Hur lång tid tar det att plocka upp laggd gatsten? Hur många m2 klarar man i timmen?

I mitt fall är det ca 50 m2 som ska plockas upp. Tar det en dag eller dagar?

Gör man det för hand eller kan man använda maskin som tex bilmaskin.

Blir nog åtskilliga kilo att plocka. Lek med tanken att en gatsten är ~10×10cm, således 100 st/m², 100st × 50m² = 5000st. Varje sten kanske väger 5 kilo. 5000 × 5 = 25000kg! Jag tror vi snackar FLERA dagars jobb. För hand???

Jag fick ut följande:

Specifikationer
Mått: 80/110
Yta per pall: ca 5 m²
Antal per 90 st
Vikt per pall: 1000 kg
Antal per pall: ca 450 st

1000 kg per 5 m2 innebär alltså 10.000 kg för 50 m2.

Eller har jag fel.

Att det blir mycket jobb förstår jag. Tänkte om någon hade erfarenhet av liknande.

Jag kan inte tänka mig att det är speciellt jobbigt att plocka upp dem. De väger ju tydligen ca 2kg per st (enl. specen ovan). När man väl fått upp de första så det finns en kant att plocka från så tror jag att det bara handlar om att lyfta.

Jag antar att man slänger dem i en skottkärra. Den intressanta frågan är vad nästa moment är. Om du kan köra dem i skottkärran och ex. dumpa dem i en container så är det nog inte så mycket jobb. Men om du måste stapla dem i fina högar för att få plats med dem så ligger mer än halva jobbet där.

W
Plockade upp ca 10kvm precis och det gick fort. Kanske 1 timme eller så. Det var ju nästa moment som tog tid. Att flytta grejjerna till ett släp. Det tog flera timmar trots kort avstånd men det var styggt jobbigt då jag inte kunnde tippa skottkärran i släpet utan fick handkasta in dem. Men 50 kvm kan du säkert göra på 2 dagar. Blir ju bara 1 dag om ni e två. Ska ni däremot finstapla dem på pallar med pallkragar så tar det hur lång tid som helst.

Att plocka upp en garageuppfart med 50 kvm smågatsten tar runt fem timmar.
Upprivning av smågatsten från garageuppfart med skottkärra och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beställ hem ett schaktflak.
Lossa stenen mha ett långt koben.
Bryt upp stenen och släng 60 stycken i skottkärran.
Kör och töm rullebören i flaket.

Kör tillbaka skottkärran fyll på med 60 sten till.

Upprepa ytterliggare 80 gånger så är det klart.

Tar runt 4 minuter per vända med skottkärran.
4 x 80 = 320 minuter dvs lite drygt 5 timmar

Skulle jag verkligen behöva så skulle jag kunna klara det på precis under tre timmar men då skulle jag inte kunna göra mycket mer den dagen och knappt nästa heller för den delen...

• Gilla
byttorpshed
  • Laddar…
W Wester skrev:
Plockade upp ca 10kvm precis och det gick fort. Kanske 1 timme eller så. Det var ju nästa moment som tog tid. Att flytta grejjerna till ett släp. Det tog flera timmar trots kort avstånd men det var styggt jobbigt då jag inte kunnde tippa skottkärran i släpet utan fick handkasta in dem. Men 50 kvm kan du säkert göra på 2 dagar. Blir ju bara 1 dag om ni e två. Ska ni däremot finstapla dem på pallar med pallkragar så tar det hur lång tid som helst.
Tar 3 timmar extra om du ska finstapla 50 kvm smågatsten i pallar med pallkragar jämfört med att dumpa dem i container.
Oftast kan du lägga 11 sten i 8 rader på varje skift.
Två skift högt för varje pallkrage.
Beroende på vad Lastaren klarar att lyfta så kan du ha 3-4 pallkragar högt.
5 pallkragar är för högt att slänga upp i för att kunna jobba snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.