Hejsan, Jag skulle ha köpt en (liknande) vägtrumma.. Typ 1 meter lång och en diameter på 900-1000mm.. Var kan man tänkas köpa detta? Har någon några förslag på var man kan köpa små bitar?

(Tanken är att gräva ner den stående i ett blöthål vid sommarhuset och sen ha en dränkbar pump som pumpar bort vattnet)

tack på förhand /Marcus

Varför ska du ha så stor diameter på röret? Det blir onödigt mycket att gräva och ganska dyrbart att köpa och väljer du betongrör får du förmodligen inte hem den med vanl personbil.
Om du kikar på Byggmax ser du dräneringsbrunnar/sandfång på 400mm x1100mm, till en sådan går att skaffa betäckning eller kupolsilar för överkomliga pengar. Om du går upp till 600mm blir det mycket dyrare men du blir friare i pump valet och du får kanske svårt att hantera grejorna själv för hand.

T Taxture skrev:
Varför inte ett betongrör?
[länk]
Det skulle vara bästa långsiktiga lösningen. Och tyvärr är detta på en skärgårdsö utan bilväg så det blir lite för omständigt att transportera, bära etc.

T Taxture skrev:
Varför inte ett betongrör?
[länk]
Svar: Det är tungt och svårt att frakta själv, däremot förvånansvärt överkomligt ekonomiskt.

A
varför inte bara ta två gjutrör i olika storlekar och använda som form så gjuter du en pumpgropp?

gjutrören är i papp så väldigt enkelt

F fribygg skrev:
Varför ska du ha så stor diameter på röret? Det blir onödigt mycket att gräva och ganska dyrbart att köpa och väljer du betongrör får du förmodligen inte hem den med vanl personbil.
Om du kikar på Byggmax ser du dräneringsbrunnar/sandfång på 400mm x1100mm, till en sådan går att skaffa betäckning eller kupolsilar för överkomliga pengar. Om du går upp till 600mm blir det mycket dyrare men du blir friare i pump valet och du får kanske svårt att hantera grejorna själv för hand.
Diametern tänkte jag mest på att dränkpumpen jag reda har. Samt att flottören ska kunna ”hänga” fritt och inte fastna mot väggen.

M Marcus Lindgren skrev:
Diametern tänkte jag mest på att dränkpumpen jag reda har. Samt att flottören ska kunna ”hänga” fritt och inte fastna mot väggen.
Då väljer du ett 600 rör och ser till att ha hjälp med betäckningen/locket.

Unikt namn
Är det bra att torrlägga naturliga blöthål i Skärgården?
Det skrivs väl nästan år om vattenbrist i Stockholm i alla fall...

Unikt namn Unikt namn skrev:
Bara inte Utö bykrog torrläggs är det säkert bra;)

Unikt namn Unikt namn skrev:
Det skrivs väl nästan år om vattenbrist i Stockholm i alla fall...
på våren hösten är det vatten som samlas runt huset så det är otroligt viktigt att försöka pumpa bort detta vatten. Haha

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.