ville ha grasmatta. tog mig en bra bit over 6 manader. men da anvande jag bara natursten - det som fanns pa garden. jag anvande ingen maskin, alltsa
15 svar · 68,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.